|

2013-057-02-031

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - druhé čtení

Date2017-05-17
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/031
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b05603101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Petr Gazdík Tak s přednostním právem... Fakticky pan zpravodaj. Prosím, fakticky. Poslanec Václav Zemek navážu na pana kolegu Zahradníka. jsem ho pozorně poslouchal a nemohu se trochu ubránit dojmu, že v úvodu jeho příspěvku tady zazněl nebo vznikl takový mylný dojem, že do procesu EIA se přihlašovat ve správním řízení. bych to možná jenom trochu upřesnil. On tam zmiňoval ta občanská sdružení a tady je potřeba říci, že ona se mohou přihlásit pouze do rozhodnutí, která vydává správní orgán, ve chvíli, kdy se na základě zjišťovacího řízení rozhodne, že předpokládaný záměr nebude posuzován podle zákona o EIA, to znamená podle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Jinak ten proces samotný EIA není správním procesem, tudíž tam není možné se do toho odvolávat. Tak to jen pro upřesnění, aby tady nevznikl nějaký mylný dojem. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Jan Klán. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Hezké odpoledne. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi, abych řekl několik málo slov, uvidíme, jak to bude dlouhé, k novele o EIA. si vzpomínám, když jsme to tady poprvé řešili v prvním čtení, tak jsme si říkali, že to souvislost samozřejmě se stavebním zákonem, a to jsme nějakým způsobem z toho zákona vyjmuli a bavili jsme se zejména právě o této oblasti. si vzpomínám, když jsme to řešili na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, tak mezi nás zavítal předseda Strany zelených Matěj Stropnický, abych to přesně řekl, ne Martin, jeho otec, což je ministr obrany, ale Matěj Stropnický, a horlivě tam diskutoval nad tím, že vlastně tímto zákonem budou tvrdě omezena právě ekologická hnutí. On tam vysloveně brojil, že je chceme vysloveně vyloučit nějakým způsobem z toho procesu, a my jsme říkali, že to není pravda, že jim ta možnost vyjadřovat se k tomu procesu zůstane. Sice to bude omezeno, nebude to navždy, jak je to dneska někdy zneužíváno, a mnoho staveb nám stojí, ale bude to dvakrát a dost, jestli se nepletu, nějakým způsobem v této oblasti. To bych jenom potřeboval trošičku upřesnit, protože tam docházelo k různým přestřelkám mezi mnou a jím, když jsem mu říkal tu tezi, že díky jejich blokaci - nemyslím přímo jejich, ale mnoha ekologických hnutí - se zastavilo mnoho staveb, a tím pádem se zneplatnily za ty roky posudky EIA a my jsme museli sáhodlouze vyjednávat výjimky pro ty stavby, abychom je vůbec dokončili. A když jsem říkal, že když to takhle některá občanská sdružení účelově zastavila, tak bych je to nechal zaplatit. jsem to tam takhle natvrdo řekl a je to pravda, protože když se v devadesátých letech jim dala hodně velká svoboda mluvit téměř do všeho - a to se traduje do dneška. Když je najednou začneme, anebo chceme trošičku omezovat, abychom něco postavili nebo dokončili, tak se jim to nelíbí, protože si na to prostě bohužel zvykla. Jenže stát je tady od toho, aby působil jako regulátor ve veřejném zájmu, takže je opravdu nutné tady to tam zavést. A budu rád, když se tento zákon, tato EIA, nějakým způsobem schválí do konce volebního období. Byla by škoda, abychom to nedotáhli do konce. Zároveň vítám některé pozměňovací návrhy pana poslance Zahradníka, zejména ty podpisové listiny. Tento pozměňovací návrh podpořím a myslím si, že i někteří další kolegyně a kolegové, protože je to opravdu logické. Jak jsem říkal, tak nějakým způsobem tady začínáme regulovat tu možnost, aby ty nevládní neziskové organizace, nebo chcete-li ekologická hnutí, vstupovaly do toho procesu, protože si neumím představit, kdyby najednou začaly tyto nevládní neziskové organizace vstupovat do procesu výstavby nové jaderné elektrárny nebo nového bloku jaderné elektrárny, třeba Dukovany, což řešíme poměrně nyní často. si to neumím představit. Když vstoupí do toho procesu, tak myslím, že tu jadernou elektrárnu nepostavíme ani za padesát let a mezitím budeme možná hledat jiné alternativy výroby elektrické energie. Ale to je jenom jeden jediný příklad, takový opravdu, který je velký, a my jsme tento problém řešili s výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj, co by nastalo. To by se prostě těžce zablokovalo všechno. A nepostavili bychom vůbec nic. Další příklad, kousek z mého regionu, je to sousední kraj Pardubice, Pardubický kraj, tak splavnění ve své podstatě - úsek Přelouč - Pardubice - tento stupeň je rovněž zablokován, protože právě ekologická hnutí tam spatřila nějakého motýla, pravděpodobně i bobra tam někde viděli, nakonec se zjistilo, že to nebyl bobr, ale něco tam plavalo v řece Labi. Ale to je prostě jeden z mála příkladů, kdy se tam něco vymyslí a účelově se to nějakým způsobem zablokuje, a to je podle špatně. A toto je potřeba všechno ošetřovat, protože mám obavu, že když necháme tu benevolenci se vyjadřovat, v tom řízení se vyjadřovat de facto pořád, libovůli těm nevládním, neziskovým organizacím, tak nastane to, že nepostavíme vůbec nic, a ty stavby, které teď nějakým způsobem běží, tak budou opět zablokovány a nějakým způsobem se přijde o miliardy korun. A bych je to nechával zaplatit, opravdu, tyto ušlé investice. Pokud jde o pozměňovací návrh paní kolegyně poslankyně Pěnčíkové, tak ten také vítám, ho mám tady k dispozici, kdy se říká v § 19 odstavec 9, že Ministerstvo odejme autorizaci fyzické osobě, která závažným způsobem porušila tento zákon nebo nesplnila povinnosti vyplývající z rozhodnutí o udělení autorizace anebo přestala splňovat podmínky podle odstavce 3. Závažným porušením zákona se rozumí zejména, pokud fyzická osoba nejméně dvakrát v průběhu posledních tří let: a) porušila povinnosti podle odstavce 2 nebo b) bez vážného důvodu nedodržela lhůtu pro předložení posudku stanovenou tímto zákonem nebo smlouvou podle § 9 odstavce 1. To je podle také výborný pozměňovací návrh, který řeší a nějakým způsobem zrychluje ten proces povolování EIA. Takže tyto pozměňovací návrhy osobně podpořím. Jak jsem říkal, podpořím pozměňovací návrh pana poslance Zahradníka, který zavádí podpisové listiny, a pozměňovací návrh paní kolegyně Pěnčíkové. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name