ps2013-017-04-012-057.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.40 hodin)
Poslanec Jiří Mihola
Děkuji , vážená paní předsedající . Vážení členové vlády , dámy a pánové , já si neodpustím poznámku , že jsem zvažoval po těch x faktických a po různých přerušeních , že by bylo možná dobře příště si svůj příspěvek rozdělit , rozfázovat na několik faktických . Dostal bych se ke slovu dříve . Ale jak zní jedno známé české pořekadlo , kdo si počká , ten se dočká . Tak jsem rád , že se to ještě vejde do jednání Poslanecké sněmovny dnes .
Snad každý návrh zákona , který řeší školskou problematiku , je citlivou záležitostí , což je ostatně zřejmé z této debaty , která byla započata už před delším časem . Vzbuzuje také pozornost občanů a nezřídka vyvolává nemalé emoce . Řekl bych často větší než u těch zákonů , kterými jsme se zabývali daleko delší dobu , jako byl například služební zákon .
Hned na začátku bych chtěl v tomto kontextu říci , že by tedy předkládaný materiál měl být v co nejvyšší kvalitě nebo na co nejvyšší úrovni a neměla by v něm zůstávat řada nezodpovězených otázek či otazníků bez adekvátního vysvětlení . Přesto se připojím k těm mým předřečníkům , kteří zde vyzdvihli pozitivní -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane kolego , já se velice omlouvám , ale poprosím o ztišení ctihodnou Sněmovnu , abychom to mohli v klidu doprojednat . Děkuji .
Poslanec Jiří Mihola
Připojuji se ke svým kolegům předřečníkům , kteří zde zmínili pozitivní záležitosti , především asi tu změnu přístupu ke vzdělávání dětí , žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami . Osobně se připojuji také k panu ministrovi a za pozitivní považuji také tu záležitost zabývání se správnou výživou žáků a studentů , tedy ta otázka různých automatů se sladkým jídlem , pitím a podobně .
Nyní ale ke kritickým výtkám nebo postřehům k předkládané novele . Začnu u argumentu , který mně připadl obzvlášť slabý a nedostačující , návrh , který řeší omezení přístupu k informacím o školách , když argumentuje sestavováním - cituji doslova - pofidérních žebříčků úspěšnosti škol . Já se domnívám , že existuje právo na svobodný přístup k informacím . Je koneckonců zakotveno také v Ústavě . K omezení je možné sáhnout jen ve velmi vážných situacích či případech .
Také bych se rád vyjádřil k individuálnímu , resp . domácímu vzdělávání na druhém stupni základních škol , s nímž novela původně počítala . Chtěl bych zde deklarovat , že KDU - ČSL je pro umožnění tohoto domácího vzdělávání . Nemyslím si , že v českém prostředí by nějak přebujelo nebo přerostlo a stalo se neřešitelnou záležitostí . Já jsem s rodiči těchto žáků opakovaně diskutoval , probíral ty záležitosti . Přiznám se , že i jako učitel s dvacetiletou praxí je do značné míry obdivuji , ale respektoval bych tuto možnost . Trošku mi chybí také nějaká komparace se zahraničím , kde je to něco normálního , nejen ve Spojených státech , ale i v evropských zemích . Prosil bych , abychom se příště nebáli těchto srovnávání . Bylo zde samozřejmě zmíněno to testování . Domnívám se , že když se dlouhodobě testuje - a teď už nechci otevírat tu debatu , jestli na málo , nebo mnoha školách , tak by měly být k dispozici také nějaké závěry toho testování , které by vnesly více světla do této problematiky .
Co se týká zřízení registru pedagogických pracovníků , tak KDU - ČSL je proti tomuto záměru , jen stručně podotýkám .
Upozorňuji také na nedořešenou otázku povinné předškolní docházky , která se v materiálu odkládá vlastně bez nějakého vysvětlení .
Potom nesouhlasíme také se znovuzavedením jmenování ředitelů škol na dobu neurčitou . Já se domnívám , že vlastně ten nový přístup je tady poměrně krátkou dobu a opět , pokud bychom to chtěli měnit , tak si myslím , že by tady měly být jasné podklady a měla by tomu předcházet diskuse , kde bychom si na odborném plénu jasně řekli všechna pro a proti . Nic takového se nestalo , pokud vím .
Přes výhrady , které jsem zmínil , a mnohé už zmiňovat z časových důvodů nechci nebo si je ponechám potom na práci ve výboru , tak se domnívám , že novela je potřebná , KDU - ČSL ji v prvním čtení podpoří . Jen bych chtěl znovu na závěr zdůraznit , že bychom uvítali , aby se důkladněji a podrobněji projednávaly zejména ty sporné body , z nichž jsem některé ve svém příspěvku naznačil .
Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím paní poslankyni Chalánkovou . Dočkala jste se .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , paní předsedající . Já nebudu hovořit dlouho možná na rozdíl od některých předřečníků .
Tento školský zákon vzbuzuje mnohé emoce a mnohé odezvy z terénu , které se obracejí k § 16 a § 16 a . Již zde u mých předřečníků tyto dva paragrafy byly zmíněny . Nejprve jsem měla informace , že došlo k dohodě , k vydiskutování všech sporných míst a že ministerstvo přineslo do vlády takový návrh zákona , který sporný nebyl . Pak opět jsem dostala informaci , že vláda schválila znění , kde se opět některé věci objevují jako sporné a opět vzbuzují emoce . Kde a jak se to stalo , nevím , nebo nevíme , nechávám to jako řečnickou otázku v éteru . Nevím . Možná při legislativně technických úpravách v Legislativní radě vlády , nevím . Opravdu nevím . Nebudu zabíhat do podrobností , protože klub TOP 09 je také pro to , aby tento tisk prošel do výboru , a teprve tam bude dostatek prostoru k diskutování konkrétních sporných míst .
Jsem přesvědčena jako určitě každý z nás , že každé dítě , i to s hendikepem , se zdravotním postižením , nebo jak říkáte ve školství se specifickými vzdělávacími potřebami , má právo na co nejlepší vzdělání a rozvoj své osobnosti .
Zároveň také vnímáme , že se zde objevují určité nedostatky a obavy z terénu , které ukazují , že by mohla být ohrožena stabilita , jistota celého tohoto školského sektoru , který by se mohl postupně zlepšovat na základě zkušeností a odborností z tohoto terénu . V rámci páchání dobra , říkám to skutečně záměrně , se může někdy stát , a objevuje se to v dobré víře , že se objevují i pokusy o takzvané sociální inženýrství . Na to bych chtěla upozornit jako na velké nebezpečí .
Nebudu zabíhat do těchto podrobností , jak jsem již řekla . Žádám o propuštění do výborů . Budu také prosit o projednání ve výboru pro sociální politiku , protože se zde věnujeme zejména také dětem , které pocházejí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí , a určitě je to záležitost , která by se měla ujasnit , zpřesnit a vydiskutovat .
Pana ministra bych požádala , abychom my jako poslanci dostali - troufám si říci okamžitě - přiloženou vyhlášku , která má být jako prováděcí předpis přiložena k tomuto návrhu zákona , abychom neschvalovali obecné znění , které potom dává zmocňovacím ustanovením další pravomoci jako podzákonné normy .
Děkuji .
Download XML • Download text