|

2013-057-07-343

343. Ústní interpelace

Date2017-05-25
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/343
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b24434301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   010 < Page 011 > 012

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Koubkovi, do 30 dnů dostanete odpověď a jistě i další lidé budou mít zájem o její výsledek. Nyní pan poslanec Karel Šidlo na přítomného ministra dopravy Dana Ťoka, připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, minulý čtvrtek jsem vás interpeloval ohledně přípravy vyhlášky číslo 302/2001 Sb., která zcela zásadně mění výpočet kapacity stanic technických prohlídek, kterým se navýší potřebný počet STK v České republice. Ve svých odpovědích jste označil obsah interpelace za nesprávný a mnou uváděná čísla z oblasti futurologie, současný můj názor na vztah mezi prováděcí vyhláškou a novelou zákona za mírnou dezinterpretaci. Doslova jste uvedl, že novela prováděcí vyhlášky podle výpočtu Ministerstva dopravy možná navýší počet STK o pět deset procent. Důvodem účelové změny vyhlášky byla možnost navyšování počtu STK. Jak je potom možné, že v posledních letech bylo vybudováno 84 nových STK, které reagovaly na navýšení počtu vozidel nebo změnu doby prohlídky? Vaše odpovědi velmi překvapily a mohu pouze konstatovat, že jste předvedl velkou neznalost nebo manipulaci s fakty. V současné době mají jednotlivé linky tolik techniků, že není potřebné vyhláškou navyšovat čas prohlídky o deset minut. Navíc v zákoně není stanoven počet techniků souvisejících s výpočtem kapacity linky STK. Čísla jsem získal při komunikaci se společnosti Dekra CZ a. s., její zástupci byli členy pracovní skupiny pro přípravu prováděcí vyhlášky společně s Asociací STK. Pro vaši informaci musím uvést, že 18. května letošního roku proběhlo jednání na Ministerstvu dopravy, které zastupovali pánové Nosek a Pecha. Vámi uváděné navýšení počtu STK je hluboko pod výpočtem pro Brno-město, kde je navýšeni o 12 %. Uvedu ještě okresy, kde byl proveden výpočet. Pardubice - navýšení o 50 %, České Budějovice - navýšení o 50 %, Pelhřimov - navýšení o 50 %, Ústí nad Labem - bez navýšení. Pro další okresy výpočet nebyl proveden. Při interpelaci - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče, nezbývá mi nic jiného než vás přerušit, protože jste vyčerpal dvě minuty. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za vaši reakci. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Budete mít ještě šanci minuty, protože pan ministr je přítomen a připraven vám odpovědět na vaši interpelaci. Pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem pana poslance Šidla prostřednictvím pana předsedajícího nechtěl nijak nadzvednout nebo rozčilit. A myslím si, že je potřeba fakta trošku zreálnit. Za prvé, ta vyhláška ještě nenabyla platnosti a je stále vypořádávána v meziresortním připomínkovém řízení, takže těm výpočtům, které byly prováděny, nerozumím, protože ty mohou být prováděny na základě něčeho, co zatím neplatí, a je potřeba počkat, to bude platit. Nicméně jestli můžu sdělit to, co mně připravil můj úřad a jaké jsou naše informace, Ministerstvo dopravy je zákonem pověřeno vést registr STK a současně je i správcem neveřejného informačního systému stanic technických kontrol. Tento systém byl zaveden 1. prosince 2008. V České republice je celkový počet STK, kterým bylo uděleno oprávnění, 374. Z toho je 40 samostatných STK na traktory, které nikdy nepodléhaly regulaci zákonem a tomu výpočtu kapacity. V současné době je reálně provozováno zhruba 320 STK, které podléhají regulaci. Zásadně odmítám, že novela vyhlášky č. 302/2001 Sb. by vedla cíleně ke snížení stávající kapacity STK. Prováděcí předpis vychází ze zmocnění uvedeného v zákoně, kdy výpočet kapacitní potřeby technických prohlídek, kapacity kontrolních linek STK a počtu skutečně provedených technických prohlídek právě stanovit prováděcí předpis. Stanovení těchto výpočtů odráží reálnou a skutečnou potřebu činností spojených s STK. Tvrzení, že dojde k navýšení počtu STK o 157, které bylo tady minule řečeno, neodpovídá realitě. Předpokládané navýšení provozoven STK je maximálně do 10 %, což je 32 provozoven STK celkově. Předpokládané navýšení vychází z těchto skutečností: Dnes je teoretická kapacita linky o čtyřech stáních 10 600 technických prohlídek za rok. Novým výpočtem odrážejícím realitu skutečné potřeby ve vztahu k propustnosti stávajících kontrolních linek a časové pracnosti vyjádřené v novele zákona dochází u stejné linky ke snížení propustnosti na 10 035 technických prohlídek za rok, tzn. maximální pokles o pět procent. Přitom jsou zohledněny faktory týkající se kontrolních techniků, provozní doby a dalších požadavků vyplývajících z novely zákona. Novela zákona nově zavedla povinnost zohlednit časovou pracnost v rámci výpočtu potřebné kapacity technických prohlídek, kdy z hodnot koeficientu 0,506 potřebné kapacity v rámci počtu registrovaných vozidel, kterým se upravuje vztah mezi pracností jednotlivých druhů technických prohlídek a jednotlivých kategorií vozidel, došlo k navýšení na hodnotu 0,521, což je nárůst o 1,5 %. Ke snížení využití STK tak v žádném případě nemůže dojít ve vámi uváděné výši. Cílem zákona v provedení novely vyhlášky je zajištění zlepšení dostupnosti služby poskytovaných STK pro širokou motoristickou veřejnost, kdy v některých okresech, kde po účinnosti platné novely dojde k překročení 80procentní stávající kapacity kontrolních linek, může vzniknout další provozovna STK. V okresech, kde využití stávající kapacity po účinnosti platné novely zákona nedosáhne 80 %, nová provozovna STK vzniknout nemůže. Závěrem tedy uvádím, že příprava vyhlášky č. 302/2001 Sb. je procesem, který pouze naplňuje platnou zákonnou úpravu plně v souladu s podmínkami v tomto zákoně. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name