ps2013-017-04-010-057.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.30 hodin)
Tudíž budeme pokračovat projednáváním bodu 57 , což je vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 , prvé čtení . Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy pan Marcel chládek . Dříve než mu dám slovo , poprosím ctěnou sněmovnu , aby se uklidnila , abychom v klidu mohli projednávat další body . Děkuji . Pane ministře , máte slovo .
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek
Děkuji , paní předsedající . Já se budu , vážené poslankyně , vážení poslanci , snažit být co nejstručnější , tak aby ještě došlo na kolegu pana ministra Zaorálka .
Návrh , který máte před sebou , vychází na základě podnětů z terénu , které byly dlouhodobě získávány a napravují některé věci , které v minulosti byly nebo ukázaly se jako problémové . Školský zákon pojímá celou řadu změn . Jestli dovolíte , v krátkosti uvedu jejich rekapitulaci .
§ 16 až 19 se zabývá vzděláváním žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváří podmínky pro individuální přístup k našim dětem .
Další , § 47 , je také mimořádně důležitý , zpřístupňuje přípravné třídy základních škol i dětem bez sociálního znevýhodnění . Doposud to bylo tak , že to bylo pouze pro určitou cílovou skupinu , nyní je to pro všechny děti a vytvoří to podmínky i pro ředitele škol , aby mohli tyto třídy otevírat a mohli je naplnit .
Další je oprávnění k organizaci složek státu zřizovat mateřské školy . Toto vzniklo z podnětu Ministerstva zemědělství , protože doposud to byla pouze ministerstva školství , obrany a vnitra , resp . ministerstva práce sociálních věcí , která mohli zjednávat školku . Teď toto otevíráme pro možnost všech státních organizací .
Dále zavádí tento zákon registr pedagogických pracovníků . Reaguje tak na ten podnět , jestli si vzpomínáte , na debatu o zákoně o pedagogických pracovnících , kdy jsme nevěděli deset let , kolik tady máme kvalifikovaných a nekvalifikovaných pedagogů . Tento registr by měl zabránit tomu , abychom v budoucnu vzdělávali na pedagogických fakultách učitele jedné aprobace , a těch je mnoho a končí na úřadu práce , a na druhou stranu jsme měli učitele , kteří jsou pak nedostatkovým zbožím , jako je učitel matematiky a fyziky .
Dále tento zákon umožňuje zakázat prodávat na školách potraviny , které jsou v rozporu s výživovými požadavky .
Zavádí jednotné zadávání závěrečných zkoušek u učebních oborů . Toto se pilotně ověřovalo několik let a hlásilo se k tomu dobrovolně 85 6 90 % středních odborných učilišť .
Další změny se týkají pracovního poměru ředitelů veřejných škol . Toto je také významné , protože doposud ředitel po šestiletém období měl pouze pracovní poměr na dobu určitou . Nemohl si sjednávat půjčky . Zároveň po šesti letech nemohl zůstat na škole ani jako učitel . Toto napravujeme . Zůstává šestileté funkční období , ale zároveň má pracovní poměr na dobu neurčitou a na té škole může dále působit i jako učitel .
Dále znovu zavádíme státní zkoušky z grafických disciplín , jako je např . těsnopis , zkouška v psaní na klávesnici , zpracování textu na počítači , což mimořádně uvítají obchodní akademie a školy podobného typu .
Dále zákon upravuje obcím zajišťování podmínek plnění povinné školní docházky , tak aby byly umožněné vchody i pro děti s jistým postižením , tak aby všechny naše děti mohly mít bezproblémový přístup k základnímu vzdělání .
Také se změny týkají fungování českých škol bez hranic , umožňuje větší prostupnost a lepší prostupnost tohoto typu škol , a to je , vážené poslankyně a poslanci , podle mého názoru to nejdůležitější , co obsahuje tato novela .
