|

2013-054-02-281

281. Informace ministra dopravy Dana Ťoka k situaci na dokončovaném úseku D8

Date2017-01-11
Meeting2013/054
Agenda Item2013/054/281
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/bqbs/b07828101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. A nyní tedy zahajuji všeobecnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí. Prosím, pane poslanče, další přihlášený je pan poslanec Hovorka. Máte slovo. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, je pravda, že na toto vystoupení jsem se připravoval na mimořádnou schůzi v loňském roce, kdy otázka otevření a zprovoznění posledního úseku dálnice D8 byla velmi aktuálním a mediálně populárním tématem. Je faktem to, co řekl kolega Laudát, že dneska se nacházíme v situaci, kdy tento úsek byl otevřen a zprovozněn, byť v omezeném opatření, co se týká prackovické estakády. Očekával jsem z informace ministra informace o tom, v jakém stadiu se momentálně nacházíme z hlediska úspěšného provozování a monitoringu této části dálnice, protože jak tady bylo zmíněno, v roce 2013, zhruba po 27 letech budování dálnice D8 z Prahy na státní hranici s Německou spolkovou republikou, došlo k sesuvu půdy. A jsem si dovolil pana ministra interpelovat tenkrát kvůli trati, která byla součástí dopravní infrastruktury poškozené tímto sesuvem. Dostal jsem odpovědi, kolik jsou předpokládané odhady nákladů na tuto činnost, a proto máme stále nevyjasněné otázky, a bohužel musím se připojit ke kolegovi Laudátovi, že mně nestačí upozornění a doporučení pana ministra, abychom se obrátili na veřejně přístupné stránky Ministerstva dopravy a ŘSD, kde se dovíme požadované. Myslím si, že jsme na půdě Poslanecké sněmovny a Poslanecká sněmovna si zaslouží, aby pan ministr společně s vedoucími představiteli ŘSD nám předložil zprávy tak, jak jsou vyžadovány prostřednictvím usnesení. Je faktem, že jako zástupce Komunistické strany Čech a Moravy nevyžaduji všechny body, které jsou navrhovány v usnesení, protože jsem přesvědčen, že některé jsou příliš technicistní, a je tam příliš mnoho detailů, které neobjasňují to, co jsme očekávali jako politici, že dostaneme k informaci, udržitelnosti zprovoznění posledního úseku D8 a zejména všech technických a technologických opatření, které dále souvisí s tímto zprovozněným úsekem a také s tím, jaké s tím budou spojeny náklady, protože rozumím tomu, že pan ministr vstoupil do situace s D8 v době dokončování posledního úseku. Nemohl ovlivnit předchozí vývoj a v podstatě ho považuji za velkého hrdinu, když v létě roku 2015 slíbil, že v prosinci roku 2016 bude dálnice kompletně zprovozněna. Vstupoval do funkce s tím, že - rozumím tomu - nemohl znát detaily toho, jak se situace vyvíjí v otázce založení stavby a všech technických a technologických procesů, které souvisí s výstavbou právě prackovické estakády a i v úseku tunelu, které byly zvoleny v této povrchové variantě. Myslím si, že celkově byla stavba nešťastnou stavbou. Trvala za prvé velice dlouho a prodražovala se. Jenom tady zmíním jednu věc, kdy mluvím o ceně. Tento sedmnáctikilometrový úsek, o kterém se nyní máme bavit, původně měl projektově stát 3 miliardy. Následně, když se řešily problémy s touto trasou, se zvýšila cena kouzelným způsobem na 7,4 miliardy korun. Soutěž na zhotovitele v době, kdy se to rozhodovalo s odstupem několika let, již byla vypsána na 9,9 miliardy korun a konečná realizace byla odhadována, a to nám právě měl sdělit pan ministr, celkově na 15 miliard korun. Jsem přesvědčen, po všech informacích veřejně přístupných a po všech ubezpečováních, že nebudou s tímto úsekem dálnice spojeny jenom náklady na vlastní výstavbu, ale musí pokračovat monitoring. Musí pokračovat další opatření, která souvisí s hydrogeologickým uložením stavby, s tím, že se ztratila i podzemní voda v jednotlivých obcí, které souvisí s dálnicí. Ano, obcím se uleví určitě od nebezpečné dopravní zátěže, za to patří dík i k odvaze pana ministra, ale na druhé straně vznikají další a další náklady. A my nikdy nevíme, jak budou vysoké, jak dlouho tyto náklady budou trvat, a to jsem očekával, že dneska aspoň v nástinu se dozvíme v rámci informace pana ministra. Na závěr mi dovolte jenom říci jednu věc. Jsem připraven spolu s kolegy z Komunistické strany Čech a Moravy podpořit navrhované usnesení v bodě 1, 2. Samozřejmě i v bodě 4 navrhovaném, kdy to je výsledek forenzního auditu. A určitě nevynecháme ani usnesení bod 5, protože je tolik nejasností, které souvisí s tím, jakým způsobem byla podána žaloba na lom, který podle mého názoru, je, nebo není vedle této stavby, neměl podle dostupných informací zásadní vliv jako zádrž vody na to, aby došlo k sesuvu půdy. Sesuv půdy byl po přívalových deštích a jsem přesvědčen, že pokud se tato povětrnostní situace zopakuje, tak nikdo, ani pan ministr dneska nemůže zaručit, že se zčásti nebude opakovat situace s pohybem svahu, a zejména nikdo nemůže garantovat, že založení prackovické estakády je natolik stabilní, že monitoring, který je tam prováděn, bude nám sloužit k tomu, abychom zabránili tomu nejhoršímu, to znamená, že se stavba stane nebezpečnou pro silniční provoz. Tolik k návrhu usnesení. A doufám, že pan ministr v rámci rozpravy ještě odpoví na některé moje vznesené otázky. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name