48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyni.DalšímřádněpřihlášenýmdoobecnérozpravyjepanposlanecJanZahradník.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jan ZahradníkVáženýpanemístopředsedo,váženékolegyně,váženíkolegové,tentozákon,kterémusedostalopřízviskokariérnířádproučitele,jejistězákonem,nakterýnašeučitelskáveřejnostčekásurčitýmočekáváním.Slibujesiodnějto,žepřinesedonašehosystémuurčitoujistotu,určitoujistotunárokuzejménatedynaohodnocení,kterébudeodpovídatkvalitěučitele.Otázkaje,zdalitotoočekávánítentozákonmůženaplnit.Učitelévždyckymajítendencihodnotitsamisebe,hodnotitsvékolegy,hodnotitvedeníškoly.Dobřevíme,hodnocenísvéosobybývávždyckyjaksilepšínežhodnocenísvéhookolí.Jásimyslím,ženašeškolstvímáodedávnacelouřadunástrojů,jakučitelehodnotit.Nakonecředitelškolyspolusesvýmikolegyzástupci,kteřítvořívedeníškoly,majíjasné,přesnědefinovanénástroje,jakučitelepoznávatajakučitelehodnotitatakésamozřejmějakjezařazovatdourčitýchkategoriívesvéškole.Jistojistěředitel,kterýchcepoznatsvéučitele,musísplnitpovinnostpravidelnýchhospitací,pravidelnýchkonzultací,pravidelnéhosledovánívýsledkůpráceučitelůaťužcodoklasifikace,taknakoneccodoúspěšnostižákůnavýstupuzeškoly.Zdásemi,jakobytentozákonstavělosobnostřediteleškolydopozadí,jakobysesnažilobjektivizovattenproceszařazeníučitelůdodanýchkategorií,atímjimzajistitjakýsipovinnýnárokovýpostup.Nevím,dojakémíryjetosprávné.Ředitelškoly,kterýnenízahlcovánnadměrnouadministrativou,kterýnemusívytvářetrůznézbytečnéprojekty,zbytečnéplány,nemusípsátprojektydoevropskýchfondů,abyzískalprosvojiškolufinančníprostředky,tenbudemítčasnatovykonávatsvojifunkciuvnitřškolyavěnovatsesvýmučitelům,abyjedobřepoznaladobřejedokázalohodnotit.Otázkouje,zdaliti,kteřísiodtohotozákonahodněslibují,nakonecnebudouzklamáni.Dalšívěcí,okterésechcizmínit,jepřípravaučitelůvnašichpedagogickýchfakultách.Zaprvébychchtělzmínitpoměrněobecnéadocelanáročnétéma,tojetémastrukturystudiapřipřípravěučitelů.Tostudiumjestrukturované,jetakstrukturovanéjakonástrojeBoloňskéhoprocesu,akdyžsepodívámenatenzákon,takvlastněvidíme,žestitulembakalář,absolventtohotoprvníhostupněstrukturovanéhostudia,můževykonávatvpodstatěčinnostasistentapedagoga,možnáipedagogaprovolnýčas.Chce-libýtučitelem,musínezbytnědokončitnavazujícístudium,státsemagistrem.Otázkaje,zdaliočekávanýpřínostohototypustudia,téjehostruktury,senaplnil,zdaliabsolventibakalářskéhostupněsemohourozhlédnoutavybratsi,kdebychtělipokračovat,kdebychtělinabýtsvůjmagisterskýstupeňnebopřípadnězdalibychtěliodejítpodosaženístupněbakalář,titulubakalář,někamdopraxe.Tendruhýsměrjepodleméhonázorutěžkoprostupný.Tenprvní,tadybychřekl,žesnímsemnohdynesetkáváme.Čiliotázkatedystrukturovanépřípravy,jejísprávnostinebonesprávnosti,možnostivůbecsystémuEvropskéunieodnějupustit,nechatněkteréfakulty,zvážit,zdalijejichzpůsobpřípravyučitelůbynebylomožnoléperealizovatkompletnímmagisterskýmstudiem.Dalšímvýznamnýmmomentemvpřípravěučitelůjeokamžik,kdyseučitelseznámísučitelskoupraxíakdysivlastnězačnezkoušetsvojenáročnépovolání.Naněkterýchfakultáchsetakdějemožnáužinatomprvním,bakalářskémstupni,najinýchfakultáchučitelpoprvépřijdedotřídyapostavísepředžákyteprveažvnavazujícímstudiu.Tadyjsemjednoznačnýmzastáncemtoho,abysepraxeprolínalacelýmpětiletýmučitelskýmstudiemaučitelsemohlpostupněpřipravovatnaúlohustátseskutečněvládcemvtétříděaumětsevypořádatsevšemimožnýmiaspektypříméhokontaktusesvýmižákynebosesvýmistudenty