|

2013-057-09-008

8. Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1001/ - druhé čtení

Date2017-06-06
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/008
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b29200801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Nyní poprosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jan Klán. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který na své 56. schůzi po odůvodnění panem doktorem Tomášem Vyhnánkem, náměstkem ministra financí, po zpravodajské zprávě poslance Mgr. Jana Klána a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 1001 projednat a schválit v předloženém znění. Jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj se hlásím s přednostním právem do rozpravy. Místopředseda PSP Radek Vondráček Ano, vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se v tuto chvíli s přednostním právem přihlásil pan poslanec Klán. Poslanec Jan Klán Ještě jednou hezké odpoledne. Vážený pane místopředsedo, dovolte mi, abych představil několik pozměňovacích návrhů k tomuto zákonu. Na úvod musím říci, že tento zákon očividně možná psali - nevím, jestli nějací lidé ze soukromé společnosti, ale je zajímavé, že v tom zákoně je plno chyb. Chyb, nejasností, gramatických překlepů atd., které napravuje můj pozměňovací návrh, není jenom jeden, ale je jich poměrně dost, tak vám je tady všechny postupně jednotlivě představím. Jedná se o kontrolu ex ante, tedy dopředu - na začátku určitou kontrolu. To je skutečně protikorupční zákon. udivuje, když navážu na kolegu Chvojku, že Rekonstrukce státu se tímto zákonem vůbec nezabývá. Vůbec ji to nezajímá a zajímají ji úplně jiné zákony, a pak nás tady osočuje, že neprojednáme nějaké důležité zákony pro fungování státu. Tohle je jeden z klíčových zákonů boje proti korupci. Opravdu jsou to jenom dva zákony, je to tento, tedy zákon o řízení a kontrole veřejných financí, a poté samozřejmě zákon o zadávání veřejných zakázek. Žádný registr smluv ani cokoliv dalšího, pak samozřejmě můžeme připočítat ještě zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, který snižuje míru korupce. Ale pokud se podíváme na tento návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, tak tam není zohledněna nějakým způsobem pozice veřejné správy. A to si ti autoři vůbec neuvědomili podle mého názoru. A tak jsem připravil pozměňovací návrhy. Jednak jsem je připravoval s odborníky z Karlovy univerzity, kteří se zabývají tímto problémem, tak reflektuji jejich stanovisko. Takže pojďme se podívat na jednotlivé pozměňovací návrhy. K § 5 Cíl řízení a kontroly veřejných financí. V § 5 odst. 1 se na konci textu doplňují slova "a byla zajištěna jejich ochrana proti rizikům". Teď dovolte krátké odůvodnění: Ochrana veřejných prostředků proti rizikům je dosud stanovena v § 4 odst. 1 písm. b) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, a dle § 25 odst. 1 písm. b) cit. zákona je vedoucí orgánu veřejné správy povinen mj. zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika. Naproti tomu v návrhu nového zákona, který máme tady předložen, je v § 10 pouze povinnost zavést řízení rizik, tj. povinnost procesu, dámy a pánové, ale nikoliv cíle. Jak je zmíněno, stanovení cílů je důležité interpretační pravidlo, které pomáhá správné aplikaci zákona v souladu s principy řádné správy. K § 10 Obecná ustanovení k řídicím a kontrolním mechanismům. V § 10 odst. 1 doplnit větu: "Správce veřejného rozpočtu a veřejný subjekt, u nichž není zřízen útvar interního auditu, zajistí ověřování spolehlivosti a účinnosti řídicích a kontrolních mechanismů a soulad operací s cílem řízení přijetím jiných dostatečných opatření." Opět vás seznámím s odůvodněním tohoto pozměňovacího návrhu: Kde nebude zřízen útvar interního auditu, měla by fungovat vnitřní kontrola. Navrhovaný § 10 je z tohoto principu zcela nedostatečný. V odst. 1 se dává pouze stručný úkol stanovit řídicí a kontrolní mechanismy. Po nabytí účinnosti zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, byly hromadně přejmenovány útvary a funkce vnitřní kontroly na interní audit. Při nově navrhovaných kritériích budou interní audity v řadě orgánů veřejné správy zrušeny. Cílem by ale mělo být, aby tam, kde nesplňují kritéria dle § 22 - objem výdajů, počet zaměstnanců atd. - znovu vznikly útvary nebo funkce vnitřní kontroly, jinak dojde ke značnému zhoršení kontrolního systému, na úroveň nižší, než byla před rokem 2002. Pozměňovací návrh vychází z textu nynějšího § 29 odst. 