|

2013-059-03-044

44. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat /sněmovní tisk 731/ - druhé čtení

Date2017-06-29
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/044
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b09304401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji, panu zpravodaji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Petr Kudela. Aby odůvodnil usnesení výboru, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 731/1. Děkuji panu vicepremiérovi za spolupráci. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Petr Kudela Pane předsedající, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, přeji vám dobrý den. Hospodářský výbor se na svém zasedání dne 22. června 2016 zabýval tímto sněmovním tiskem 731 a doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Rámcové úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby tuto zprávu o výsledcích projednal a přednesl Poslanecké sněmovně. Odůvodnění. Když tuto dohodu neratifikujeme, chleba levnější ani dražší nebude. Ale budeme vypadat jako trotli, protože tato dohoda platnost již několik let a postupně se vyvíjí - a jedná se skutečně o ochranu. A tak jak i ten název říká, ochrana dopravní... udržitelné dopravě v Karpatech, do kterýchžto oblastí patří také část Moravskoslezských Beskyd a celé východní území ČR. Takže vřele doporučuji tento materiál odsouhlasit a dát k ratifikaci souhlas. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci. I přes expresivní slovo trotl. Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Jistě jste si před chvílí všimli vystoupení pana poslance Urbana, který správně říkal, abychom zkontrolovali, kde všude jsme a zda to není zbytečné. No, ta smlouva je úplně zbytečná. Nechci používat expresivní výraz trotl. Ale sami zvažte, jak byste označili toho, kdo to podpoří. Abyste to mohli zvážit, tak vám jenom připomenu některé segmenty tohoto skvělého protokolu. Například se podíváme - vynechám všechny ty přechodníky, jak jsme si vědomi, pozorujíce, vědouce apod. Zkusíme si říct článek 3 Definice. A myslím si, že bez této smlouvy bychom opravdu některé definice neodhadli. Například článek 3 písm. a) konference smluvních stran znamená konferenci smluvních stran Karpatské úmluvy. bych se domníval bez tohoto článku, že to je úplně z jiné smlouvy. Nebo například ekologická konektivita znamená spojování či propojování ekologických krajinných prvků /například polopřírodních a přírodních stanovišť nebo nárazníkových zón biologických migračních koridorů/ mezi sebou z hlediska jednotlivce, druhu, populace nebo seskupení těchto ekologických jednotek, po celou dobu jejich vývojového cyklu nebo jeho částí, v určeném čase nebo na dobu potřebnou ke zlepšení dostupnosti jejich zdrojů a přirozeného prostředí. Písm. d): ekologicky šetrná doprava pro účely tohoto protokolu znamená dopravu, která produkuje omezené množství emisí a odpadu absolvovatelných planetou. Jen tak mimochodem, znáte někdo dopravu, která produkuje neomezené množství emisí? jsem zatím nenašel. A pak vám budu citovat, co tento protokol říká o jednotlivých druzích dopravy. jsem o tom říkal v prvém čtení. Všichni jste se smáli, ale dneska jsem slyšel zdůvodnění. Dva výbory to doporučují. Podle to ti, kteří to doporučují, fakt nečetli. Nebo krajinná rozmanitost znamená - pozor, milé poslankyně, milí poslanci! - krajinná rozmanitost podle tohoto protokolu znamená rozmanitost krajin. Fakt. Je to článek 3 písm. h). Anebo článek 3 písm. k): pozorovatel - vždycky je to v uvozovkách, to první slovo nebo to spojení - znamená pozorovatele dle definice v článku 14 odst. 5 Karpatské úmluvy. Přiznám se, že jsem neměl sílu porovnat tuto definici s článkem 14 odst. 5 této úmluvy. Článek 3 písm. l): smluvní strany znamenají smluvní strany tohoto protokolu. Písm. m) - dotčená veřejnost. Dotčená veřejnost znamená veřejnost, která je nebo může být ovlivněna rozhodováním o otázkách životního prostředí nebo která na něm může být zainteresována; pro účely této definice se za subjekty zainteresované na tomto rozhodování