2013-050-09-187
187. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Svobodu . Prosím , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji za slovo . Kolegyně a kolegové , tady opravdu vzplála jakási válka . Ale já chtěl bych začít od úplného začátku . Zaznělo tady , jeden z kolegů to říkal , že zdravotnictví je jenom jedno . Já bych si dovolil protestovat . Zdravotnictví není jedno . Je dvojí , podle způsobu financování . Buď je financováno centrálně , nebo vícezdrojově . Potom je ještě druhá varianta zdravotnictví : zdravotnictví je buď dobré , nebo špatné . Tento zákon má přispět k tomu , aby zdravotnictví bylo dobré . A to bychom měli mít v tuto chvíli na paměti . Ne vlastní jednotlivé války . Vím , že na začátku sporu mezi pediatry byla jakási nedohoda mezi nimi , protože oni se snažili najít nějakou podobu , jak by fungovali . Nedohodli se a vzniklo jakési rozdělení té věci . A protože jsem byl při budování pediatrie vlastně účasten vzniku praktických lékařů pro děti a dorost , protože to byla komorová akce , také jsem podal pozměňovací návrh , který to má znovu rozjet . Důvody mám k tomu ale úplně jiné . Vím velmi dobře , že to vlastně funkčně jsou dva trošičku rozdílné obory . Mají rozdílnou náplň . My to známe v naší profesi v gynekologii , protože ambulantní gynekologie a ústavní gynekologie je také velmi rozdílná . A my máme situaci , kterou zatím nemá pediatrie . U nás lékař , který odatestuje z gynekologie , v tom okamžiku získává kvalifikaci na všechno a druhý den po atestaci opouští nemocnici a odchází do ambulantní sféry . To je věc , která způsobila , že dnes na lůžkových odděleních lékaře nemáme . Nemáme hlavně lékaře s kvalifikací , s atestací . A je to věc , která potká určitě i pediatry . V okamžiku , kdy bude volný průnik , dojde k obrácené situaci . Nebudeme mít lékaře v nemocniční péči . To si myslím , že je problém , který je vážný . Proto bych tady skutečně apeloval na to , abychom při svém rozhodování zachovali dvě varianty péče o děti a dorost tak , aby do budoucna se mohly tyto dva obory dohodnout a domluvit na tom , jakou variantu budou volit . My jim to teď vlastně jako nařizujeme . Jsme pod nejrůznějšími tlaky , máme na to rozdílné názory . A nejsem si jist , že rozhodujeme dobře . Proto si myslím , že to je takové to zachování statu quo , že by bylo moudrou věcí , která by umožnila v budoucnosti to řešit . V celém zákoně je ale celá řada věcí , která je pro nás naprosto zásadní a posouvá vzdělávání ve zdravotnictví směrem dopředu . Ať už je to jasné definování pravomocí těch , co mají absolvovaný kmen . Ať už jsou to jasně definované doby vzdělávání , ať už je tam jasně definována zodpovědnost toho , kdo za vzdělávání zodpovídá . Myslím si , že do budoucna bude muset směřovat k úplně . . . relativně velmi volnému systému vzdělávání , kdy za vzdělávání bude odpovídat pracoviště , které vzdělává . Bude nést osobní zodpovědnost a garance toho , kdo vzdělává , garance profesora nebo primáře , který to dělá , je to nejdůležitější , co může absolvent mít . A takový člověk také může říct , ano , tohoto člena vzdělávání nechám odatestovat dřív , nebo musí odatestovat ještě po nějaké době . Máte lidi , kteří se naučí operovat za dvě operace . Jsou takoví , kteří se to nenaučí za celý život . A to je to , po čem my voláme . Po čem volají naši mladí lékaři . Oni chtějí mít relativně volnou ruku v tom , že mohou své vědomosti a dovednosti uplatnit a uplatnit je rychle . A chtějí také vědět , že po skončení vzdělávání se jejich životní úroveň změní . Z prodloužených studentských let se dostanou na úroveň , kdy budou moci skutečně začít žít plnohodnotně pracovně i ekonomicky . A to všechno jsou věci , ke kterým tento zákon směřuje . Proto tady volám po tom - pojďme nechat sporů o věci , které nejsou až tak úplně životně důležité . Pojďme je nechat ležet tak , jak jsou , a pojďme rozhodnout všechny ostatní věci , které tam jsou . Je tam celá řada věcí , které jsou zásadní . Je tam řada věcí , které ještě mají nějaké nedostatky . Ale snazší je potom už doplňovat , než takovýto zákon , materiál nechat spadnout pod stůl . Přimlouvám se tedy za to , aby tento zákon se stal funkčním , aby byl přijat , s tím , že říkám svoji výhradu , kterou považuji za velmi důležitou , protože její dopady jsou velmi obtížně hodnotitelné . A pravda je , že systém péče o děti je věc , která by nám měla ze všeho nejvíce ležet na srdci , a měli bychom odhodit své zbraně a počkat si na to , až řešení budeme znát dobře . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name