2013-054-05-292
292. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 821/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Miroslavu Opálkovi . Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Já bych vás chtěl seznámit s obsahem sněmovního dokumentu 5550 , což je pozměňovací návrh můj a paní zpravodajky , paní poslankyně Gabriely Peckové . Nejdřív vám ho přečtu a pak vám ho vysvětlím , protože i ten text je zajímavý . Ten pozměňovací návrh zní : Vypouští se následující novelizační body a články : článek I body 1 až 8 , body 10 až 14 , body 16 až 18 , článek II bod 1 a 2 , článek III se vypouští celý a v článku IV bod 1 a 2 , článek VI se vypouští celý a článek VII se vypouští celý . Kdybych chtěl být stejně stručný , jako v prvém čtení paní ministryně leckdy bývá , tak bych řekl : " No , to je vlastně všechno a takové je to jednoduché a tím to vlastně zjednodušujeme . " Sami vidíte , kde se všude otcovská dovolená v tom návrhu zákona vyskytuje . Ten návrh směřuje k tomu , abychom nezaváděli novou sociální dávku zvanou otcovská dovolená . Já možná pak vyzvu paní ministryni , jestli některé věty obhájců návrhu zákona opravdu myslí vážně . Například : Zavedení otcovské dovolené přispěje k řešení problému rychlejšího návratu matek do zaměstnání . To jsem slyšel od obhájců tohoto návrhu a této nové sociální dávky . Tak jenom pro ty , kteří jste to nečetli úplně podrobně - jedná se o jeden týden a jsou dvě možnosti . To je buď svěření do péče , nebo v prvních šesti týdnech po porodu . Tak nevím , jestli v prvních šesti týdnech po porodu , když šestý týden bude čerpat otcovskou dovolenou , jestli to přispěje k rychlejšímu návratu matek do pracovního poměru . Já si myslím , že ne . Ale nechci to jenom ironizovat . Chtěl bych mluvit skutečně vážně . Myslím si , že stát selhává - a všimněte si , že říkám stát a neříkám tato vláda - v tom , aby ekonomicky motivoval zaměstnavatele k tomu , aby podporovali aktivně zkrácené úvazky , sdílená pracovní místa , home office a podobné moderní formy práce , které skutečně mohou reálně přispět k tomu , aby se matky , pokud budou chtít , dřív vracely do zaměstnaneckého poměru a aby se lépe dařilo skloubit profesní a rodinný život . Ale stát to nijak nedělá . Hodně se o tom mluví , ale dobrý zaměstnavatel , a takových máme celou řadu , i v malých firmách , není to jenom tam , kde jsou odbory , toto dělá a zejména ženám nabízí zkrácené úvazky , pružnou pracovní dobu , sdílené pracovní místo , práci z domova a podobně , protože ví , že pro tu firmu je velmi cenné , když tato žena už pracuje i pro zaměstnavatele . A co říká stát ? Nic ! Žádná ekonomická motivace . Takže to je jenom na tom , zda je to osvícený zaměstnavatel , a říkám , nemáme jich málo , kteří to dělají , nejsou za to nijak bonifikovaní . Samozřejmě to pro organizaci činnosti té firmy je komplikace , ale ta komplikace se vyplatí . A místo aby vláda přišla s nějakým propracovaným motivačním programem pro zaměstnavatele , tak vymyslí co ? Novou sociální dávku . Argument je ten , že už to mají někde jinde . To je pravdivý argument . Někde je to i delší . To je taky pravdivý argument . Ale nijak to nepřispívá k tomu cíli , abychom pomohli motivovat zaměstnavatele , aby více dbali na soulad profesního a rodinného života . Jako obvykle , nijak překvapivě , vláda zapomněla na OSVČ . V zásadě tento nástroj OSVČ nijak nepomáhá , nijak to nezlepšuje situaci OSVČ , naopak těm , kteří mají málo zaměstnanců , tak mohou zkomplikovat fungování firmy . Je velký rozdíl , jestli máte 300 zaměstnanců a jeden čerpá otcovskou dovolenou , nebo máte tři zaměstnance a jeden čerpá otcovskou dovolenou . To je veliký problém . Oblíbená argumentace paní ministryně a kolegů vlevo - oni si málo platí , ať si platí více , pak by mohli čerpat takovou výhodu . To jsou fakt knížecí rady . To jsou skutečně rady k ničemu a nijak to nepomáhá . Ten návrh není úplně levný . Já jsem to nijak nekontroloval , ale odhad je 750 milionů korun ročně . A víte , jak to je . Když jednou zavedete sociální dávku , tak je politicky skoro nemožné ji zrušit . To si řekněme úplně upřímně . Proto je lepší ji vůbec nezavádět než si říct : příště , až tady bude nějaká jiná vláda , bude šance ji zrušit nebo modifikovat . Je to skoro jako politická pohádka nebo politická fikce . Já sám zažívám , co se děje s našimi návrhy na přechodnou dobu , které jsme přijali . Platí vesele dál . Tu to bylo na rok , už to platí sedm let , tu to bylo na tři roky , už to platí pět let . A taková je politická realita . Kdo říká něco jiného , neříká pravdu . A my v tom odůvodnění té důvodové zprávy , a možná mě doplní paní zpravodajka , říkáme , že zavedením otcovské dovolené se v žádném případě nepodaří řešit krizi tradiční rodiny , která bezesporu existuje . Není to problém pouze České republiky , ale je to problém evropské civilizace jako celku , příklon k individualismu a podobně , neúplné rodiny atd . Mnohem lépe bychom těch 750 milionů korun využili , kdybychom podporovali tradiční rodiny . Kdybychom podporovali třeba rodiny , kde ty děti mají skutečně nějaký problém , ať už sociální , nebo ekonomický . Ne , my vymyslíme plošnou , novou sociální dávku , která vlastně k ničemu není . Žádnou reálnou pomoc rodinám v tom návrhu předkladatelé a obhajovatelé neuvedli . Možná to dneska zazní v rozpravě . Jsem rád , že máme opakované druhé čtení , a my vám s paní kolegyní dáváme šanci , abychom nezaváděli novou sociální dávku . Abyste to ještě jednou zvážili , abyste řekli : raději těch 750 milionů investujme do rozumné rodinné politiky . To nám přijde efektivnější než zavádění tohohle . A skutečně , zkuste se podívat na ty argumenty , které v tom dokumentu jsou . Myslete i na ty živnostníky , OSVČ . Těm to skutečně nijak reálně nepomůže . Papírově ano , ale reálně ne . Takže ke všem dalším povinnostem , které jim vlastně celé toto volební období nakládáme , dvakrát jste snížili výdajové limity , plno nových povinností , tak dáváte jakoby možnost , ale reálně nebudou schopni ji čerpat . Takže tady zavádíme nějakou nerovnost v tom , jak se podporují děti podle toho , jak se živí rodiče . A ta nerovnost není správná . Stát by měl podporovat všechny stejně . Současně říkám , že pokud přijde jiný , lepší návrh , jak ty uvažované peníze , celou miliardu , investovat do rodinné politiky nebo pro rodinnou politiku , tak jej určitě podpoříme a jsme na takovou debatu připraveni . Těšíme se . Jenom bych vás ještě jednou požádal , až budeme hlasovat ve třetím čtení , abyste to ještě jednou zvážili , než to zavedeme . Už se to pak nepovede zrušit . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name