2013-059-06-002
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji . Jako další paní poslankyně Bohdalová . Máte slovo .
Poslankyně Vlasta Bohdalová
Já jenom drobnou poznámku . Nevím , jak člen petičního výboru nebo členka petičního výboru může prohlásit , že obsah petice není důležitý . Já tvrdím , že obsah každé petice je důležitý . A pak k těm experimentům - dvanáct let ve škole . Jasně se řeklo ve školském výboru , když jsme diskutovali s ministryní Valachovou , tak se řeklo , že se musí zajistit přímé peníze do navýšení školství . To se stalo pro tento rok , nevím , jak to bude příští rok . Pak se řeklo , že aby ty peníze byly efektivně vynakládány , že se musí přijmout reforma financování regionálního školství . Ta se přijala . A završení že má být kariérním řádem , že toto budou tři základní normy , které těch dvanáct let změn zastaví , ukončí , a že potom tedy se budeme věnovat přímo těm jednotlivým věcem . A druhá věc , kterou bych tady chtěla říct . Víte , ono české školství se nedá posuzovat podle jedné střední školy .
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Já vám děkuji , paní poslankyně . Nyní pan poslanec Blažek s faktickou poznámkou . Prosím .
Poslanec Pavel Blažek
Děkuji za slovo . Já navážu na pana kolegu Kučeru , který řekl , že jsme si mohli ušetřit různé peripetie . No a teď budu mluvit k hnutí ANO a k panu Faltýnkovi , který tu v tuhle chvilku je . Já bych jenom připomenul , kolikrát pan Faltýnek , a podle mě nesprávně , ta argumentace není správná , vypočítával , kolik stojí hodina a den jednání Sněmovny a různých orgánů . Tak já ten argument nemám rád , podle mě je nesprávný . Ale faltýnkovsky se na vás teď obracím , abyste si sami , když vás ty počty tak baví v hnutí ANO , spočítali , kolik hodin Senátu , Sněmovny , vlády , různých dalších orgánů to stálo , abyste nakonec jenom proto , že se blíží volby - ty ostatní argumenty jsou zcela zástupné - , dospěli najednou k závěru , že dost možná ty hlasy ve školství by se mohly pohnout někam jinam , tak z tohoto důvodu - je to legitimní , ale je to jediný důvod - obracíte názor . A vlastně názor ? Názor se dá obrátit tehdy , pokud nějaký je . Vy jste v tom původním projednávání žádný neměli , neprojevili , tvořili jste koaliční mašinérii , a teď najednou přicházíte s tím , co tady bylo x - krát řečeno , ale jinými politickými stranami . Takže jenom tohle k vašemu postupu . A poprosím vás , podle faltýnkovských tabulek si spočítejte , kolik to stálo tenhle stát , byť tento argument sám neuznávám .
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Já vám děkuji , pane poslanče . Tím jsme uzavřeli blok faktických poznámek a na řadě je se svým příspěvkem pan poslanec Tomio Okamura , kterému tímto dávám slovo . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Tomio Okamura
Vážené dámy a pánové , v souvislosti se zákonem o kariérním řádu bych v prvé řadě vyzval pana ministra školství , aby ihned odstoupil z funkce . A pokud tak odmítne učinit , tak vyzývám pana premiéra , aby pana ministra odvolal . Za těch pár hodin , co je ve funkci , prokázal maximální neschopnost komunikovat s učiteli a stabilizovat svůj resort . Proti dnes projednávanému zákonu podepsalo během krátkého času petici 20 500 učitelů z 1 071 škol . Je to velmi silný signál , že je něco špatně . Ministr Štech nominovaný do vlády za ČSSD namísto diskuse s vysokoškolsky vzdělanými pedagogy o podobě zákona , který se jich osobně dotýká , na svém profilu na facebooku plošně učitele pozurážel . Cituji : " Petice tzv . Pedagogické komory proti kariérnímu řádu , 20 000 lidí bylo proti , že by tolik textově negramotných lidí mezi učiteli ? Od samého začátku fake . Komora . Co není a nemůže být komorou , lživé tvrzení