ps2013-057-08-006-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Jan Bartošek
51 . Návrh poslanců Vladislava Vilímce , Jany Černochové , Radka Vondráčka , Jiřího Junka a Jany Hnykové na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 212 / 2009 Sb . , kterým se zmírňují majetkové křivdy občanům České republiky za nemovitý majetek , který zanechali na území Podkarpatské Rusi v souvislosti s jejím smluvním postoupením Svazu sovětských socialistických republik , ve znění zákona č . 121 / 2012 Sb . / sněmovní tisk 403 / - druhé čtení
Prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Vladislav Vilímec . Prosím , máte slovo .
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , návrh novely zákona byl poslán do Poslanecké sněmovny 17 . února 2015 . První čtení proběhlo v dubnu 2016 , výbory projednaly tento sněmovní tisk v červnu 2016 , takže se teď dostáváme ke druhému čtení . Musím říci , že ve vztahu i k usnesení ústavněprávního výboru se budou muset nějak novelizovat i ty lhůty , protože už v mezidobí uplynulo poměrně hodně vody .
Protože se k tomu dostáváme po roce od prvního čtení , tak jenom mi dovolte stručně osvětlit důvody , proč jsme podali tento návrh . On ten původní zákon je z roku 2009 , byl schválen jako poslanecký návrh , podáván byl napříč politických spektrem . Hodně se o schválení toho zákona zasloužily dvě bývalé poslankyně , Eva Dundáčková a Hana Orgoníková . A vzhledem k tomu , že nebylo úplně správně zvoleno období , kterého se týkaly ony všechny majetkové křivdy , tak pak bylo přikročeno v roce 2012 k novele zákona předkládaného Senátem .
Poslanecký návrh , který jsme teď podali , podáváme především z toho důvodu , že oprávněných osob přirozenou cestou ubývá . Oprávněné osoby v tom zákoně z roku 2009 jsou totiž redukovány pouze na původní vlastníky , manžele původních vlastníků a pak děti původních vlastníků . A již v době schvalování toho zákona v roce 2009 fakticky původní vlastníci nežili a nežili ani manželé původních vlastníků , takže efektivně se mohly o odškodnění přihlásit pouze děti původních vlastníků . Těm je ale také už dnes přes 80 let . A jsou identifikovány jednak případy , kdy sice oprávněná osoba , dítě toho původního vlastníka , podá žádost o odškodnění , ale nedožije se výplaty . Dokonce jsou i případy , kdy v té věci bylo rozhodnuto kladně Ministerstvem vnitra , ale protože nebyl příslušný obnos poslán na účet oprávněné osoby v době , kdy ta oprávněná osoba žije , tak pak už ten nárok zaniká . Těch případů je asi 25 . To je jeden z důvodů , proč jsme to podali .
Pak ten důvod druhý je otázka , jestli redukovat oprávněné vlastníky pouze na děti , protože samozřejmě i mnoho těch dětí se vůbec nedožilo možnosti podat v zákonné lhůtě , která vypršela k 31 . 12 . 2013 , vůbec žádost , a zda není namístě v těchto případech to rozšířit i o vnuky , případně další oprávněné osoby . Já bych chtěl pouze uvést , že samozřejmě je třeba si uvědomit , že ti původní vlastníci přišli po roce 1945 , někdy v 39 . roce , o celý majetek . V mnoha případech se jim žilo velmi složitě , jsou to docela velmi dramatické příběhy těch lidí , odškodnění se fakticky po celou tu dobu nedočkali , navíc tedy mnozí z nich na Podkarpatskou Rus přišli i na podnět nové Československé republiky a skutečně s vizí tuto část tehdy společného státu pozvednout . Mnozí tady museli opustit nejen své obydlí , ale živnosti , to , co je vlastně 20 let živilo .
My jsme si určitě všichni , kdo podepsali ten návrh zákona , vědomi , že tady nelze už nastavit nějakou absolutní spravedlnost . Prostě po více než 70 letech to nelze . Ale pokoušíme se nastavit alespoň jakousi relativní spravedlnost vzhledem k tomu , že dopady té ztráty majetku byly v mnoha případech velmi kruté . Myslíme si , že demokratický stát by to měl přiznat a v těchto intencích by se měl také snažit tyto případy přiměřeným způsobem odškodnit .
Jinak bych chtěl ještě poděkovat skutečně oběma výborům , také i parlamentní legislativě , protože v podrobné debatě nebo rozpravě pak budou načteny i některé návrhy upravující to původní znění toho návrhu zákona , tak jak jsme to podali před dvěma lety . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Také vám děkuji . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru . Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 403 / 2 až 5 a 403 / 7 . Rozpočtový výbor přijal zprávu o projednání , která byla doručena jako sněmovní tisk 403 / 6 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec René Číp , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Pan poslanec René Číp je omluven a já požádám tedy někoho jiného , člena rozpočtového výboru , aby přednesl zprávu rozpočtového výboru . Prosím .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Rozpočtový výbor se tímto návrhem zákona zabýval na své 43 . schůzi 9 . 6 . 2016 , tak jsme těsně stihli do limitu jeden rok . Mám to v živé paměti , tu bohatou diskusi . A nepřijali jsme k tomu usnesení .
Download XML • Download text