považují nevládní organizace podporující ochranu životního prostředí a splňující požadavky podle vnitrostátního práva. - To znamená, například nevládní organizace podporující člověka nejsou dotčenou veřejností podle definice tohoto protokolu. No to je docela logické, pravděpodobně. Článek 3 písm. p) - citlivá oblast. Citlivá oblast znamená oblast, která je zvláště zranitelná vzhledem ke svým charakteristikám /vlivem faktorů, jako je hustota osídlení, topografie a biotypy v dané oblasti/ a která může být ohrožena necitlivým zásahem vzhledem k plnění své ekologické funkce. Hezká je definice v článku 3 písm. q): pomocný orgán znamená pomocný orgán, zřízení v souladu s článkem 14 odst. 2 Karpatské úmluvy, který ovšem může zahrnovat tematické pracovní skupiny nebo výbory. Takže máme pomocné orgány, které mohou mít své tematické pracovní skupiny nebo výbory. První dotaz na paní ministryni: kolik členů Česká republika, nebo plánuje, že bude mít, v pomocných orgánech, kolik bude tematických pracovních skupin nebo výborů a jak silnou váhu tam bude mít slovo českých odborníků. Teď vám zopakuji, co všechno říká tento protokol o dopravě. Článek 9 Silniční doprava. Smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy, zejména z hlediska jejího významu z hlediska dostupnosti odlehlých oblasti a cílových destinací i z hlediska rozvoje karpatského regionu. Jedna věta, a třikrát "z hlediska". Ale chci připomenout, že smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy. Článek 10 Železniční doprava. Smluvní strany uznávají - zcela překvapivě - důležitost nákladní a osobní železniční dopravy, která představuje významný prvek multimodální dopravy a hlavní alternativu k silniční dopravě v karpatském regionu. No, nevím, jestli to není v rozporu s článkem 9, kde říkáme, že uznáváme důležitost silniční dopravy a v článku 10 uznáváme důležitost železniční dopravy jako alternativy k silniční dopravě. Nepochopil jsem, zda signatáři preferují spíše silniční dopravu, nebo spíše železniční dopravu. Ale současně smluvní strany uznávají nejenom důležitost, ale i význam - to je v písm. b) - nákladní a osobní železniční dopravy pro rozvoj karpatského regionu včetně cestovního ruchu. Pojďme se podívat na článek 11, který se týká vodní dopravy. Smluvní strany uznávají potenciál vodní dopravy zejména jako prvku multimodální dopravy a za b) pro rozvoj karpatského regionu včetně cestovního ruchu. Článek 12 Letecká doprava. Smluvní strany uznávají potenciál letecké dopravy pro ekonomický rozvoj, zejména pro rozvoj cestovního ruchu a dostupnost odlehlých oblastí. Za b) - to překvapuje a to považuji i za inovativní prvek této dohody, určitě nás to doposud nenapadlo - smluvní strany uznávají význam letecké dopravy pro dálkovou přepravu. (Hlas z pléna: Výborně!) jsem rád, že slyším výborně, protože to nás zatím v České republice nenapadlo. Současně smluvní strany uznávají nezbytnost soustředit se na stávající letiště a letištní plochy. Myslím, že paní ministryně - je to z jejího resortu - by mohla potvrdit, že všechny tři články, které uznávají potenciál vodní dopravy, letecké dopravy a železniční dopravy - jestli jsem nějakou nepřeskočil - pro rozvoj cestovního ruchu - to je bezesporu pravda. bych řekl, že každý druh dopravy představuje potenciál pro rozvoj cestovního ruchu. Ale signatáři myslí i na nemotorovou dopravu. To je článek 13. Smluvní strany uznávají zásadní přínos nemotorové dopravy, mimo jiné z hlediska veřejného zdraví a minimalizace negativních vlivů na životní prostředí. A - opět pro paní ministryni - článek 13 bod 1 odst. c) - smluvní strany uznávají rostoucí význam nemotorové dopravy zejména pro cestovní ruch a rekreaci. A takto bych mohl pokračovat. Ale protože bych nás všechny rád vystavil hlasování o této z mého pohledu zcela nesmyslné a zbytečné smlouvě, resp. protokolu, tak své krátké vystoupení ukončím. Věřím, že jste si všichni pečlivě prostudovali tento text, a věřím, že se přidáte k názoru našeho klubu. My tento zbytečný protokol nepodpoříme. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name