|

2013-059-06-040

40. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 943/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2017-07-12
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/040
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b20004001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji panu senátorovi. Prosím nyní, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Hana Aulická Jírovcová Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, tento návrh senátní byl poslán do Sněmovny v říjnu - 26. 10. 2016. Bohužel celou dobu čekal na své projednávání i přes opakované návrhy na předřazení, musím říct napříč politickým spektrem, ale většinou část koalice, nebo s částí koalice byl zablokován. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc jsou důležitou součástí systému péče o ohrožené děti. Jde o zařízení, která musí být připravena v jakoukoli hodinu převzít do krátkodobé péče dítě, anebo i více dětí v situaci, kdy se o vlastní rodiče nemohou postarat. Chtěla bych zdůraznit, že sem patří mimo jiné případy i týrání a zneužívání dětí. Ve ZDVOPech jsou pak děti do doby, než se najde dlouhodobé řešení jejich situace, jde o návrat do rodiny, pěstounská péče, adopce či v krajním případě umístění do ústavního zařízení. Jsou to krizová zařízení, která nemusí (?)být neustále k dispozici. Je proto nezbytné, aby fungovala stabilně a předvídatelně. Současná podoba financování jim však neumožňuje zajistit provoz v dlouhodobějším horizontu. Zákon jim totiž přiznává příspěvek pouze na dobu, kdy je v nich umístěné dítě, a to ve výši 22 800 korun měsíčně. Materiální, technické a personální kapacity, které musí ZDVOPy udržovat připravené pro přijetí ohrožených dětí, nejsou ze strany státu nijak systémově financovány. Podle ZDVOPů se přitom náklady na neobsazené lůžko, což znamená zajištění personálu, energií a dalších výdajů, pohybují mezi 18 26 tisíci měsíčně. U ubytovaných dětí pak nejsou propláceny dny, kdy jsou děti na vícedenních pobytech u svých příbuzných, budoucích náhradních rodin či třeba na dětských táborech. Na tyto dny ZDVOPy opět nepobírají žádný příspěvek, ale současně musí toto místo držet připravené samozřejmě pro dané dítě. Výše uvedené problémy vedou k tomu, že mnoho zařízení je v existenční tísni a nejsou schopna zajistit stabilní personál, protože nemohou učinit dlouhodobou předpověď, zda budou mít na financování zaměstnanců. Zde především pomáhají opět kraje a jejich financování, nebo spíš zafinancování, ale také města a obce. Musí se spoléhat na ad hoc dotace a vyrovnávací příspěvky ze státního rozpočtu či rozpočtů územních samosprávných celků, jak jsem říkala. Současný stav financování je podle velké části ředitelů a ředitelek zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc dlouhodobě neudržitelný. Musíme říci, že jsou opravdu na pokraji toho, aby své zařízení právě z finančních důvodů nemuseli uzavírat. Vláda k tomuto návrhu zákona přijala své stanovisko 24. 11. 2016. Stanovisko je neutrální. Navrhovatel navrhl Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení, tedy podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. pevně věřím, že se podaří vyslovit souhlas s touto novelou právě již v prvním čtení, tak aby se mohlo pomoci těm nejpotřebnějším co nejdříve. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name