2013-059-06-002
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji vám , pane poslanče . Nyní paní poslankyně Marta Semelová . Ještě přečtu omluvu . Vidím , že pan poslanec Šarapatka opouští sál . On se omlouvá až do konce dnešního jednání . Na shledanou . Máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Vážené kolegyně , vážení kolegové , opět máme na stole zákon o pedagogických pracovnících a s ním pochopitelně i mnohá emotivní vystoupení . Ono celkem není divu . Těch novel zákonů , změn v oblasti výchovy a vzdělávání bylo za posledních x let hodně , nakonec o tom mluvil i pan poslanec Foldyna . Některé už vstoupily v platnost , jiné školy teprve pocítí . Jsou takové , u nichž už dnes víme , že je budeme muset přehodnotit , že s sebou přinášejí řadu komplikací a problémů , na něž jsme mnozí z nás při jejich projednávání upozorňovali , a nejenom my , ale v prvé řadě ti , kteří se danou problematikou dnes a denně zabývají v terénu . Bohužel ne vždy jsou jejich slova včas vyslyšena , viz nepovedená inkluze , z níž jsou teď na mnoha školách mnozí na mrtvici . Školy jsou neustále pod nějakým tlakem a musí se každou chvíli vyrovnávat s novými a novými změnami , kdy s každým příchozím ministrem přicházejí nové nápady , aby se po určité době zjistilo , že to , co tu léta fungovalo , je přece jenom nejlepší , takže je potřebné se k tomu vrátit . Pochopitelně to pak stojí hodně peněz . Už jsme si zvykli , že jakmile je na stole jakékoli školské téma , hodiny diskutujeme o tom , co školy nejvíc potřebují , jakou reformu , jaké vzdělávací plány , jaké učebnice . Ale to nejpodstatnější , bez čeho se výchovně - vzdělávací proces neobejde , je učitel . Jeho osobnost , jeho působení a um jsou ve vzdělávání klíčové . To , jak je odborně připraven pro svoji práci , jaký má vztah k dětem a ke svému povolání , jaké jsou jeho morální a lidské vlastnosti , a pochopitelně , jaké podmínky ke své práci má vytvořeny . Asi nikdo nebude zpochybňovat , že učitelská profese je nesmírně náročná a zodpovědná , navíc je pod každodenní kontrolou veřejnosti a médií . Kdekdo je připraven jeho práci všelijak komentovat a kritizovat , protože každý , kdo prošel školou , se cítí být na oblast vzdělávání tím pravým odborníkem . A tak pedagog musí přežít všechny možné i nemožné reformy , pokusy a výmysly , přičemž často zapomínáme na to , že v prvé řadě chce učit . Namísto toho je zahlcen zpracováváním projektů a přípravou různých projektových dnů , školeními , kurzy a je zavalen papírováním . Těch tabulek , hlášení , dotazníků , hodnocení , doporučení a dalších formulářů , co musí učitelé a ředitelé denně vyplňovat , je spousta . Takže neustálým slibům střídajících se ministrů , že se sníží administrativa , už pedagogové dávno přestali věřit . Jsou však ve střehu , když má přijít nějaká další změna legislativy , a musím říci znovu , že se jim vůbec nedivím . Zákon o pedagogických pracovnících , jehož smyslem má být větší motivace pedagogických pracovníků , spuštěním kariérního řádu , zakotvením specializačních pozic a garantováním příplatků očekávají někteří s nadějí a zvědavostí , jiní s obavami , kolik formalismu a administrativy zase přinese . Za náš klub musím říci , že tyto obavy sdílíme . To však neznamená , že bychom nevnímali některé pozitivní změny , které s sebou novela nese . Obnovení soustavy okresních a krajských metodických kabinetů jako jedno z opatření , které má učitelům přinést odbornou podporu , je určitě jedním z nich . V minulosti se to osvědčilo . Učitelé jich hodně využívali , protože v tom viděli konkrétní pomoc pro svou práci . Je proto správné , že je úmysl se k této soustavě vrátit , i kdyby to bylo bez dnešního zákona . Smysluplná je určitě i podpora učitelů v adaptačním období a finanční ocenění uvádějících učitelů , jejichž pomoc je pro začínající pedagogy velmi důležitá . Stejně jako těmto uvádějícím učitelům , také učitelům třídním a pedagogům , kteří budou pověřeni některou ze specializačních pozic , pokud zákon projde , pochopitelně přibývá značné množství práce . Proto je logické a správné , že budou mít i oni nárok na příplatky ke svému platu , a zároveň , a to pokládám