.Jávím,žetentozákonnatutověcpomýšletnemůže,alepřestosevýznamnětohotozpůsobuzastávám.Otázkaje,jakýmzpůsobembudouučitelénabývattěchznalostí,jakýmzpůsobemsibudoudoplňovatsvévzdělánípoabsolutoriu.Možnáautořizákona,ti,kteřísejímkaždodennězabývají,dencoden,akteřítutočástzákonadetailněpřipravovali,vidí,žesnahazískatsidalšíznalosti,doplnitsivzdělání,získatještědalšístupnějeproučiteletímúhelnýmkamenem,alfouaomegoujejichživota.Nenítomutak,samozřejměsitopřiznejme.Přestochápu,ajájsemvždyckybylzastáncemtoho,abyučitelémělimožnostdálesevzdělávat.Jáužjsemvučitelskémpovolání41let,nebo42let,amusímříci,žejsemtěmitoetapamiučitelskéhoživotaprošel,žejsemžilvdoběazačaljsemučit,kdybylopovinnétzv.postgraduálnístudium,kdyjsmemuselinasvýchmateřskýchfakultách,nasvéalmamater,projítdvouletýmpostgraduálnímstudiemzakončenýmzkouškamiateprveabsolutoriumtohotopostgraduálníhostudiabylodůvodemkpřiznánítohonejzávažnějšího,prvníhoplatovéhopostupu,kterýučitelmohldosáhnout.Byljsemaťužzačínajícímučitelem,takjsemtakébyliučitelem,kterýmělnastarostiuváděnímladýchkolegůdopraxe.Vímdobře,cotojeprozačínajícíhoučitelezaproblém,státsehned,conejdříve,dobrýmučitelem.Byljsemiředitelem,vím,cotoznamená,umětpoznat,najíttoho,kdopotřebujepomoc,kdopotřebuje,abysemuředitelvícevěnoval,apoznattoho,kdojeschopensamostatněsesproblémyvypořádat.Myslímsi,žedalšívzděláváníučitelůjedobrámyšlenka,jsemjejímzastáncem,jenomsimyslím,žebymělobýtsměřovánovconejvětšímožnémířenapedagogickéfakulty.Nejsemsijisttím,zdalirůznorodéneziskovéorganizaceschopnézískávatakreditace,různéfyzické,právnickéosobymohoubýttěmikvalifikovanýmiadobrýmigarantyposkytovánidalšíhovzděláváníučitelů.Mojemyšlenka,mojepřímluvajezato,abydalšívzděláváníbylopodporovánoaťužinstitucionálně,aleiekonomickynapedagogickýchfakultách.Otázkanedostatkuučitelů,hlavněučitelůpřírodovědnýchpředmětůjefatální,dlouhodobá.Vyplýváznízkéhoohodnoceníučitelů,aťužstatutárního,neboifinančního.Tozlepšitjeklopotnácesta.Myšlenka,kteroujásdílím,žebysikaždýučitelzasloužilplatvevýši35tisíckorunivíce,jemyšlenkatěžká,lečjakocíljemožnétutomyšlenkupřijmout.Cosetýkástatusuučitelů,velmitěžkosevdnešníspolečnosti,kterájevlastněmediální,kterájefacebooková,twiterová,čelítomu,žemladílidéprostěnemajíúctupředstaršígenerací.Tapřirozenáúctakestaršímučlověkujimčastochybíapříčinoumožnámůžebýtivýchovavrodině.Otovícbysiučitelézasloužili,abymělioporunašehosystému.Těžkožádatmédia,sdělovacíprostředkyoto,abyvíceučitelepodporovaly,aletohlesimyslím,žebybylopotřeba.Užjsemsezmínilotom,ženemůžesuplovatdalšívzděláváníučitelůnějakádalšísíťzařízení,jaktadyzmiňovalykolegyněvesvýchpředešlýchprojevech.Vím,jaktobylo.Bylatadysíťokresníchpedagogickýchústavů,síťkrajskýchpedagogickýchústavůsesvýmikabinety,kdepracovaliobvyklejedenaždvalidé,kteříbylitakovýmigarantysvéhopředmětuvokresenebovkraji.Proučiteletojistěbylodobré,měliurčitoukonzultačnímožnost.Nadruhoustranuzasejsemzažilvelkéobavyveškoleztoho,kdyžměltendanýmetodikpřijítdoškolyatakzvaněprovádětnějakoujakousiparalelníinspekcivedlekrajskéškolníinspekce.Nejsemsijistý,zdalitahlecestajevůbecvdnešnídoběschůdná.Myslím,žejedobré,abytentozákonprošeldodruhéhočteníaabyvevýborechbylpodrobenkriticeapřípadnýmzměnám.Jenombychrád,abybylojasné,žetonemůžebýtspásapronášškolskýsystém.Doufejmesnadtedy,žetobudecesta,kterákdyžbudesprávněaplikovaná,přinesezvýšeníjistotyučitelůvjejichpedagogickékariéřeatakémožnáizvýšeníjejichúctyvespolečnosti.Děkujizapozornost.