Děkuji , vážené poslankyně a vážení poslanci , za trpělivou pozornost a v závěru svého krátkého vystoupení mi dovolte vás požádat o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu ministrovi a nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Vlasta Bohdalová
Dobré odpoledne , vážená paní místopředsedkyně , vážený pane ministře , členové vlády , kolegyně , kolegové . Je těžké vystupovat se zpravodajskou zprávou po vyčerpávajícím úvodu pana ministra , protože vás podrobně provedl pěti nebo šesti zásadními body , které novela zákona č . 561 / 2004 Sb . obsahuje . Jenom chci říci , že je to už asi třicátá novela tohoto zákona , ale není to novela , která je vynucena jen tak něčím , ale je to novela , kterou si vynutila praxe , běžný život na základních , středních školách , běžný život v obcích zřizovatelů .
Chtěla bych znovu shrnout , co tato novela obsahuje . Myslím si , že největší rozsah této novely je v § 16 , tzn . v paragrafu , který se týká vzdělávání žáků a dětí a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami . O tomto tématu bylo v české školské veřejnosti za poslední dobu , za poslední roky , musím říct , řečeno velmi mnoho . Mnoho jsme se dohadovali o tom , jakým způsobem tento proud má být vzděláván , a myslím si , že máme před sebou návrh zákona takový , který vychází vstříc jak tomu , na co jsme hrdí , tzn . existenci speciálních a praktických škol , ale také velmi silně podporuje inkluzi žáků s některými vadami do normálního běžného vzdělávacího proudu . A já si myslím , že pokud tuto novelu přijmeme , konečně vyjdeme vstříc evropské legislativě , protože se za námi stále táhne nevyřešený rozsudek z roku 2007 .
Velice důležité je také zavedení registru pedagogických pracovníků , protože každý rok nám odchází z pedagogických fakult mnoho absolventů . Pravdou je , že tito absolventi mnohdy nejdou do praxe , ale co je ještě horší , že ti , kteří se rozhodnou jít do praxe , neodpovídají potřebám , které mají základní a střední školy . Stále se bavíme i s panem ministrem o posílení výuky matematiky , o budoucím zavedení maturity z matematiky , ale s čím se potýkáme , je nedostatek kvalifikovaných pedagogů , kteří mají matematiku a informatiku . Navíc víte dobře , přednedávnem jsme tady hovořili o novele zákona o pedagogických pracovnících . Hovořili jsme tady také o kvalifikaci pedagogických pracovníků a naše koaliční vláda má záměr vytvořit kariérní řád . Ale bez toho , aby existoval takovýto registr pedagogických pracovníků , nemůže zodpovědně vláda ani my ve Sněmovně na kariérním řádu pracovat .
Další oblastí je ukončování středního vzdělání , které se týká především těch oborů , které jsou ukončeny učňovskou zkouškou . O státní maturitě už tady bylo řečeno hodně , ale o tom , co je důležité , aby vycházeli standardně vzdělaní a připravení odborníci v řemeslných oborech , jsme tady ještě nehovořili . Zatím se tento projekt ověřoval a musíme říci , že se osvědčil . Proto je zde navrženo , aby byl uveden legislativně do praxe .
Poslední oblastí , školy se od změny správního řádu v roce 2011 potýkají s různými problémy z hlediska správního řízení , a proto je zde navrženo několik změn , které ředitelům škol usnadňují orientovat se v těchto správních řízeních .
A nemůžu ani opomenout věc , která se týká pracovního poměru ředitelů škol . Já bych vás jenom chtěla upozornit , že ano , ředitelé škol jsou zřizovateli jmenováni na období šesti let , ale potom v podstatě , pokud nepokračují dál , tak se nemají kam vrátit , a když v té době stojíme o mladé lidi , kteří se postaví do vedení škol , chtějí si vzít hypotéku nebo začít stavět byt , tak oni mají pracovní poměr na dobu určitou a nikdo , bankovní domy jim úvěry , hypotéky nedají , a to popírá to , že chceme , aby v čele škol byli mladí nebo absolventi , lidé se zkušeností , kteří se chtějí rozvíjet . V této části jim novela vychází vstříc .
Download XML • Download text