ps2013-017-05-009-004.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(22.50 hodin)
A celý vtip spočívá v tom , že nám nemohou dát botičku , takže před odtahem musíme mít botičku 24 hodin , což nemohou udělat , takže tím pádem nám naše auta neodtáhnou . To je sice možná fajn , ale bylo by lepší , kdyby pan poslanec Huml to navrhl rovnou a neskrýval se do obecné úpravy .
To , jestli jsou botičky , nebo nejsou , je především rozhodnutí městské samosprávy . My jsme v Opavě třeba botičky zrušili , když jsem byl primátor , a používali jsme to jenom pro ty permanentní porušovatele , městští strážníci měli u sebe databázi , a když to bylo třeba popáté , tak mu tam botičku dali . Ale ten , kdo to udělal , a každý z nás občas zaparkuje , kde nemá , zejména v cizím městě , kde prostě nezná parkovací místa a potřebuje něco vyřídit , tak prostě občas ten prohřešek spáchá , a pak je podle mého názoru jednodušší to řešit normálně blokovou pokutou . A není pravda , že sto procent blokových pokut nevyberete . Zase ti slušní , kterým se to občas stane , blokovou pokutu , pokud nepřeháníte výši , prostě zaplatí .
Když chceme argumentovat tím , že odtahy mají být , protože to brání silničnímu provozu , tak jakou logiku má , že 24 hodin to zafixuje botička ? Pak to auto dalších 24 hodin vytváří překážku . A pokud tedy 24 hodin nevadí , tak není třeba ho odtahovat . Protože když to nevadí 24 hodin , tak to nevadí ani 25 , 26 hodin , a teď bych mohl dál počítat . Takže návrh nemá ani logiku . To , že mnohá města zneužívají odtahy , je jiný problém a měli by jim to spočítat voliči v komunálních volbách , těm , kteří to nadužívají a vyrobili si z toho kšeft ať už pro městskou , nebo pro privátní firmu , protože někde na tom vydělávají městské firmy , a tím pádem městská kasa , někde na tom vydělává privátní firma . Ale opravdu . Zákon říká , že odtahovat se má , pokud vozidlo vytváří překážku v provozu . A my teď říkáme , že 24 hodin , než to odtáhneme , být může . Ale pak ten důvod pomine . Buď se to musí řešit bezprostředně , že to skutečně stojí uprostřed křižovatky a ohrožuje to bezpečný provoz , anebo to těch 24 , 48 nebo 72 hodin může zůstat . Nemůže platit obojí současně . Logicky pokud bychom setrvali na sněmovní verzi , možná by to bylo dobře , protože bychom neodtahovali nikdy . Myslím , že každý řidič by s logikou této obhajoby říkal : Když to nevadilo 24 hodin v bezpečnosti a plynulosti provozu , proč to vadí 25 . hodinu a proč mám platit odtah ?
Já v této chvíli navrhuji podpořit postoj Ministerstva dopravy , které jako resort za to zodpovídá a je proti . A jestli pan poslanec Huml chce navrhnout zákon , který zakáže naše auta odtahovat , ať napíše takový jednoduchý paragraf . Já ho sice nepodpořím , protože ho považuji za zbytečný , ale aspoň bychom nevytvářeli nelogičnosti v návrhu zákona . De facto tímto návrhem se řeší přesný opak , že v dikci toho , co jsem říkal , nemůžete odtáhnout nic , možná to bylo vaším cílem , aby nebyly odtahy . Pak zase stačí jednoduchý paragraf : auta se neodtahují . A nemusíme to řešit na nějakých 24 hodin . Vím , že tady bylo orientační hlasování . Už to je komické , že jsme orientačně rozhodovali , jestli překážka může být šest hodin , nebo 12 , nebo 24 . Pak si většina vybrala 24 . Ale je to špatně a tentokrát to Senát nezhoršil jako v některých předchozích případech zákonů , které jsme dneska projednávali , tentokrát to opravdu vylepšil . Takže náš klub bude hlasovat pro senátní verzi tohoto návrhu zákona .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu předsedovi . A nyní v rozpravě pan kolega Jiří Koubek . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Koubek
Děkuji , pane předsedající . Jestli dovolíte , laskavě bych dovolil poopravit svého předřečníka . Mám pocit , že těch poslanců hlasovalo nikoliv 64 , ale 63 . Bylo nás tady přítomno 120 , kvorum tedy bylo 60 . Bylo to opravdu velmi těsné . Navíc to bylo v pátek někdy v půl čtvrté odpoledne poté , co pozměňovací návrh byl načten někdy ve středu , byla opět schválena zkrácená lhůta . A jak jsem měl možnost i sondovat v pátek , málokdo z poslanců vlastně tušil , co pozměňovací návrh obnáší . To se jenom lehce vracím i k odpolední diskusi , která tady probíhala na téma zkracování času mezi druhým a třetím čtením . Tolik jenom na opravu .
