2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
Místopředseda PSP Radek VondráčekJávámděkuji,paneministře.SfaktickoupoznámkoupaníposlankyněIvanaDobešová.Vašedvěminuty.Poslankyně Ivana DobešováDěkuji.Bylajsempožádána,abychužnevystupovala,alejátomusímudělat.Paneministře,tohletojetedylživávěc?Tohlejstenenapsalvy?(Ukazuje kopii stránky z Facebooku, kde ministr v příspěvku mluví o 20 tisících negramotných lidí mezi učiteli. Ministr odpovídá mimo mikrofon v tom smyslu, že mluví o něčem jiném.)Ne,počkejte,tohlejstenenapsalvy?(Odpověď ministra nebylo u stolku stenografů slyšet.)Dobře.Děkuji.Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji.(Poslankyně Dobešová odcházející od řečnického pultu již mimo mikrofon: Takže napsal.)Poprosím,abychomsenepřekřikovalipřípadněvsále.SdalšímvystoupenímjepřihlášenpanposlanecZlatuška.Totumámekrásnéticho...Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,paneministře,jánavážunato,cozdeukazovalapaníkolegyněDobešová,protožestímtojsemsehlásildorozpravypřitéminuléčástijednání.Konstatováníotěch20tisícíchúdajnětextověnegramotnýchučitelíchjemožnébrátemotivnějakonadávkuučitelům,jemožnétovzítsnadjakonávodprožákynaškolách,abyzačalizkoumat,kdozprůměrnědvouažtříučitelůnajejichškolejetextověnegramotnýaabypřípadnětímhlečastovalisvéučitele,kdyžponichtřebahážouhoubou.Alejábychtoodministraškolstvíbraljakofaktickévyjádřenítoho,žekonstatuje,žemáveškolství20tisíctoho,čemuříkátextověnegramotníučitelé.Nevím,cojetotextověnegramotný,alejetopravděpodobněněkdo,kdonebudeúplněkvalifikovánproto,abypůsobiljakoučitel.Totosidávámdohromadysargumentací,kteroujsemzdemělvdobě,kdyjsmeotétonormějednalizde,nežšladoSenátu,azdůvodňovaljsem,pročjsoupotřebaikvalifikovaníabsolventivysokýchškol,abymohlipůsobitnavysokýchškolách,přestoženeprošlipedagogickýmifakultami.Těch20tisícevidentnětendeficitještězvyšuje.Azdůrazňuji,jetohodnocenístavuodministraškolství.Druhávěcje,žetensoud,kterýpanministrnaFacebookutehdyuvedl,vzápětíkorigoval.26.červnav11.09uvedlpodtímněco,cobysedalocharakterizovatjakojistýdruhomluvy.Píšetam,žeuvádítentostatusnapravoumíru.Akdybychparafrázovaltendalšítext,cotamje,takztohovyplývá,žebylextrémněpobouřentěminepravdami,kterétamjsou,areagoval,jakpíše-občasreagujiemotivně.Potéjetamkonstatování-zasecituji-vyjádřiljsempouzeřečnickouotázkouznepokojenínadtím,žepedagogickáveřejnostjemnohdykonfrontovánasnepravdami.Tímhletařečnickáotázkamáevidentnětzv.asertivníformu.Jetotvrzení.Atvrdí,žejezde20tisícučitelů,kteří-jednakšířímepravdy,aledruhouvěcuvádíosobě,žetadytakovátokonfrontacehouvádídotohoemotivníhostavu,kdyněkdykolempůlnoci-ztédobybyltenpředchozístatus,můžemítřadujinýchvysvětlení,aledotohonebudemezabíhat,takžetedytakováhlevěchouvádídotakovéhoemočníhostavu,žereagujetímtozpůsobem,kterýpotéuvádínapravoumíru.Kdybytobylministrškolství,kterýjejenomřadovýmpolitikem,takbychřeklno,sociálnídemokracienemávelkouzásobukvalifikovanýchkandidátů,takfajn.AlepanministrjenavícprofesoremnaPedagogickéfakultěUniverzityKarlovy,přesnějprocházejíbudoucíučitelé.Jetohlemodel,kterýpředpokládámeutěchkvalifikovanýchučitelů,žejebudouhloupéodpovědižákůnebostudentůpřivádětdoemočníhostavu,žejezačnouučiteléurážet?Nenítohlepodnět,kvůlikterémubychomsemělizamysletnadtím,kdotřebapřipravujeučitelenapedagogickýchfakultách?Anenítoodůvodvíc,pročsezamýšletnadtím,jestlicestapedagogickoufakultoujejedinoumyslitelnouvokamžiku,kdyučitelétěchtoabsolventůpedagogickýchfakulttaktoveřejněreagují?Atotojesouběhtoho,žesenejednájenomoministrajakopolitickoufunkci,alezároveňněkoho,kdoukazuje,jaksechováněkdo,kdobymělpedagogyvzdělávat.Totojefaktor,kterýseobjevilmezitím,cojsmetadyjednaliveSněmovně,atím,cotomámevrácenézeSenátu.Meritorněbychosobněpreferovalverzisenátní,pokudbynebyladalšíomezení.Mimojinéprávěproto,žetamvýraznějšímzpůsobempřidáváfinance.Argumentyprotipřidání,kterébylyslyšetjakzestranyministerstva,taktřebazestranypanapremiéra,mipřipadajíspíšjakovydíráníučitelskéveřejnosti.Říkají,kdybychomschváliliverzi,kterávámdávávícpeněz,taknatohlemynejsmeochotnisehnattypeníze.Tohledokoncenemůžemedátzevropskýchpeněz.DneskapřitomshodouokolnostívnovináchvyšelrozhovorsAlešemChmelařem,cožjestátnítajemníkproevropskézáležitosti,pravárukapanapremiéravevropskýchjednáních.NadpisjeZaplaťmezpenězEUučitele.ApanChmelařjakonepochybněkvalifikovanýčlověktamjasněříká,uučitelůmámepříležitost,aťužzapomocievropskýchdotací,neboprojektů,budovatsilnoupříštígeneraciazároveňneohrozit,žebychomtímvytvořiliekonomickounerovnováhu.PanChmelařsámříká,vezměmeevropsképenízeadejmejeučitelům.Játomurozumím.Dejmejeučitelůmnapřidáníjejichplatů,nikoliprimárněnafinancováníinstitucí.Atadysimůžememysletoargumentechvtépetici,kterápřišlaprotifinancovánítohoinstitutu,cokoliv.Alefaktemje,žesezdepřidělujífinancenainstitut,kterýjepředpokládánvzákoně,kterýještěnebylpřijat,tedypeníze,kteréjsoupřinejmenšímproblematické.Aletytofinancezdemámeajeúčelnějšíjedávatrovnoudofinancí,kteréjsoudánysměremkučitelům.Taargumentace,kterouMinisterstvoškolstvízačalopoužívatprotizměnám,kterénavrhujeSenát,mipřijde,žejetovelicedogmatickétrvánínatom,coprošlojakojakýsipolitickýkompromis.PaníposlankyněBohdalovátadyvelicesugestivněvykládala,pročněkteřízměnilinázor.Tonenízměnanázoru.Tojepříklonodkompromisu,kterýbylpřijatzajakýchsiokrajovýchpodmínek,zajakýchsidalšíznalostí,stím,žetydalšíinformace,kterésektomupřidávají,mohoutuhleturovnováhuvychýlitnajinoustranu.Azpůsob,kterýmministerstvovetujetupráci,kterounatomodvedlSenát-užzdebylazmínka,cotambylopřijednánízaargumenty,pansenátorzdeipoměrněpodrobněvykládaldůvody,kteréjevedlyknavrhovanýmzměnám,kterépředkládají,taktyhlesvědčíotom,žeřadaztoho,codneskaministerstvonebopanministrslibuje,taksevimplementačnífázimůžeminoutstěmiočekáváními,jakosetobohuželstalouřadyjinýchvěcí.Tohlejedůvod,pročopakovaněsněmovníverzinepodpořím.