za velmi důležité , že by měly být , jak jsme ujišťováni alespoň ze strany ministerstva , tyto finanční nároky garantovány státním rozpočtem . Takže tyto posuny vidíme jako pozitivní a ocenili by je určitě i učitelé , jichž se příplatky týkají , protože je také třeba zdůraznit , že většina kantorů do těchto kategorií spadat nebude . Je také pravda , že kariérní řád podporují i některé odborné asociace a školské odbory . Ale pravda také je , že má řadu kritiků a oponentů . Jak už dnes bylo řečeno , během velice krátkého období podepsalo petici proti přijetí této novely přes 21 tisíc pedagogů z 1 150 škol po celé republice . S těmito kritiky , kteří upozorňují na rizika v případě přijetí zákona , se ztotožňujeme . Ostatně upozorňovali jsme na ně i v průběhu jednotlivých čtení v Poslanecké sněmovně . Klub KSČM je konzistentní v těchto názorech a názor nemění . Podle našeho mínění se vzhledem k některým nově stanoveným úpravám v novele nemusí naplnit očekávání navrhovatelů , že připravené změny přilákají do školství davy nových Amosů . Jde v prvé řadě o zvýšení administrativy , která s sebou novela nese . Je pravda , že se představitelé Ministerstva školství dušují , že předkládaný kariérní řád je založen na odlišném modelu nežli předchozí diskutované návrhy právě s ohledem na míru byrokratické zátěže . Nicméně pochybnosti , mj . na základě navrhovaných podzákonných opatření , i když i ty jsou zjednodušené , ale i na základě dřívějších zkušeností zůstávají . Stačí se podívat do škol , a už jsem o tom před chvílí mluvila . Učitelé a ředitelé škol jsou zavaleni papíry , jsou nuceni absolvovat všemožné kurzy a školení , nezřídka pochybné kvality , a s tématy , která jsou učitelům na nic , jen z nich profitují všemožné neziskovky . Přitom peníze , které tak mizí z resortu , by mohly být využity např . pro navýšení platů všem učitelům , nejenom některým , jak to bude v případě schválení novely , a také pro navýšení peněz nepedagogickým pracovníkům škol . Vrátím se ještě ke zmiňované administrativě . Ono se stačí podívat na jednotlivé odstavce zákona , a to ještě nezmiňuji podzákonné normy . Pro každého učitele bude platit , že si bude zakládat své portfolio , spolu s ředitelem bude každé dva roky zpracovávat svůj osobní plán profesního rozvoje , kdy ředitel školy určí jeho povinnou část , druhou si bude volit učitel , pravidelně pak bude s ředitelem vyhodnocovat naplňování plánu a aktualizovat ho . V návrhu vyhlášky k atestačnímu řízení je pak zpřesněno , že učitel vytváří dokladové portfolio , které tvoří arch učitele k prokázání kompetencí ze standardu učitele pro odpovídající kariérní stupeň , plán profesního rozvoje , doklady ke kompetencím ze standardu učitele . Dokladové portfolio musí být vždy důkazem naplnění konkrétní kompetence ze standardu učitele , každý doklad musí být písemně okomentovaný a zdůvodněný , proč tímto dokladem dokládá naplnění konkrétní kompetence ze standardu učitele . Dalším problémem je příprava na atestační řízení . Pro ředitele pak vytváření plánu rozvoje školy , i když tady chápu , že určitá vize být musí . Pro uvádějící učitele bude platit , že povedou písemnou dokumentaci o začínajícím pedagogovi , který se chystá na atestaci , za stejným účelem musí hodnocení připravit ředitel školy , hodnoticí zprávu sestavuje také Česká školní inspekce . V souhrnu tak administrativa vzroste , a to pro učitele i ředitele škol , jim asi ještě významněji . Pokud jde o specializační činnosti , ty jsou podmíněné specializačním studem v rozsahu 250 hodin , tady se mohou projevit organizační problémy . Jednoduše řečeno , kdo za ně bude učit . Mimochodem , týká se to i snížených pracovních úvazků . Zvlášť na malých školách to bude těžko řešitelný problém . Další problematické části . Za zmínku určitě stojí povinnost pedagoga žádajícího o atestační řízení pro třetí kariérní stupeň uhradit 500 korun . A když už jsme u třetího kariérního stupně , učitel , který bude zařazen do tohoto stupně , bude podle novely vynikající učitel . Je zárukou počet nasbíraných kreditů , pokud to řeknu zjednodušeně , že každý z těch , kdo doloží své znalostí pro uznání třetího kariérního