2013-059-01-003
3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/7/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Já děkuji paní ministryni . Ještě přečtu omluvy . Pan poslanec Karel Fiedler žádá o omluvení do konce jednacího dne z pracovních důvodů , paní poslankyně Olga Havlová taktéž do 19.00 z důvodu jednání , pan poslanec Jaroslav Klaška se dnes omlouvá do 16.00 a pan poslanec Petr Adam se omlouvá od 17.00 z osobních důvodů . Ptám se nyní , jestli se chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit nejprve zpravodaj garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Josef Uhlík ? Není tomu tak . Zpravodajka výboru pro životní prostředí paní poslankyně Pěnčíková ? Není tomu tak . A zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec František Laudát ? Není tomu tak . Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí paní senátorka Jitka Seitlová . Prosím , paní senátorko , máte slovo .
Senátorka Jitka Seitlová
Dobrý den , vážený pane místopředsedo , vážení představitelé vlády . Návrh rozsáhlé novely stavebního zákona a dalších souvisejících zákonů je předkládán se snahou přispět ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb , tzn . umisťování , povolování a kolaudace . Návrhu novely stavebního zákona - obsahující současně novely dalších , paní ministryně říká 44 , já myslím , že jich bylo možná i víc , zákonů - byla věnována Senátem našeho Parlamentu zvýšená pozornost nejen pro jeho rozsah a obtíže předcházející projednání zde Poslaneckou sněmovnou , ale zejména jako kodexu stavebního práva , který ovlivňuje a dopadá na širokou sféru zájmů občanů , dopravy a hospodářství České republiky . Plénum Senátu se tiskem zabývalo 7 . června , a to po projednání ve třech výborech a jedné komisi . Ústavněprávní výbor navrhl zamítnout , hospodářský navrhl schválit , garanční výbor pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostřední i po přerušeném jednání nepřijal usnesení , bylo to pět na pět hlasů , a komise pro rozvoj venkova navrhla schválit . Takže už jen z toho vidíte , že projednání návrhu zákona nebylo v Senátu jednoduché , a to pokračovalo i na plénu Senátu . Návrh na schválení podpořilo z 62 senátorů pouze 21 senátorů . Návrh na zamítnutí , který padl z ústavněprávního výboru , podpořilo 23 senátorů a ten zbytek - tzn . 41 senátorů i některých těch , kteří hlasovali pro zamítnutí nebo souhlas , tzn . dvě třetiny senátorů - podpořil vrácení návrhu s pozměňovacími návrhy , které dnes před vámi leží . Jak už bylo řečeno paní ministryní , mezi nejzávažnější bod přijatý Senátem patří vypuštění speciálních pravidel pro přezkum závazných stanovisek . Přezkum by byl umožněn pouze v rámci odvolacího řízení ve lhůtě jednoho roku od vydání stanoviska , tedy ve lhůtě , kterou by nebylo možné reálně velmi často vůbec využít . Návrh by znamenal zásadní omezení ochrany zákonnosti a veřejného zájmu . Současně popírá ten smysl závazných stanovisek a může zatížit nezákonností na něj navázané rozhodnutí . Povolovací proces by se tím nejen zkomplikoval , ale fakticky také prodlužoval , což je v rozporu s cílem návrhu novely . Jak už bylo řečeno také paní ministryní , je tu obava , že by to mohlo být i v rozporu se směrnicí Evropské unie . My jsme v Senátu tuhle část vypustili , ale nahradili jsme ji . Nahradili jsme ji novelou správního řádu přímou , ve které se přesně stanovuje , jaké mají být lhůty pro přezkumná řízení . A to je přesně to , co prodlužovalo ta správní řízení stavební , na která jsme si stěžovali , to znamená , že nám vlastně velmi dlouho trvá stavební řízení a následující přezkumné řízení . Takže jsme v duchu a k nápravě toho , aby nebyla nějaká nezákonnost nebo pochybnosti , přijali tyto pozměňovací návrhy . Dále jsme přijali pozměňovací návrhy , které se týkaly právě územních plánů , s tím opět , že to je v duchu cíle , myslím , Ministerstva pro místní rozvoj , s tím , že po roce 2020 není možné přijímat změny , které by navazovaly na ty staré územní plány , které byly