ps2013-007-06-024-018.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(Jednání pokračovalo v 17.29 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Do sálu se již dostavil pan poslanec Marek Benda a zeptám se ho , jestli již může zaujmout místo u mikrofonu . Je tomu tak . Prosím ho , aby se ujal slova .
Poslanec Marek Benda
Vážená paní místopředsedkyně , vážené dámy , vážení pánové , omlouvám se , že jsem všechny zdržel , ale je to snaha tady hnát všechno rychle , takže jsem současně členem volební komise a měl jsem pocit , že mám být ve volební komisi , a ne že musím být tady v sále . Ale nedá se nic dělat , jdu do sálu a náš klub při počítání výsledků těchto voleb nemá zastoupení , ale to se snad nezblázní .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
My děkujeme .
Poslanec Marek Benda
Chtěl bych vás jenom seznámit s tím , že vláda k tomuto návrhu zákona přijala stanovisko , ve kterém vyslovila svůj nesouhlas , a to z důvodů , které jsou v tomto stanovisku uvedeny pod č . 116 / 1 . Jinak myslím , že zbytek můžeme nechat na obecnou rozpravu . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku pana poslance Lukáše Pletichy , který je nepřítomen pro nemoc , tudíž jeho přihláška propadá . Nikdo jiný se do rozpravy nehlásí . . . Do obecné rozpravy se ještě hlásí pan poslanec Marek Benda .
Poslanec Marek Benda
Hlásím se , s dovolením , do obecné rozpravy alespoň s návrhem na to , abychom tento návrh zákona zamítli již v prvním čtení . Pana předsedu Filipa tím nijak nepřekvapím . Já vykládám Ústavu jinak než on . Jsem přesvědčen , že Ústava České republiky nestanoví povinnost přijmout obecný zákon o referendu a stanoví pouze povinnost ústavním zákonem upravit podmínky případného výkonu moci všemi občany a že mají být přijímány , tak jak jsme to říkali mnohokrát v minulosti , jenom speciální ústavní zákony k provedení referenda , tak jak se to stalo při přistoupení k Evropské unii a jak by třeba bylo rozumné postupovat dále v případě , že bychom chtěli přijmout například euro . Myslím si , že to jsou otázky , které mají být rozhodovány v referendu . K otázkám národní suverenity pokládám sám za sebe za zbytečné - a teď to neříkám jako zpravodaj , ale jako poslanec Benda - mít obecný zákon o referendu . A nebudu vypočítávat případné chyby a problémy , které tento zákon způsobuje , protože vy je všichni máte ve stanovisku vlády , ale já ze svého hlubokého přesvědčení myslím , že žádný obecný zákon o referendu mít nemáme . Proto navrhuji , abychom tento návrh zákona odmítli a případná referenda řešili vždy jednorázovým ústavním zákonem .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu poslanci a eviduji jeho návrh na zamítnutí předloženého návrhu . Mám tady faktickou připomínku poslance Radima Fialy .
Poslanec Radim Fiala
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , kolegyně a kolegové , jen velmi krátce mi dovolte , abych vyjádřil názor hnutí Úsvit .
Vy víte , že referendum je pro nás prvek přímé demokracie , který prosazujeme a budeme prosazovat . Platí v tomto smyslu to stejné , což jsme už říkali , když se projednával náš zákon o referendu . Hnutí Úsvit i v tomto případě bude hlasovat pro a vyzýváme vás , abyste se připojili , s tím , že ve druhém čtení můžeme parametry i tohoto návrhu zákona měnit . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Ještě jednou se utvrdím , zda navrhujete vrátit předložený návrh k přepracování ? Není tomu tak . Táži se , jestli se ještě někdo hlásí . Není tomu tak , obecnou rozpravu proto končím .
