2013-055-06-011
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 854/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám . Nyní tedy budeme postupovat podle řádně přihlášených poslanců a poslankyň . Nyní vystoupí paní poslankyně Kailová a připraví se paní poslankyně Pekarová . Prosím .
Poslankyně Zuzana Kailová
Dobrý den , dámy a pánové , vážené poslankyně , poslanci . Dovolte , abych vás v obecné rozpravě seznámila podrobněji se svými třemi pozměňovacími návrhy . Jako první se pozměňovací návrh týká úpravy příspěvku na bydlení . Na základě poznatků z praxe vyplácení příspěvků na bydlení vyplynulo , že v některých případech může docházet k nadužívání této dávky , a to z důvodu , že vlastníci a pronajímatelé bytů využijí možnost stanovení celkové úhrady nákladů při použití paušální platby podle zákona č . 67 / 2013 Sb . , kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty , a to bez následné specifikace jednotlivých položek nákladů na bydlení , za které je platba hrazena . Tím může jednak docházet k tomu , že mohou být v nákladech na bydlení zahrnuty položky , které nepatří mezi základní plnění spojené s užíváním bytů podle zákona č . 67 / 2013 Sb . , nebo může docházet k tomu , že nejsou zúčtovány položky , které jsou hrazeny zálohově a jsou zúčtovatelné . Proto se navrhuje do ustanovení o uznatelných nákladech na bydlení pro příspěvek na bydlení doplnit taxativní výčet služeb , které se budou pro nárok a výši příspěvku na bydlení zohledňovat , a současně do stejného ustanovení ukotvit podmínku , že pro nárok a výši příspěvku na bydlení musí být náklady na bydlení rozepsány v jednotlivé položky a náklady placené zálohově musí být v pravidelném zúčtovacím období zúčtovány . Zúčtovací období se navrhuje stanovit na dobu nejvýše 12 měsíční ve shodě s ustanovením § 2 zákona č . 67 / 2013 Sb . Další pozměňovací návrh se týká úpravy přídavku na dítě , neboť současná úprava nedostatečně reaguje na aktuální finanční situaci oprávněné osoby a osob společně posuzovaných . Podle stávající právní úpravy se totiž pro účely nároku na přídavek na dítě posuzuje rozhodný příjem v rodině za kalendářní rok předcházející kalendářnímu roku , do něhož spadá počátek období od 1 . října do 30 . září následujícího kalendářního roku . Z výše uvedených důvodů se tedy navrhuje vycházet pro účely nároku na přídavek na dítě z příjmů za období kalendářního čtvrtletí předcházejícího kalendářnímu čtvrtletí , na které se nárok na výplatu dávky prokazuje , popřípadě nárok na dávku uplatňuje , stejně jako je tomu v současné době u příspěvku na bydlení . Tím dojde k rychlejší reakci na změnu výše příjmů v rodině a k většímu zacílení sociální pomoci ze strany státu , a to jak v případech , kdy nově vznikne nárok na přídavek na dítě při poklesu příjmů rodiny , například při ztrátě příjmu jednoho z rodičů nebo při čerpání rodičovského příspěvku , tak i v případech , kdy nárok na dávku zanikne . Navrhuje se v rámci snížení administrativní náročnosti také sjednotit prokazování podmínky rozhodného příjmu pro poslední čtvrtletí kalendářního roku a podmínky trvání nezaopatřenosti dítěte . Poslední můj pozměňující návrh se týká valorizace dávky příspěvků na úhradu potřeb dítěte , která dítěti v pěstounské péči plně nahrazuje výživné . Výše této dávky nebyla změněna od 1 . 1 . 2013 , ačkoliv se za dobu již více jak čtyř let zvýšily náklady související se zaopatřením nezletilých dětí . Navrhuje se proto zvýšit tuto dávku o 10 % , tzn . například u dítěte mladšího 6 let z 4 500 korun na 4 950 korun měsíčně a u dítěte staršího 12 let z 6 350 korun na 6 985 korun měsíčně . Dále navrhuji valorizovat dávku , tzv . odměnu pěstouna , která pěstounovi nahrazuje mzdu , plat nebo jiný příjem . Aktuálně platná výše odměny pěstouna je v zákoně o sociálně - právní ochraně dětí zakotvena s účinností od 1 . 1 . 2013 , odkdy došlo k převedení úpravy dávek pěstounské péče ze zákona o státní sociální podpoře do zákona o sociálně - právní ochraně dětí . Odměna pěstouna nebyla valorizována po dobu více než čtyř let , což je pociťováno obzvláště tíživě zejména u tzv . dlouhodobé pěstounské péče . Přitom základní částka odměny pěstouna ve výši 8 000 měsíčně při péči o jedno svěřené dítě byla od 1 . 1 . 2013 stanovena ve výši , která v té době odpovídala základní sazbě minimální mzdy . Základní sazba minimální měsíční mzdy , která je stanovena v nařízení vlády číslo 567 / 2006 Sb . , byla od počátku roku 2013 valorizována z částky 8 000 korun již čtyřikrát na částku 11 000 korun měsíčně s účinností od 1 . 1 . 2017 . Předložený pozměňovací návrh předpokládá navázání výše odměny pěstouna na základní sazbu minimální mzdy za měsíc . Návrh dále upravuje nespravedlivé rozvržení výše odměny pěstouna v případě péče o dítě se zdravotním postižením v případě pěstounské péče na přechodnou dobu . Vládní návrh novely zákona o státní sociální podpoře nově předpokládá , že tu bude zcela vyloučen nárok na rodičovský příspěvek . Tento výpadek příjmu by měl být tedy částečně kompenzován navrhovanou úpravou pravidel odměňování osob v evidenci , když je navíc logické a správné , aby výše odměny pěstouna u těchto osob zohledňovala , zda pěstoun na přechodnou dobu v daném kalendářním měsíci pečuje , či nepečuje o svěřené dítě , a zohledňovala i počet dětí svěřených do pěstounské péče na přechodnou dobu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name