v každé větě petice . Nechce se mi to věřit . " Konec citátu ministra Štecha nominovaného do vlády za ČSSD . Už první a základní omyl pana ministra je , že petici organizuje Pedagogická komora . Petici organizuje petiční výbor , jehož členové jsou uvedeni v textu petice , a jde především o řadové učitele i ředitele různých škol . Ti jako občané České republiky pouze využili své ústavní právo zaručené Listinou základních práv a svobod a zákonem o právu petičním . Jako textově negramotný se projevil ve skutečnosti sám pan ministr Štech nominovaný za ČSSD . Druhá věc je , že urážky místo argumentů užívá opravdu jen skutečně negramotný člověk . A takto intelektuálně diskvalifikovaný člověk by nikdy neměl stát v čele žádného ministerstva . Natož Ministerstva školství . Pokud tu bude někdo namítat , že bychom neměli zveličovat mimořádný exces , tak je třeba říct , že nenávist pana ministra Štecha k učitelům je kontinuální a není nijak nová . Ještě jako náměstek ministryně Valachové pan Štech učitele nazval - cituji - póvlem . Dámy a pánové , prosím , zamysleme se , může resort školství řídit člověk , který považuje učitele za negramoty a póvl ? Pochopitelně podporujeme nejen protest učitelů proti novele zákona , která naprosto prokazatelně je jen velký tunel na veřejné peníze pro spřízněné organizace a party přátel přátel a která učitelům prakticky nic nepřinese , a současně podporujeme výzvu učitelů , aby ministr školství vzal odpovědnost za své výroky a odstoupil . Před chvílí , přestože je to přání učitelů , se tady vedle u stolu tomu pan ministr s kolegou smáli . Smáli se tomu , když jsem tady říkal , co si přejí učitelé v petici . Opět jste se jim vysmál . Protože v televizi jsem zabrán jenom já , tak to tady říkám , jakým způsobem se tady nadále chováte . Opět ministr Štech za ČSSD . Dále , tento člověk nebyl a není schopen získat důvěru svého resortu a odpovědně s ním spolupracovat . Bývalá paní ministryně ujišťovala , že návrh má širokou podporu pedagogické veřejnosti . Není tomu tak . Buď nebyla informována , nebo vědomě lhala . Je to naopak . Jak vidíme z petice , významná část pedagogické veřejnosti je zděšena výslednou podobou tzv . kariérního řádu . A teď si pan ministr povídá tady vedle u stolu a vůbec nesleduje . V podstatě ho to nezajímá . Jenom to tady dokládám , protože aby lidé věděli , jak tady kontinuálně pokračuje ten přístup . Takže jak vidíme z petice , významná část pedagogické veřejnosti je zděšena výslednou podobou tzv . kariérního řádu . Víme samozřejmě o dokumentu , který podepsal pan ředitel Zajíček , který se snaží vydávat za hlas pedagogické veřejnosti a vyzývá zákonodárce k podpoře návrhů ministerstva . V tom dokumentu chybí jen označení kritiků samozvanci a ztroskotanci dle tradic totalitní propagandy . Kariérní řád je dnes pouze europrojekt pro Národní institut dalšího vzdělávání . Je to další tunel na veřejné peníze . Přestože novela zákona dosud nebyla schválena , přímo řízená organizace Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy Národní institut pro další vzdělávání , tak se tak organizace jmenuje , obdržela od Ministerstva školství již v dubnu 2017 v rámci operačního programu Výzkum , vývoj a vzdělávání částku 508 mil . korun na projekt s názvem Implementace kariérního systému učitelů . Většinu finančních prostředků spolkne administrace projektu . Například jen na propagaci kariérního systému je v něm vyčleněno 41 mil . korun . Tento projekt má již řadu zaměstnanců , a znovu zdůrazňuji , přesto , že novela zákona nebyla ještě schválena . Těmto zaměstnancům náleží hrubý měsíční plát ve výši 72 800 korun . To je plat projektového manažera tohoto projektu . Dále jsou platy 51 000 korun , to má deset týmových manažerů tohoto