6 zákona č. 320/2001 Sb., kde se požaduje nahradit činnost interního auditu tam, kde útvar interního auditu není zřízen. K § 47 Účinnost. § 47 zní: Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2019. bych byl samozřejmě rád, kdyby tento zákon začal platit a nabyl účinnosti 1. ledna 2018, ale z technických i praktických důvodů, pane ministře, se to bohužel stihnout nedá. vám to opět odůvodním: Zákon zásadním způsobem mění požadavky na kontrolní systémy ve veřejné správě, které byly vytvářeny patnáct let od účinnosti předchozího zákona právě o finanční kontrole. Nejenom že mění terminologii, ale zavádí i nové prvky, např. role ověřovatele a hodnotitele. K zákonu být vydáno několik prováděcích vyhlášek. A se vás chci zeptat, kolik jich vlastně bude - deset, třicet, padesát? by tohle také zajímalo. Ministerstvo financí v důvodové zprávě k tomuto návrhu zákona k § 4 tvrdí, že připraví vysvětlovací kampaň ve formě metodických pomůcek a vzorových směrnic. Je proto nutný čas, aby se orgány veřejné správy seznámily se všemi prováděcími předpisy a metodickými pokyny a potom začaly svůj dosavadní kontrolní systém úplně celý měnit. Kromě toho je v návrhu zákona mnoho problémů, např. nejasné ustanovení o procesu interního auditu prováděném zřizovateli v podřízených organizacích, kvalifikační předpisy a zkoušky interních auditorů, vytvoření výborů pro audit, aniž by zákon cokoli stanovil a jejich činnosti přesně určil. Lze očekávat, že při tvorbě metodických pokynů Ministerstvo financí aspoň část problémů vyjasní, příp. bude čas na vydání novely zákona, aby nová právní úprava přispěla ke zkvalitnění kontroly, ne k překotnému rozvalu systému, který byl léta vytvářen. Upozorňuji, že Ministerstvo financí se vzdává v novém zákoně oprávnění kontroly u příjemců dotací od různých ministerstev, takže by např. nemohlo zkontrolovat dotace na sport poskytnuté tělovýchovným spolkům. Jistě tu aféru všichni vnímáme, co se tady nedávno stala. Tak ministerstvo se tímto zákonem automaticky vzdává možnosti, aby to mohlo kontrolovat. A to je podle špatně. Zákon to musí jasně všechno stanovovat. V aplikaci zákona nepomůže ani důvodová zpráva, která na několika místech není v souladu s textem návrhu zákona, mj. odkazuje na neexistující § 51 návrhu zákona nebo na zákon o elektronickém podpisu, který byl zrušen v září 2019 (v písemném podkladu uvedeno 2016). Tady by , pane ministře, zajímalo, jak je tohle možné. Píše se nějaký zákon a je v něm plno chyb, neexistujících paragrafů a odkazů na dávno zrušené zákony. nevím, co tohle všechno znamenat. jsem rád, že jsem aspoň našel nějaké chyby, a poukazuji tady na , abychom ten zákon opravdu zkvalitnili a nějakým způsobem ty chyby z toho vyndali a nějakým způsobem je celé vymazali. V případě, že by byl zákon přijat s původním termínem účinnosti od 1. 1. příštího roku a publikován ve Sbírce zákonů na podzim, budou mít orgány veřejné správy minimum času na přípravu na nový systém. Navíc se změny týkají hlavně ekonomické sféry, kde koncem rozpočtového roku a začátkem nového bývá nadměrná kumulace činností. Zákon také ukládá orgánům veřejné správy vydat několik nových vnitřních předpisů. Lhůta účinnosti od počátku roku 2018 je proto z mého pohledu zcela nereálná. Dosavadní zákon o finanční kontrole není v rozporu s předpisy EU, stanoví jednoznačnou odpovědnost za rozhodnutí o každé příjmové a výdajové operaci a kontrolu tzv. čtyř očí. Požadavky na hospodárnost, účelnost a efektivnost jsou jak v současném zákonu, tak v zákonu č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Přílišný spěch se zrušením dosavadního zákona proto podle mého názoru není namístě. A opravdu propracujme tento zákon. My ho opět tlačíme nějakým způsobem rychle. Ale je paradoxem, že se připravuje od chvíle, co vy jste ve vládě ve své podstatě jako ČSSD, hnutí ANO a KDU-ČSL. Od chvíle, co jste přišli a nastoupili do vlády, od doby tento návrh zákona připravujete. A připravuje se tři a půl roku a těsně před koncem tohoto volebního období ho sem předkládáte, a ještě plný chyb. To je prostě tristní, tohleto. No ale pojďme dál a pojďme si poslechnout, které chyby jsem dále nalezl v tomto návrhu zákona. Opravy technických chyb. K § 11 Výkon řídicí kontroly. V§ 11 odst. 3 písm. b) se za slovo dodržování vkládají slova "účelu a". Příjemci dotací je vždy stanovován účel použití a případně také různé podmínky, např. datum uvedení do provozu, povinnost podávat různé zprávy a mnoho dalších. Rozhodující ale je, aby prostředky