vydány ještě před rokem 2007 . Dále jsme se zabývali také nejenom tou oblastí stavebního práva , ale zabývali jsme se i oblastí některých věcí , které byly v úpravě energetického zákona , případně zákona o liniových stavbách . Musím říct , že celé projednávání bylo poznamenáno tím , že veřejná debata i mimo i tady v Poslanecké sněmovně se vedla zejména o účasti nevládních organizací . V Senátu padly pozměňovací návrhy , které měly vrátit možnost nevládních organizací účastnit se řízení , ale tyto pozměňovací návrhy neprošly a nejsou součástí návrhu , který před vámi leží . Tedy zůstává to ve znění , které přijala Poslanecká sněmovna . Nicméně zákon mění zcela postup při schvalování a povolování staveb . Do dnešního dne od roku 1990 je to tak , že pokud nejsou vyřešeny vlastnické vztahy , není možné vydat ani povolení ke stavbě , ani územní souhlas , ani ohlášení . Tento zákon zcela mění tuto situaci , která těch 25 let tady funguje , a říká : Když se podává žádost , tak se musí podat souhlasy vlastníků , ale jenom souhlasy , nemusí být vypořádána vlastnická práva , a to podle nového § 184 a souhlasy vlastníků i těch , kteří jsou sousedé těch vlastníků . S jedinou výjimkou . Nemusí být předloženy souhlasy těch , které je možné podle zákona , podle účelu zákona vyvlastnit . Dobrá , to lze také pochopit . Ale teď tedy nastává situace , že při územním souhlasu , který není řízením nebo ohlášením , které taky není správním řízením , se vlastně tito vlastníci dozvědí až po tedy to , kdy je rozhodnuto o umístění stavby , že se tam vůbec něco má realizovat . Takže Senát dospěl k závěru , že je korektní vůči nim , aby byli o tom informováni . Proto je tam pozměňovací návrh , který říká , že tam má být informační povinnost pro ty , kteří budou tu žádost podávat . S ostatními jednají o souhlasech , těmto vlastníkům jenom informují , a to ani ne doručením . To je jeden z pozměňovacích návrhů , který tam je z hlediska stavebního práva . Pak jsme přijali ještě jeden pozměňovací návrh , který by mohl být předmětem debaty , a to je to , že jsme do zákona o liniových stavbách stanovili pro distribuční soustavu elektroenergetických staveb a plynárenské distribuce stejné podmínky jako pro liniové stavby . To znamená velmi zrychlený proces , velmi výsadní podmínky pro to , aby bylo vyvlastňováno , ale nebyla tam vyvážená a neodůvodněně se říkalo , tak když se vyvlastňuje pro liniové stavby , tak je tam nárok na určitou cenu za to vyvlastňování , která má být garantovaná . V případě energetických a distribučních soustav nikoliv . Samozřejmě že ten občan nebo vlastník , který má tu nemovitost , se dostává ve chvíli , kdy proběhne celý proces a státem je téměř všechno schváleno , do velmi oslabené pozice . Proto se Senát přiklonil k tomu návrhu a názoru , že je třeba mu garantovat za to vyvlastnění alespoň minimální cenu . Musím říct , že jsem projednávala tuto věci i se zástupci ČEPSu , a oni řekli : my to stejně platíme , nám to nevadí , my dokonce dáváme víc . Tak to jenom pro doplnění té informace . To je tedy to , čemu jsem se chtěla zejména věnovat . Jsou tam ještě samozřejmě věci , které se týkají legislativně technických úprav , které jsme našli . Je jich , řekněme , poměrně hodně , ale určitě jsme také nevychytali úplně všechny , protože možná se ještě v průběhu práce s tím zákonem může nějaká objevit . Při projednávání předloženého věcně a procesně náročného návrhu novely byl Senát veden snahou , aby rozsah jím navržených změn byl nezbytný zejména z hlediska obecných právních zásad a v souladu s cíli navrhované novely . Současně je nutné konstatovat , že pro množství navržených ustanovení a jejich správnou aplikaci v praxi budou žádoucí výklady předkladatele . Z pozice garanční zpravodajky Senátu a pověření mého předložení výsledku projednání návrhu novely stavebního zákona Senátem si dovoluji požádat Poslaneckou sněmovnu o vyslovení souhlasu s novelou zákona ve znění vráceném Senátem . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name