projektu . A dále 30 000 až 56 000 korun měsíčně mají platy další manažerské , administrativní a odborné pozice v projektu . Vzhledem k tomu , když to porovnáme , co tady předvádí pan ministr Štech za ČSSD a jeho předchůdkyně také za ČSSD , tak vzhledem k tomu , že nástupní platový tarif učitele základní školy a střední školy činí 22 140 korun a učitelky mateřské školy pouhých 17 260 korun hrubého měsíčně , jde o výsměch řadovým učitelům . A my v našem hnutí Svoboda a přímá demokracie , SPD , nesouhlasíme s touto politikou , kterou předvádíte . Rozsah tohoto projektu ani jeho finanční náklady naprosto neodpovídají skutečnosti , že se bude v příštích pěti letech kariérní systém týkat pouze pěti procent učitelů v daném roce . Tří tisíc začínajících učitelů a tří tisíc uvádějících učitelů , kteří obdrží příplatek 3 000 korun měsíčně , což je celkem pouze 140 mil . korun ročně navíc oproti současnému stavu . Očekával bych , a my v našem hnutí SPD , že vzdělání učitelů je oblast , ve které může být základem především vzájemný vztah pedagogické praxe a pedagogických fakult vysokých škol . Nebude tomu tak . Návrh a vlastně projekt umožní široké zapojení různých neziskových organizací do vzdělávání , a já se nebojím říci , do ideologického zpracovávání učitelů . Co konkrétně kariérní řád přináší pro učitele ? Někteří učitelé dostanou naději , že za sedm let si polepší o 3 000 korun . Návrh dělá doslova hlupáky z ředitelů škol , kteří absolvovali funkční vzdělávání , a nyní to zákon pomíjí ve vztahu k akreditační úrovni . Samozřejmě že ředitelé budou zapojeni , ale jinak . Čeká je nepochybně navýšení administrativy a organizace suplování za vzdělávané kolegy . Mám obavu , aby školy nezačaly připomínat Nemocnici na kraji města . Nejlepší učitelé budou suplovat a aktivní Cvachové se budou vzdělávat . Zkrátka řečeno , tohle nepřinese učitelům , školám i žákům vůbec nic . Jen zbytečnou práci a administrativu . Žádný pedagogický talent to do školství nepřitáhne . Jde ve skutečnosti o vytahování peněz ze školství . Vaše hlasování je nutné zmanipulovat pro podporu čerpání peněz . Vaše hlasování , vážení kolegové , samozřejmě je nutné zmanipulovat pro podporu čerpání peněz těchto supereuroprojektů bez užitku . To je cílem této novely . My v SPD se ale samozřejmě zmanipulovat nenecháme . Dámy a pánové , myslím , že je namístě , abych řekl , jak si představuje naše hnutí Svoboda a přímá demokracie , SPD , konkrétní kroky ke zlepšení stavu našeho školství . Především je třeba vrátit do práce základních a středních škol jasné požadavky na výkon žáka . Takzvaný koncept inkluze je smrticí nesmysl a naše hnutí SPD hlasovalo proti tomuto konceptu . Na konci základní školy je potřeba srovnávacími testy posoudit jeho předpoklady pro další vzdělávání na různém typu středních škol . My v SPD chceme zachovat koncept společné maturity , která musí být náročná a musí vrátit ztracený kredit této zkoušce . Dále je podle našeho názoru nutné podpořit spolupráci škol a pedagogických fakult při přípravě nových učitelů a v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků . Nástrojem zde může být návrat k praxi učitelů - metodiků na školách , kteří by působili přímo na školách a spojovali by poznatky praxe a pedagogických fakult . Přestaňme vytahovat peníze ze škol . Místo neefektivních projektů je dejme školám na mzdy kantorů . Je reálné dostat mzdy učitelů na 130 % průměrné mzdy . Chce to jen na Ministerstvu školství hospodařit v zájmu učitelům . Závěrem mi dovolte říci , že ani já , ani my za SPD , přestože je nás tady opravdu velice málo a pár , nepodpoříme ani sněmovní , ani senátní verzi . Tento návrh zákona je potřeba zamítnout .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name