|

ps2013-042-06-016-041.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

41. Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - prvé čtení

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/041
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042214.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík 41. Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - prvé čtení Prosím pana ministra financí a místopředsedu vlády Andreje Babiše, aby uvedl z pověření vlády tento návrh. Prosím, pane ministře. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vláda předložila jako tisk 718 návrh zákona o centrální evidenci účtů. Pod číslem 719 je pak návrh souvisejícího změnového zákona, který uvedu později jako bod č. 42. Řízení centrálního registru, kde by bylo možné získat rychlou informaci, kde právnická nebo fyzická osoba účet, je pro činnost orgánů činných v trestním řízení daňových orgánů dlouhodobě prosazovaným a dosud nerealizovatelným požadavkem. Přitom takové opatření i podle zahraničních zkušeností potenciál významně zjednodušit a zrychlit jejich činnost a zvýšit schopnost zajistit a odčerpat nelegální prostředky, se jedná o výnosy z trestné činnosti, nebo z nesplněné daňové povinnosti. význam i v opatření proti financování terorismu. Proto právě v současné době orgány EU jednají o zavedení povinnosti zřídit takové rejstříky ve všech členských státech. Fungují již např. ve Francii, Itálii, Německu či Slovinsku. Návrh připravený Ministerstvem financí ve spolupráci s ČNB je minimalistický a vyvážený. Centrální evidence účtu podle něj obsahuje informace o čísle účtu a bance či družstevní spořitelně, která je vede, a identifikaci majitele účtu a případně disponentů. Žádost o informace z  by měly jen ty orgány, které ze skutečně vážných důvodů potřebují takové informace velmi rychle a k jejich získání je opravňují příslušné nyní platné zvláštní zákony. Evidenci podle dohody s guvernérem povede za úhradu skutečných nákladů ČNB, která je pro úvěrové instituce i příslušné žadatele autoritou zajišťující dostatečnou záruku ochrany zpracovávaných informací. Toto řešení současně umožňuje minimalizaci nákladů na vybudování této evidence. Návrh byl samozřejmě konzultován i s Úřadem na ochranu osobních údajů, a to jak z hlediska patřičného zabezpečení samotných údajů v něm obsažených, tak i uchovávání záznamů o vstupech pro následní kontrolu oprávněnosti. Z tohoto pohledu je hodnocen jako přínosný, neboť i informace o dotazech např. orgánů činných trestních řízení se nebudou šířit jako dosud mezi všechny plošně dotazované úvěrové instituce. Dovoluji si vás proto požádat o podporu tohoto návrhu zákona. O jeho postoupení do dalšího čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Kristýna Zelienková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Kristýna Zelienková Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda předkládá k projednání Poslanecké sněmovně v prvním čtení návrh nového zákona o centrální evidenci účtů připravený Ministerstvem financí na základě usnesení vlády z března 2014, kdy prvnímu místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí bylo uloženo zřídit centrální registr účtů. Provozovatelem by byla Česká národní banka, a to na náklady státu. Návrh zákona zrychlit a zefektivnit informovanost mocenských státních orgánů ohledně existence účtů vedených finančními institucemi, jako je banka, pobočka zahraniční banky a spořitelní a úvěrní družstvo, a to právnickým osobám, fyzickým osobám, svěřeneckým fondům a jinému právnímu uspořádání bez právní osobnosti. I když mohou takové informace orgány činné v trestním řízení správci daně (?), tedy Finanční analytický útvar Ministerstva financí a zpravodajská služba, získat již v současné době, je tato cesta zdlouhavá a neefektivní, když v případě potřeby musí obesílat zmíněné finanční instituce jednotlivě. Čas v případě odhalování trestné činnosti a stíhání pachatelů trestných činů tak rozhodující úlohu. Česká národní banka nebude v tomto registru evidovat stav na účtu ani pohyby na něm. Mimo jiné budou do centrální evidence účtu vkládány údaje z období před zahájením jeho činnosti. Budou archivovány po dobu pěti let v případě evidovaných údajů a údajů o auditních vstupech. Nemění se proti stávajícímu stavu okruh osob oprávněných získat údaje z centrální evidence účtů. Česká národní banka povede statistiku o vyžádání centrální evidence účtů, kterou bude zveřejňovat ve zprávě o výkonu dohledu. Nebude odpovídat za kontrolu oprávněnosti žádosti o údaje ani za průběžnou kontrolu správnosti a úplnosti údajů vkládaných povinnými osobami do evidence, ale na druhé straně bude při dohlídkách kontrolovat plnění povinnosti povinných osob vůči centrální evidenci účtu. Navrhovaná právní úprava je v souladu s předpisy tvořícími ústavní pořádek, jakož i s mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy a není v rozporu s platnou judikaturou Ústavního a Nejvyššího soudu ČR. Účinnost návrhu zákona je patnáctým dnem po jeho vyhlášení s výjimkou vyjmenovaných ustanovení, která nabývají účinnosti prvním dnem šestnáctého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.

Download XMLDownload text