Jestli dovolíte , já jsem se také začetl , bohužel se přiznám sám za sebe , až příliš pozdě do důvodové zprávy , kterou nám pan poslanec Huml předložil ke svému pozměňovacímu návrhu , byť jsem ho tady samozřejmě pozorně poslouchal , a dokonce jsem k tomu i vystupoval , ale posléze jsem se ještě jednou začetl do důvodové zprávy . Tam pan poslanec Huml uvádí , že městská policie odtahuje sanitky , auta označená jako vozidla lékaře , diplomatická vozidla , a dokonce i vozidla státní policie , což byla samozřejmě věta , která je velmi zajímavá . Já jsem se obrátil na ředitele Městské policie v Praze . Sešli jsme se a on mi dal i své vyjádření . Dovolte mi , abych citoval , možná jste jej někteří i obdrželi , nebo alespoň mám zprávu , že snad byl odeslán i na jednotlivé poslanecké kluby .
Tedy citace pana ředitele : " Především nevím o případu , že bychom někdy odtáhli sanitku , neboť sanitky takzvaně v barevném provedení za současného použití zvukově výstražného znamení mají ze zákona výjimku na stání ve vyhrazených zónách , a navíc to technicky ani není možné . Stejně tak nevím ani o případu odtahu řádně označeného vozidla diplomata . Pokud jsme odtáhli vozidla policie , tak se vždy jednalo o vozidla v takzvaném civilním provedení , tedy běžně nerozpoznatelná od vozidel běžného občana , která nebyla řádně označena v souladu se závazným pokynem policejního prezidenta , který stanoví , jak má být označeno vozidlo policie v civilním provedení parkující v zóně placeného stání , to znamená , že strážník městské policie neměl na místě šanci zjistit , že se jedná o vozidlo policie . "
Tolik reakce ředitele městské policie na výrok pana poslance Humla . Dovolte mi ho ještě zopakovat : " Městská policie odtahuje sanitky , auta označená jako vozidla lékaře , diplomatická vozidla , a dokonce i vozidla státní policie . " Jedna z pohádek , kterou se nám tady pan poslanec Huml snažil nakukat , a u některých bohužel i úspěšně .
Na doplnění toho , co tady už zaznělo z úst pana ministra a mého předřečníka . Nebudu opakovat všechny argumenty , které zatíží městskou policii , ale jenom z té diskuse bych si dovolil vypíchnout jednu věc . Zaznělo tady , a teď nevím , z čích úst to bylo , to bych nechtěl nikoho podezírat , že je to problém Prahy , a proto ho budeme řešit tady v této Sněmovně . Pokud je to problém Prahy , pokud je to problém nějakých konkrétních samospráv , tak nechť si to jednotlivá města a jednotlivé samosprávy řeší . Na problém je dobře , že bylo upozorněno . Možná jste zaznamenali diskusi v médiích . Byla poměrně velká . Jako starosta musím říci , že to vzbudilo i velký ohlas mezi volenými zástupci , to znamená , pod tento bod bych řekl , že účel byl naplněn a že se určitě i se zónami parkovacího stání něco bude dít .
Co tu možná ne úplně dobře zaznělo , je , že pokud je to problém Prahy , tak proč ten problém přenáší Poslanecká sněmovna do dalších měst v České republice . Uvedu vám jeden příklad . Ono se to netýká jenom modrých zón , ale ono se to týká také míst , která jsou vyhrazena pro invalidy . Známe tu situaci všichni , kdo někdy chceme večer zaparkovat na sídlišti , a to není jenom otázka Prahy , ale i dalších míst . Kroužíte večer , když se vracíte z práce , místa volná nejsou a jako na potvoru to jediné , které je volné , je místo , které je vyhrazeno pro nějakého invalidu , který má toto místo rezervované pro sebe . Pardon , ale jestli městská policie už dneska avizuje , že nebude mít dostatek kapacit , ať už personálních , nebo technických , na zajištění těchto vozidel a my naopak situaci zhoršíme , že i když botičku mít budou a někdo si na toto místo vyhrazené pro tělesně postiženého stoupne a on namísto toho , aby se domohl , když tam přijede ještě později večer , aby mu místo bylo odstraněno , aby mohl zaparkovat , tak se maximálně dozví to , že policie tam už nepřijede , protože už nemá v 11 večer botičku , anebo tam tedy přijede a botičku mu tam dá , ale příslušnému člověku , který to místo má , je to úplně na nic . Já se domnívám , že ten problém naopak , pokud tu nějaký je , v Praze , zbytečně Poslanecká sněmovna přenáší do dalších měst .
Na závěr jenom opravdu takovou jednu poznámečku . Pan poslanec tady měl celou řadu dojemných příběhů o tom , jak policie odtáhne auto , v tom sedí dítě a podobně . To jsou opravdu báchorky , pane kolego poslanče Humle prostřednictvím pana předsedajícího . Jestli vám bylo odtaženo auto z modré zóny a také si myslíte , že za to může americká CIA , tak je to jenom váš problém . A prosím nepřenášejte problém i na další . Děkuji .
Download XML • Download text