|

2013-059-06-033

33. Návrh poslanců Zbyňka Stanjury, Andreje Babiše, Martina Plíška, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka, Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1089/ - druhé čtení

Date2017-07-12
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/033
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b20303301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Kudelovi. Teď máme dvě přednostní práva - pana zpravodaje a pana ministra spravedlnosti. Pan ministr spravedlnosti nyní s přednostním právem. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi připojit se k varovnému hlasu, který tady zaznívá vzhledem k tomuto návrhu. Chápu dobrý úmysl, který za ním stojí, ale je to cesta do pekel, která bývá dlážděna dobrými úmysly. A toto je přesně ten případ. Pan poslanec Kudela tu hovořil o tom, že ten návrh vytváří duplicity. Ale on je ve své podstatě duplicitou jaksi sám o sobě. Abyste to pochopili, musím říct tři věty z teorie práva, asi tak tři. Co to je zákon? Zákon je soubor norem. Co to je norma? Norma je uložení povinnosti při splnění nějaké hypotézy, což znamená, že v zákoně není nic jiného než právě soubor povinností. Takže když se říká, že přílohou zákona být seznam povinností, které ten zákon ukládá, tak se tím říká, že přílohou zákona být ten zákon, protože pokud je v zákoně něco jiného než povinnost, tak to tam nemá co dělat. Věřím, že se nad tím jistě zamyslíte a že nebudeme přijímat zákon, kterým by se ukládalo, aby přílohou zákonů byly zákony. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru spravedlnosti. A nyní s přednostním právem v obecné rozpravě pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin Kolovratník Tak ode reakce na teď předřečníky. Vezmu to v časové ose pozpátku. Pan ministr Pelikán říká, že přílohou zákona být zákon. Tak to tedy rozhodně nechápu. My říkáme v novele, v tom návrhu, že přílohou zákona být nějaká jednotná standardizovaná tabulka, nebo možná nějaký jednotný přehled toho, co se změnilo, co ona norma posouvá, mění nebo ruší, ne tedy nějaký zákon. Ale se vší pokorou, nejsem právník, nechci se pouštět do debaty z teorie práva. A spíš se přikloním právě k tomu meritu, k tomu obsahu, o čem se vlastně bavíme. A teď se plynule obracím na pana kolegu Kudelu a přiznám se, že jeho argumentaci příliš nerozumím a že ji nechápu. Byť bych mu mohl poděkovat za to, že citoval moje vystoupení na hospodářském výboru, pod které se podepisuji a trvám na něm, tedy že budu tento návrh podporovat a že se mi líbí. Pro vás ostatní, kteří jste se o tuto problematiku nezajímali do detailu, v kostce jde o to, my říkáme, nově navrhujeme, že postupně přejdeme v celém legislativním procesu, a to uznávám, poměrně revolučním způsobem, na úplně novou podobu, nebo novou formu přijímání zákonů. Tak jak jste zvyklí tady ve Sněmovně v současné době, když podáváte, tedy návrh novely zákona, nebo pozměňovací návrh, automatickou součástí je důvodová zpráva. A to, co je zde vymyšleno, ta konstrukce, která je zde připravena, hovoří o tom, že kromě důvodové zprávy bude vlastně fakticky povinnou přílohou i standardizovaná jednotná tabulka, která ukáže, co se mění, co přibývá nového nebo co v tom zákonu díky novele končí. Toto celé by měla spravovat již zmiňovaná Hospodářská komora pomocí databáze, pomocí softwaru. A ono když se o něčem hovoří, je dobré to vidět. A to teď nemyslím nějak ve zlém, ale nevím a kladu otázku, jestli kolega Kudela viděl ten demosystém, tu demoverzi. To je potřeba vidět, jak to funguje, jaká úžasná služba to pro podnikatele, pro české firmy, samozřejmě i zahraniční, ale pro firmy malé, velké, střední, jak veliká služba to bude. A v důvodové zprávě je opravdu napsáno, že předpokládáme nějakou úsporu. Jak to bývá všude, může to být pouze nějaký odhad, kde můžeme předpokládat, že orgány státní správy, veřejné instituce právě díky této službě nebudou mít takové nároky na právní služby, tedy externí, nebo takzvaně in house. Ale opakuji, můj postoj je a bude i nadále konzistentně jednoznačně pozitivní. Co je ale důležité si uvědomit, to je taková message, nebo takový vzkaz i pro naše nástupce, pro další zákonodárce, ono to bude náročnější i tady ve Sněmovně, protože když si představíte, že někdo z vás nebo z našich nástupců připraví nový poslanecký návrh zákona, tak kolegyně a kolegové, ano, tu povinnost takto vyplňovat tabulku budeme mít i my, resp. naši nástupci. Bude to nová povinnost při předkládání zákonů. Takže otevřeně si můžeme říct, že si trochu přiděláme práci i sami sobě, pokud bude tento návrh přijat. Na druhou stranu prosím, kolegyně a kolegové, ruku na srdce. Víte sami, jak kvalitní je někdy legislativní proces a návrhy, které vzcházejí tady ze Sněmovny, a možná, že i tohle bude nástroj, který řadu z nás nebo z našich nástupců do budoucna přinutí nad svými nápady a návrhy se lépe zamyslet a lépe je propracovat a připravit. A to si myslím, že je pro blaho České republiky a právního řádu v České republice. Takže sečteno a podtrženo, ten návrh v podobě, v jaké je, podporuji, prosím vás a budu prosit jak na hospodářském výboru, tak při třetím čtení o jeho podporu a naopak budu vystupovat pro zamítnutí pozměňovacího návrhu pana poslance Kudely. A snad ještě mohu využít tento prostor ze své pozice na hospodářském výboru. Avizuji, že máme schůzi hospodářského výboru svolanou na zítra, takže bychom i tento bod zítra do programu schůze přidali a projednali ho tak, aby byl připraven pro třetí čtení na zářijové, 60. schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name