stupně , je opravdu vynikající učitel ? Nemůže se stát , že příplatek a aktivity , které s tímto stupněm souvisejí , získá takový , řekněme , školní Cvach ? Proč nebude vynikajícím kantorem ten , který chce " pouze učit " , a ne plnit podmínky pro další atestaci ? Už teď koluje na školách vtip : Víte , jak se pozná vynikající učitel ? Že odevzdá včas všechny papíry . Jinak v souvislosti s atestacemi , se školeními pro specializované pozice a dalšími změnami , které novela obsahuje , chci upozornit i na skutečnost , že to bude neaplikovatelné na malé školy , na malotřídky na vesnicích . Poněkud zvláštní je také skutečnost , že atestace bude moci uchazeč opakovat donekonečna a stále bude mít nárok na podporu a uvádějícího učitele . V současnosti si hledá uplatnění v jiných oborech , než je školství , zhruba 60 % absolventů pedagogických fakult . Na mnoha školách ředitelé s velkými obtížemi zajišťují výuku a varují , že bude hůř . Pedagogické sbory stárnou , řada učitelů odchází a bude odcházet do důchodu a noví pedagogové přicházejí v minimálním počtu , takže je nemohou nahradit . Citelně chybí kvalifikovaní učitelé matematiky , fyziky , chemie , IT , cizích jazyků , učitelé odborného výcviku . Tady začíná být situace kritická . Upozorňuje na to mj . i Sdružení učňovských zařízení . Je tedy logické a správné , že se hledají cesty , jak zvýšit počet zájemců o učitelské obory a zároveň zájem absolventů nastoupit do škol . Je však skutečným řešením předložená , resp . Senátem vrácená novela zákona o pedagogických pracovnících ? O tom mám prostě pochybnosti . Pokud jde o změny , s nimiž nám vrátil novelu Senát , tak musím říci , že je moc nechápu . Například vypuštění specializovaných činností , např . speciální pedagog v oblasti školské logopedie , specialisty v oblasti prostorové orientace zrakově postižených , to je podle mého názoru úplně scestné . Logopedie na školách je velmi důležitá . Před časem uvedla Asociace logopedů ve školství , že dvě pětiny předškoláků mají vadu výslovnosti . Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015 / 2016 upozorňuje na to , že v péči logopeda je více jak 25 % dětí . Logopedické vady a poruchy řečí jsou jednou z nejčastějších příčin odkladu školní docházky . Tvoří 27 % všech odkladů . A vypuštění ze zákona specialisty v oblasti prostorové orientace zrakově postižených ? Proboha , proč ? Prostorová orientace , kterou se tito specialisté zabývají , velmi pomáhá postiženým osobám , jejich integraci ve společnosti . Zrakové postižení patří spolu s postižením mentálním mezi nejtěžší z hlediska přijímání informací z okolí . Zrakem vnímáme zhruba 80 % všech informací . Je pravda , že využívání možnosti této specializační činnosti na školách je velmi malé , ale tam , kde je to potřeba , je to pro postižené dítě nesmírně důležité . Při té příležitosti však upozorňuji , že vyhláška umožňuje vytvářet tyto pozice už dnes . Tady se jedná o pouhé překlopení do zákona . Tolik k některým změnám , s nimiž nám novelu vrátil Senát . Uvedené změny nemají podporu klubu KSČM a nebudeme pro toto znění hlasovat . Pokud jde ještě o návrh na zvyšování peněz pro třídní učitele pro některé specializační pozice , což navrhuje Senát , tady mám obavy z jedné věci , že pokud by se na to přistoupilo , nebude to zahrnuto ve státním rozpočtu , ředitelé budou hozeni do pozice , že budou muset hledat peníze ze svého rozpočtu , a bude to bráno od jiných učitelů . Navíc by to udělalo velice zle i v pedagogickém sboru samotném . Pokud jde o znění zákona , které schválila Poslanecká sněmovna . Víte , nedávno jsem se zúčastnila besedy k problematice výchovy a vzdělávání v České republice . Tato beseda proběhla pod názvem Od školy hrou k hrátkám se školou . Myslím , že tento název přesně vystihuje , co se ve školství v České republice za léta odehrává . Za klub KSČM musím říci , že se nechceme podílet na hrátkách , které odnesou pedagogové i jejich žáci . Proto klub KSČM stejně jako při třetím čtení novelu zákona o pedagogických pracovnících obsahující mj . kariérní řád učitele nepodpoří . Ani sněmovní , ani senátní verzi . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name