|

ps2013-010-01-003-023.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 209/ - prvé čtení

Date2014-06-10
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/023
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010015.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 209/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (V sále je rušno.) Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Vážená paní předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane ministře, se omlouvám. Prosím kolegyně a kolegové, abyste zachovali klid. Děkuji. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Zákon o auditorech je právní normou regulující profesi statutárního auditora, výkon auditorské činnosti auditory a auditorskými společnostmi, činnost profesní samosprávy a výkon veřejného dohledu nad těmito činnostmi. Obsahuje ucelený soubor práv a povinností auditorů při provádění auditu a zahrnuje též systém, kterým se řádný výkon auditorské činnosti kontroluje. V tomto systému jsou každý auditor a auditorská společnost periodicky podrobováni kontrole a jejich účelem je především ověřit, zda audit provádějí v souladu se zákonnými požadavky. Prvotním cílem předloženého návrhu je zabezpečit kvalitu a účinnost systému kontroly řádného výkonu auditorské činnosti úpravou některých jeho parametrů. Zdrojem pro tyto navržené úpravy je doplňující unijní legislativa vycházející ze směrnice Evropské parlamentu a Rady 2006/43/ES o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, která rozpracovává, jakým způsobem by kvalita u statutárních auditorů a auditorských společností měla být zajišťována. V této oblasti nezastupitelnou roli i veřejný dohled. Rada pro veřejný dohled nad auditem, která v České republice vznikla v roce 2009, plní tuto dohledovou funkci. Ukázalo se však, že je potřebné posílit její postavení, aby svou zákonnou kompetenci v oblasti dohledu nad výkonem auditorské činnosti mohla účinně realizovat. Návrh zákona, který je vám nyní předkládán, vybavuje Radu pro veřejný dohled nad auditem některými dalšími pravomocemi v oblasti systému kontroly kvality a kodifikuje její působnost řízení o správních deliktech, jejichž skutkové podstaty se vymezují v hlavě X návrhu zákona. Mezinárodní spolupráce dohledových orgánů je další oblastí, v níž bylo potřeba provést úpravu. Ta spočívá v umožnění společného výkonu kontroly auditora a přístupu k editorskému spisu a jiné dokumentaci v držení auditora dohledovým orgánům ze třetích států, které Evropská komise na základě provedeného hodnocení prohlásí za přiměřené. Toto jsou klíčové oblasti úprav. Návrh zákona dále odstraňuje výkladové nejasnosti a některé další nedostatky zákona o auditorech identifikované při jeho aplikaci v praxi a současně promítá do právní úpravy výkonu auditorské činnosti změny vyvolané přijetím některých jiných zákonů, a to zejména v souvislosti s rekodifikací soukromého práva hmotného. V celé Evropské unii je funkce statutárního auditora spojována s veřejným zájmem. Proto jsou auditoři podrobováni velmi přísným požadavkům na odbornost, nezávislost a etické jednání. Kvalitní a objektivní ověření finančních výkazů obchodních společností posiluje důvěru všech uživatelů v integritu těchto vykazovaných informací a přispívá k ekonomické stabilitě. Řádný audit ve veřejné správě při přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí je pak pozitivní celospolečensky. Tímto konstatováním bych své úvodní slovo zakončil a požádal vás o propuštění tohoto zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Klaška. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jaroslav Klaška Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Milá vládo, pane ministře, kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych se k tomuto tisku vyjádřil z pozice zpravodaje. Musím tedy říci, že jde o totožný návrh novely zákona o auditorech, který byl schválen již vládou Petra Nečase, ale z důvodu rozpuštění Sněmovny nebyl návrh schválen. Jedná se o technickou normu, na které panuje všeobecná shoda. Předmětem novelizace jsou dvě oblasti. Za prvé je to především transpozice s právem Evropské unie, to jest provedení doplňující legislativy přijaté Evropskou unií v této oblasti. Současně se také promítají do právní úpravy výkonu auditorské činnosti změny vyvolané přijetím některých zákonů, a to zejména v souvislosti s rekodifikací soukromého práva. Navrhuje se také posílení Rady pro veřejný dohled nad auditem, jak o tom pan ministr hovořil. Přínosem předloženého návrhu zákona bude zajištění lepšího fungování auditorského trhu. Jedná se tedy o další cizelaci výkonu auditorů. Rád bych potom ještě sdělil, že můj návrh je také pro propuštění tohoto návrhu do druhého čtení s přikázáním rozpočtovému výboru. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám nikoho přihlášeného. Končím tedy obecnou rozpravu a táži se, zda případně navrhovatel či zpravodaj zájem o závěrečné slovo. Poslanec Jaroslav Klaška Pouze chci zopakovat návrh propustit tento návrh do druhého čtení s přikázáním rozpočtovému výboru. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Dobrá tedy. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Táži se, zda někdo jiný návrh. Není tomu tak, přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, zvedněte ruku a zmáčkněte tlačítko. Proti? Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 16, do kterého je přihlášeno 177 poslanců. Pro 131, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Tímto bod 23 končím. Přistupujeme k projednávání bodu číslo

Download XMLDownload text