použil v souladu se stanoveným účelem. Patrně omylem slovo účel z návrhu vypadlo, je nutné tedy ho do textu zpátky doplnit. K § 12 Smlouvy o výkonu řízení kontroly veřejných financí. V § 12 se odst. 3 zrušuje. Paragraf 12 upravuje tzv. řídicí ekonomickou kontrolu 2. stupně, kterou definuje § 11 odst. 2 - kontrola prováděná správci veřejného rozpočtu u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory. Pojem je definován v § 4 písm. i). Veřejné vysoké školy ani veřejné výzkumné instituce by neměly nikomu veřejnou finanční podporu poskytovat, tudíž neprovádějí ani řídicí ekonomickou kontrolu 2. stupně. Zákony nemají obsahovat ustanovení, jejichž plnění je nemožné. Odstavec byl připsán opět patrně omylem, jako předtím vypadlo slovo. Shodné formulace byly dány také do několika dalších paragrafů, kde mají určitá sice opodstatnění. K § 40 Výroční shrnutí. V § 40 se odst. 4 zrušuje. Ministerstvo financí stanoví vyhláškou na základě § 38 a 39 strukturu a způsob předávání výročních zpráv orgány veřejné správy. Z těchto zpráv Ministerstvo financí vytvoří výroční shrnutí, které předá vládnímu výboru pro audit a Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Obsah shrnutí musí vycházet ze zpráv, které předaly jednotlivé orgány veřejné správy. Vyhláškou v § 40 chce Ministerstvo financí úkolovat samo sebe - jak shrnutí vypadat, jiného adresáta vyhláška nemá. Jedná se o zcela zbytečnou a absurdní byrokratizaci. To je takzvaná utopie pravidel, ta přitažlivost byrokracie. Ministerstvo financí může výroční shrnutí sestavit, aniž by k tomu vyhlášku vydávalo. Pojďme do dalších gramatických chyb a dalších nejasností. K § 7 Správa zahraničních prostředků. V § 7 odst. 3 ve větě druhé se nahrazuje spojka "a" spojkou "ani". V daném ustanovení je sloveso v záporu: "není dotčena", nutno použít slučovací spojku "ani". Nelze slučovat spojkou "a". To je potom češtinářský problém, takže bych doporučil panu ministrovi, aby si to aspoň nechal zkontrolovat na Ústavu pro jazyk český, když nám to sem předkládá. V § 22 Zřízení útvaru interního auditu. V § 22 odst. 4 se slova "v jeho" nahrazují slovy "ve své". V návrhu zákona se uvádí "správce veřejného rozpočtu může veřejnému subjektu v jeho rozpočtové působnosti uložit zřídit útvar interního auditu". V češtině se podmětu přivlastňuje zájmenem "svůj". Nutno přeformulovat "ve své rozpočtové odpovědnosti" - opět jsme u češtiny - to je v působnosti příslušného správce rozpočtu na jiného správce. V § 24 Působnost útvaru interního auditu správce veřejného rozpočtu. V § 24 odst. 3 se slova "v jeho rozpočtové působnosti" zrušují. V návrhu zákona se uvádí "rozhodl-li správce veřejného rozpočtu o zřízení útvaru interního auditu, v jeho rozpočtové působnosti zajistí". V češtině se opět podmět přivlastňuje zájmenem "svůj". Mělo by být "ve své rozpočtové působnosti", to jest v působnosti příslušného správce rozpočtu, ne jiného správce, tak jak je to tam napsáno. Protože § 24 uvádí v odst. 1, že vykonává interní audit veřejného subjektu v rozpočtové působnosti tohoto správce. Je jasné, o co se jedná. Chybné použití přivlastňovacího zájmena a opakování slov o rozpočtového působnosti lze vynechat. Tady jsem vám, dámy a pánové, představil několik pozměňovacích návrhů, ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě. Ale jak jsem řekl na začátku, jedná se o kontrolu ex ante, tedy abychom dopředu věděli, že budeme dobře alokovat zdroje a nebudeme mrhat prostředky. Jedná se o důležitý zákon, o jeden z nejdůležitějších zákonů pro fungování našeho státu. Ale prosím vás, ne že to tady takhle předložíte z Ministerstva financí, ani to po sobě nepřečtete - mně to tak přišlo i na tom výboru, kdy jsem se do toho díval, že to prostě po sobě nikdo nečetl, naflákal tam plno chyb, a pak to sem předložil ve spěchu jenom proto, že je to navázáno opět na Evropskou unii, že nám Evropská unie něco poslala a že je to nutné schválit, a proto to tam celé napasujeme. To je několikátý zákon, co to tady takhle děláme. Je to opravdu tristní. A uživatel zákona, když to potom vezme do ruky, tak se v tom nedokáže vyznat, protože tam bude plno překlepů, plno dalších věcí. Pane ministře, zkontrolujte si tyto věci a případně legislativně technické úpravy, gramatické chyby načtěte na začátku třetího čtení, kde ta možnost je. Opravdu to vypadá hloupě. Nechci se vás zastávat, ale podle ne že by to psali diletanti, ale opravdu to nikdo po nich nekontroloval. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name