Ještě je zde zájem o závěrečné slovo pana navrhovatele . Prosím , pane navrhovateli .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Paní předsedající , členové vlády , paní a pánové , já samozřejmě vnímám , že každý se díváme na Ústavu , ústavní systém , jiným způsobem . Já to nezpochybňuji . Přesto jsem přesvědčen , že existují dobré důvody , aby ústavní zákon o obecném referendu existoval . To , že se to může řešit jednotlivými ústavními zákony , je také pravda . Ale je také pravda , a zažili jsme to právě v uplynulém roce , kdy po rozpuštění Sněmovny existoval pouze Senát , ale i v té době se mohlo stát , že by tady byla zásadní otázka , která by byla k rozhodnutí , tak jak ji například nabízel v jednorázovém referendu pan poslanec Marek Benda .
Dal jsem tady příklad , vrátím se k němu . Například otázka dostavby - nedostavby Jaderné elektrárny Temelín . A to není věc , která by samozřejmě byla součástí programu jednotlivých politických stran , které kandidovaly do Poslanecké sněmovny , resp . do Senátu . A ve chvíli , kdy by Poslanecká sněmovna nefungovala delší dobu , protože existují i ústavní možnosti , aby neexistovala Poslanecká sněmovna delší dobu , než je 60 dnů , mohlo by se samozřejmě stát , že by taková věc měla být k rozhodnutí . A ona komplikace , která by existovala , kdyby nebyl obecný zákon o referendu , by se tady projevila v plné nahotě . Nemám rád , když se potom říká a píše v různých tiskovinách a přednáší se ve veřejných sdělovacích prostředcích , že zákony jsou děravé , ústavní systém je nekompletní a podobně .
Upozornil jsem na dvě věci , které si myslím , že jsou důležité pro dobudování ústavního systému v České republice , a proto vás také prosím , abyste zákon propustili do druhého čtení s tím , že jde jak o parametry , tak o samotnou diskusi nad ústavním zákonem o referendu . Můžeme dospět k tomu , protože na to neexistuje u ústavních zákonů žádná lhůta ani pro Sněmovnu , ani pro Senát , protože nad ústavními zákony se samozřejmě nediskutuje v klasickém systému jednacího řádu , i když se tomu přibližuje , ale lhůty jsou tam mnohem volnější . A bude věc , která v diskusi může ukázat , nakolik jsou odlišná stanoviska jednotlivých politických stran zastoupených ve Sněmovně a nakolik jsou shodná . To , že budeme mít 200 různých názorů na to , jakým způsobem to učinit , je pravda , ale podle mého soudu můžeme dojít k tomu , že na určitém minimálním nebo širším návrhu se můžeme nakonec ve 120 členech Poslanecké sněmovny shodnout a znovu předložit Senátu tento ústavní zákon k posouzení , pokud bychom se na něm dohodli . A je lhostejné , jestli to bude do senátních voleb , nemyslím si ani , že bychom to stihli , a pokud bychom to i stihli a v září by pak prošel takový ústavní zákon do Senátu , tak bych očekával klasický krok Senátu , to znamená , že by odložil projednávání ústavního zákona až po říjnových senátních volbách , to znamená , že by na něj přišel čas někdy v prosinci letošního roku . A zase by to posuzovala další skupina zákonodárců , která nebude tak jednotná , jako byla například v roce 2005 , 2006 nebo jako je v roce 2014 . A to si myslím , že je poctivé , aby debata dospěla k tomu , že máme šanci nad konkrétním textem diskutovat nikoli v obecné rovině , ale nad konkrétními ustanoveními , která zpřesňují článek 2 odst . 2 Ústavy ČR .
Prosím vás všechny , abyste zvážili , že propustíte tento návrh zákona do druhého čtení . Děkuji vám .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu navrhovateli . Mám přihlášeného poslance Polčáka s faktickou připomínkou , ale obecnou rozpravu jsem již ukončila .
Táži se pana zpravodaje , zda má zájem o závěrečné slovo . Není tomu tak .
Download XML • Download text