2013-053-05-039
39. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 958/ - prvé čtení
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji Davidu Kádnerovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím dvě přihlášky. První přihláška je pana poslance Antonína Sedi. Připraví se paní kolegyně Černochová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, 1. 7. 2016 vešla v účinnost novela zákona o vojácích z povolání. Již při jejím projednávání jsem kritizoval některá ustanovení zákona za jejich nejednoznačnost, ale zejména jsem poukazoval na skutečnost, že nejsou splněny všechny cíle tehdy navrhované novely. Jak říkal pan ministr, cílem dnes předkládané novely je upřesnění právní úpravy některých ustanovení, a tím je nutno zamezit možným soudním sporům. S těmito upřesněními souhlasím, ale v návrhu postrádám i řešení dalších, podle mne velmi významných problémů. Uvedu tři. Jistě se shodneme, že personální situace v naší armádě není dobrá zejména z pohledu naplněnosti útvarů. Proto je logický zvýšený zájem armády o nábory nových vojáků. To, co však nechápu, je plýtvání kvalitními, odborně zdatnými profesionály. Na výboru pro obranu příští týden se budu zabývat čtyřmi konkrétními případy, takže dnes pouze telegraficky. Existují případy, kdy kvalitním a odborně zdatným vojákům nejsou prodlužovány závazky služby a ti musejí odejít z armády. A to i za skutečnosti, že jejich velitelé, ale i další nadřízení doporučují pokračování ve službě. Podle mých informací do toho negativně vstupuje personální agentura a také přímo státní tajemník. Dalším problémem je striktní určení možnosti setrvání na služebním místě pouze dva roky s tím, že je možno ještě o dva roky toto místo prodloužit. To ovšem znamená, že když na speciálních pozicích trvá výcvik přes rok a půl, tak potom se nezužitkují zkušenosti získané výcvikem. Ty se nevyužijí, nehledě na obrovské finanční prostředky a náročnost výcviku a přípravy těchto vojáků. Jiným problémem, např. u řidičů, je skutečnost, že jak vojenský útvar, tak voják z povolání mají zájem o tuto službu, ale on nakonec musí odejít buď k jinému útvaru, či přímo z armády. Třetím problémem zákona je nemožnost zaplatit vojáka specialistu, pokud máme na stejné úrovni člověka a ve stejné hodnosti, který je např. kromě výsadkáře i potápěč či zdravotník. Prostě proto, že se osobní příplatky výrazně omezily. To jsou některé z vážných problémů novely zákona, ke kterým při jeho projednávání v garančním výboru se určitě vrátíme, ale i já doporučuji projednat v garančním výboru, to znamená ve výboru pro obranu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi. Nyní paní poslankyně Černochová v rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Černochová
Děkuji, pane místopředsedo. Pokusím se být stručná, abychom stihli tuto normu postoupit do dalšího čtení ještě dnes. Hodně z toho, co mám na srdci, tady řekl kolega Seďa. Já bych možná k tomu ještě doplnila to, že samozřejmě budu podporovat zvýšení nějakých benefitů pro vojáky z povolání, ale víte, kladu si častokrát otázku, jakým způsobem se současná vláda mezi sebou domlouvá o tom, aby si v rámci náborů nedělala z jednoho sboru - nepřekrývali se vlastně příslušníci jednoho sboru, nepřecházeli do jiných sborů. Já vím, že asi nikdo zatím takový dokument nevypracoval, ale přimlouvala bych se za to, abychom ho alespoň jako členové výboru pro obranu nebo výboru pro bezpečnost měli, tak aby se srovnaly některé benefity u vojáků z povolání, u policistů, hasičů, celníků, ale v neposlední řadě i u příslušníků Vězeňské služby. Víte, při projednávání rozpočtu tady zaznívala celá řada pozměňovacích návrhů, kdy někteří kolegové navrhují zvýšení finančních prostředků ve prospěch policistů, hasičů, já s tím nemám problém, já jsem navrhovala přidat 10 miliard ve prospěch Armády České republiky. Ale ta Vězeňská služba díky tomu, že pan ministr spravedlnosti má asi jiné priority, ani se neobtěžuje tady dneska s námi být, tak je takovou chudou příbuznou. Nikdo vlastně nesrovnává to, co se stane, a neřeší to, co se stane, když se na jedné straně zvednou finanční prostředky vojákům, a já jim to přeji, tak kolik lidí z Policie ČR, kolik lidí případně z Vězeňské služby přejde do armády, a vlastně pořád se tady budou cyklit v tom kruhu stejní lidé, kteří v tom systému státu mají své místo, a nebudou to noví lidé, kteří by měli být rekrutováni. Dneska mě velmi nemile, nebo mile nemile překvapila zpráva z Rady hlavního města Prahy, kdy jsme se dozvěděli prostřednictvím médií, že Rada hlavního města Prahy dneska odsouhlasila náborový příspěvek pro příslušníky městské policie ve výši 100 tisíc korun. Nechci malovat čerta na zeď, ale řeknu vám scénář, který nemůžeme vyloučit, že se nestane. Před koncem roku se může celá řada vojáků rozhodovat o tom, jestli chce odejít, nechce odejít. Pominulo zdanění výsluh, což je v pořádku, i já jsem to podpořila. Budou mít nárok na výsluhy, nezdaněné výsluhy. Kde máme jistotu, že nebudou přecházet do jiných sborů nebo že nepřejdou, neopustí služební poměr a nenastoupí k městské policii za těchto výhodných podmínek? Já bych chtěla poprosit pana ministra obrany, pana ministra vnitra a pan ministra spravedlnosti, aby zasedli k jednomu stolu, dali hlavy dohromady a zkusili koordinovat nábory, koordinovat i benefity pro tyto příslušníky, tak aby vzájemně si nevybírali lidi z jednoho sboru do druhého sboru. Děkuji za pozornost.
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name