2013-053-05-048
48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Vlasta Bohdalová
Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , paní ministryně tady představila zákon o kariérním řádu , je to zákon , kterým se mění zákon 563 , zákon o pedagogických pracovnících . O tématu kariérního řádu se v této zemi mluví už strašně dlouho a existují různé návrhy . A protože v Čechách se nikdy nic neutají , tak se tyto návrhy různě dostávaly během let mezi pedagogickou veřejnost a mnohdy se dovídáme , že ten kariérní řád je strašný , že budou shánět pouze razítka a lidé budou lítat po školeních apod . Ale to jsou výrazy nebo vyjádření lidí , kteří se s tou finální podobou toho kariérního řádu , tak jak ji připravilo současné Ministerstvo školství , neseznámili . Já bych řekla , že po letech máme před sebou materiál , který opravdu nemíří jenom na jeden segment v pedagogické praxi , třeba na ředitele , ale hlavně míří na tu osobu , která je v tom pedagogickém procesu podstatná , a je jich nejvíc , míří na učitele , didaktika , pedagoga , který vychovává a utváří osobnost naší dětí . Paní ministryně zde nastínila také harmonogram , v jakém má být projednáván . Já bych chtěla již předem poděkovat Ministerstvu školství , že v tomto harmonogramu počítá s tím , což jsme dělali i při projednávání změny financování regionálního školství , a to projednávání tohoto zákona a přijímání připomínek v terénu mezi učiteli , mezi pedagogy . Já si myslím , že jedině tak můžeme vytvořit normu , kterou si kantoři vezmou za svou . Na závěr bych chtěla jenom shrnout , co podle mého názoru tento kariérní řád přináší . Kariérní řád přináší tři věci . Za prvé vytyčuje tři prostory , ve kterých se pedagog může během své kariéry pohybovat . Za druhé zajišťuje promítnutí tohoto rozdělení do skutečného světa tím , že garantuje nutné finance , bez kterých by zařazení učitelů na kariérní posty nemělo smysl . Za třetí přináší systém soustavné pomoci začínajícím učitelům během jejich prvních dvou let praxe . Na druhou stranu kariérní řád v žádném případě neruší osobní ohodnocení a další pobídkové mechanismy , které má k dispozici ředitel školského zařízení . Neboť znovu je třeba říci , že jde o dva souběžné , ale odlišné systémy , a bylo by velkou chybou , pokud by existence kariérního řádu měla snižovat pravomoci vedení škol . Myslím , že o této normě zde budeme velmi diskutovat , a byla bych nerada , kdybychom tuto legislativní změnu bagatelizovali , kdybychom se na to dívali , jak se mnoho lidí dívá - no jo , zase se jedná o učitele . Já bych na závěr chtěla připomenout jednu věc . Změna financování regionálního školství za prvé , navýšení rozpočtu kapitoly školství o 13,5 mld . pro rok 2017 za druhé a nyní kariérní řád jsou tři zásadní věci , které mohou české školství posunout dopředu . A máme je tady ve chvíli , která - možná se vám zdá , že nebudu mít pravdu , ale je alarmující . Mluvila jsem včera ve své poslanecké kanceláři se dvěma ředitelkami základních škol , které jsou v zoufalé situaci , protože nemohou sehnat kvalifikované učitele . Chtějí mladé lidi . Ale jakmile se jim mladá kolegyně , která na škole učí tři čtyři roky , po těch třech čtyřech letech objeví v ředitelně , mají v očích hrůzu , protože si říkají - tak buď jde na mateřskou a už se nevrátí , nebo mi jde říct , že končí . Opravdu sehnat učitele prvostupňaře nebo základní předměty na druhý stupeň začíná být dneska problém . Takže tyto tři základní body , které já jsem tady řekla , navýšení rozpočtu , změna financování regionálního školství a kariérní řád , je to , co můžeme aspoň teď pro školství udělat . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name