|

2013-059-06-086

86. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 987/ - třetí čtení

Date2017-07-12
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/086
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b18808601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   005 < Page 006 > 007

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marku Bendovi. Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Zdeňka Ondráčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce, Poslanec Zdeněk Ondráček k debatě ohledně převedení kompetencí v tom návrhu pana kolegy Radka Vondráčka. Využijme možnosti, že tady máme oba ministry, jak ministra spravedlnosti, tak ministra financí, a zeptejme se, nebo požádejme pana ministra financí, jestli by nám řekl, zda je Ministerstvo financí, které je Celní správa, připraveno tuto problematiku přijmout a zda budou schopni tyto pohledávky vymáhat účinněji, lépe než samotná justice, to znamená soudy. Jestli by pan ministr spravedlnosti, pokud o tom vůbec něco , nám k tomu mohl něco říci, jak jsou na to připraveni. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce a ptám se, kdo dál do rozpravy ve třetím čtení. Pokud nikdo, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr ano. zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře. Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, se pokusím stručně reagovat. Nejprve k tomu rýpnutí mého milého kolegy pana poslance Bendy. To je omyl. mám velice rád Poslaneckou sněmovnu, což se koneckonců projevuje tím, že jsem se dostal do čela statistik účasti ministrů spravedlnosti například na ústavněprávním výboru vůbec v historii, že jsem tady téměř na všechny interpelace, což takových ministrů také mnoho není, a tak dále. Nicméně jsem placen daňovými poplatníky a vzhledem k tomu, že nejsem poslanec, tak primárně jsem placen za to, že spravuji ministerstvo, a tak jsem tedy spravoval ministerstvo a holt mi to sem z toho ministerstva, protože ho máme daleko, asi sedm minut, při vší snaze trvalo. Omlouvám se vám, že jste na museli čekat. Pokud jde o tu debatu, která tady proběhla. Mnoho tu již zaznělo od podporovatelů toho našeho návrhu. Jsem rád, že je jich mezi poslanci celá řada. Takže jen něco málo doplním. Jednak tu byla položena otázka, nebo zaznělo tu, že něco nepodporuje justice. Slušelo by se k tomu doplnit, že všechno ostatní ta justice podporuje. To znamená, že tato novela, včetně těch pozměňovacích návrhů, tak jak je podporuje Ministerstvo spravedlnosti, skutečně širokou - a to je vzácné - širokou podporu celé justice. Jediným kontroverzním bodem z pohledu justice, nebudu to zastírat, je právě ten automatický generátor. Ještě o něm za chvíli řeknu pár slov. Do podpory ze strany justice patří, a patří velmi silně - a překvapuje , že k uchu ctěného poslance mého kolegy Bendy to nedolehlo, to volání - velmi silně patří právě přesun vymáhání justičních pohledávek ze soudů na Celní správu. O co jde? To je opravdu... Justiční pohledávky jsou černý Petr. To fakt není o tom, že bychom chtěli pomáhat Celní správě. To je o tom, že jsme umluvili Celní správu, že by se toho přece jenom ujala. Protože jak tady i zaznělo, jsou to skutečně nesmírně obtížně vymahatelné pohledávky. Máte přiloženou k tomu pozměňovacímu návrhu analýzu, nebo výstupy z analýzy vymahatelnosti těch pohledávek. Jsou to pohledávky za osobami pravidelně nemajetnými, které se neodepisují jen z důvodů jaksi morálního hazardu. A jsou to pohledávky takového typu, že by prostě bylo nevýchovné, nesprávné rezignovat na jejich vymáhání. Ekonomicky vzato by to bylo jediné rozumné. Ony byly dlouhodobě vymáhány soudy z jednoho prostého důvodu. Soudy celkově zajišťovaly vymáhání rozhodnutí, měly na to rozsáhlá oddělení, a tak tedy nevadilo, když ta oddělení kromě běžného vymáhání soukromých pohledávek ještě vymáhala i ty, které vznikaly v samotné justici. Nicméně to dnes naráží na dva problémy. První je, že díky vzniku a rozvoji exekutorské profese ta oddělení jinak již tu práci nemají. Ta agenda prostě přešla na exekutory a na naprosté výjimky 95 % agendy je pryč. A ta oddělení se tam vlastně drží dnes jenom kvůli těm justičním pohledávkám, tedy kvůli něčemu, kde vymahatelnost je mimořádně nízká. A to asi pochopíte, že není úplně efektivní systém. A s tím souvisí problém, který tu dlouhodobě existuje, a to je ten, že tu máme problém i z hlediska spravedlivosti takového procesu. Protože nemo iudex in causa sua propria, to znamená nikdo nesmí být soudcem ve vlastní věci. A tady tedy soudní činnost, byť vymáhání, provádí soud, který je sám věřitelem. Takže tam je inherentní konflikt zájmů. Ono to takhle prostě bylo v dobách předrevolučních, tak to nikdy nikomu - nikdo se nad tím nepozastavil, ale je tam tenhle problém. Ze všech těchto důvodů je zcela systémové přesunout vymáhání těchto pohledávek právě na Celní správu, kterou pravicové vlády před časem přetvořily z jejích původních úkolů po vstupu do Evropské unie zejména na inkasní místo, nebo vymáhací místo pro státní pohledávky. To jsme neudělali my, to udělaly pravicové vlády. A tohle jsou také pohledávky státu, tak je logické, že je bude vymáhat ten samý jako ty ostatní pohledávky státu, vznikající například při ukládání správních sankcí. To potom i ekonomický efekt, protože je velmi pravděpodobné, že ti, kdo dluží justici na těch justičních pohledávkách, tak dluží státu i na něčem jiném, což potom znamená, že pokud se podaří centralizovat vymáhání na jeden úřad, tak vlastně se ta práce nebude zdvojovat, protože se bude vymáhat samozřejmě vůči jednomu dlužníkovi jenom jednou. Takže z tohoto důvodu velice prosím o podporu tohoto návrhu. A ještě tři slova k tomu generátoru, opravdu jenom tři. Je to kontroverzní, vím. Na druhou stranu - podívejme se na Slovensko. Tam místo dlouhých debat o tom, jestli je to dobře, nebo špatně, si to v roce 2004 zavedli, krásně jim to funguje. Natolik krásně, že dneska to paní nová ministryně rozšiřuje i na přidělování exekutorů a jsou s tím všichni spokojeni. Tak třeba s tím budeme spokojeni i u nás. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name