187. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan HamáčekJeštěpanposlanecŠtětina,rovněžfaktickápoznámka.Poslanec Jiří ŠtětinaDěkujizaslovoještějednou.Jsemrád,žekolegaStanjuratořekltak,jaktořekl,protožepronás,prostarélékaře,jenaprvnímmístěpacient,nadruhémmístěposkytovatelzdravotníchslužebapakjetoostatní.Takževtomsnímsouhlasím.Anesouhlasímvjednévěci.Zdravotnictvíneníanikonzervativní,aniliberální,anisocialistické.Zdravotnictvíjejedno,kterémusíkvalitněposkytovatzdravotníslužbyvšembezrozdílu,jestlijechudý,nebobohatý.Takžesedomnívám,byťjsem,aktomusepřiznám,připrvnímčtenítohotozákonahlasovalprojednupediatrii,taktentokrát,ajistěsekolegaDavidKasalnamězlobitnebude,buduhlasovatproto,abybyloidětskélékařstvípropraktiky.Děkuju.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ŘádnápřihláškapanaposlanceHovorky,připravísepanposlanecKasal.Poslanec Ludvík HovorkaVáženýpanepředsedo,děkujizaslovo.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,váženíčlenovévlády,odbornálékařskáveřejnostsvelkýmočekávánímpřijalazprávyotom,žebylpřipravenzákon,kterýmájakobynavrátitstavvevzdělávánínadobupředrokem2004,nadobu,kdysystémdoceladobřefungoval.Jájsemkonzultovaltentozákonslékařemgastroenterologem,školitelem,kterýbylzklamánztoho,žezákonneobsahujetopodstatné,tzn.vymezenítoho,comůželékařvurčitémstupnivzdělávánídělat.Jakébudemítkompetence.Tojetoklíčové,cotentozákonbohuželneobsahuje.Chtělbychříct,žemůžemealeposunouturčitýmsměremvývojtohotozákona,pokudserozhodnemepodpořitmůjpozměňovacínávrhG2,G3,kterýsetýkáIPVZ,zakotveníroleIPVZdosystémuvzdělávánílékařů.Jetřebaříct,žeInstitutpostgraduálníhovzdělávánílékařůtadyfungujeodroku1953.Zadobuvícenež70letprokázalschopnostipřiorganizovánívzdělávánílékařů.Myslímsi,žeipanministrurčitěprošelvzdělávánímnaIPVZ,adostdobřenechápu,pročjetakovýodporministerstvaktomu,abyIPVZbylpřímozačleněndozákona.Akdyžsetonepodařilonajednánívýboru,kdybylyvýhradyktomu,ženelzepřímouvéstinstitucidonávrhuzákona,ikdyžsimyslím,žetonenímožné,žetoneníoprávněnápřipomínka,takjsempotomvedruhémčtenínačetlpozměňovacínávrh,kterépouzeupřesňujeastanovujeroliIPVZpřizačleňovánílékařůdooborůakezkoušení.Čilidostávajíkompetencepřizařazovánílékařůdooborůakezkoušenílékařů.Myslímsi,žeministerstvobymělotentonávrhvítat,protožebyzískalopřehledotom,kolikskutečně,vjakýchoborechunásatestujelékařů.Protosimyslím,žetentopozměňovacínávrhurčitězasloužívašipodporu.JednáseopozměňovacínávrhyG2aG3.Kdybynebylypřijaty,takpotompozměňovacínávrhpanaposlanceŠtětiny,kterýjerozsáhlejšíaodpovídámémupůvodnímu,kterýbylpředložennajednánívýboru.Aještěbychsechtěldotknouttoho,cozdeříkalpankolegaStanjura,atojevlastněočekávání,kteréseříkaloasdělovalo,žetentozákonzásadnímzpůsobemomezípočetoborů.Bohužel,nedějesetakajedinýmoborem,kterýmábýtvpodstatěredukován,jevzdělávacíoborpraktickélékařstvíprodětiadorost,atotak,žemábýtsloučensoborempediatrie.Ktomubychchtělříct,žeano,skutečněnedocházíkezrušeníoboru.Docházípouzekezrušenívzdělávacíhooboru.Aletímsloučenímmyslím,žedojdekomezenípředevšímprimárnípéčeoděti.Atojetodůsledné,cojetřebaříct.Žepraktičtílékařiprodětiadorostsestarajíodětivterénuatentosystémzadobu12letexistencefungujevelmidobře.Amyslímsi,žezestranyrodičůanizestranyodbornéveřejnostinebylynějaképřipomínkyktomu,žebytentosystémnefungoval.Jestližebylanazačátkujednáníotomtozákoněvůledohodnoutsemezioběmaobory,tzn.jakmezipraktickýmilékařiprodětiadorost,takmeziČeskoupediatrickouspolečností,řekněmeočástispolečnéhovzděláváníapotomospecializacivrámcioborubuďsměremkdětskémulékařstvívnemocnicích,anebosměremkvýkonupraktickéholékařeprodětiadorostvambulancích,taksimyslím,žeješkoda,žektétodohoděnedošlo.Alebohužel,jakjsembylinformovánajaksledujiizposledníhovývojevšechdokumentů,kterédostávámekdispozici,takmezitěmitooborybylyvykopánypřílišhlubokézákopyabylavykopánavelmiostráválečnásekera.Chciříct,žetourčitěnenídobře.(Hluk v sále.)Pokudserozhodujete,takmůžemesamozřejmětentooborpraktickélékařstvíprodětiadorostzachovat,kdyžpodpořítemépozměňovacínávrhyG1a,G1b.Těchdůvodůjevícero.Jakjsemjižřekl,pokudtentozákonnerušílékařskéoboryarušípouzejedenjediný,paktojakobyvypadá,žetentozákonsepředkládáztohodůvodu,abyseprávětentojedenvzdělávacíobormohlzrušitapraktickélékařstvíprodětiadorostsesloučilosoborempediatrie.Užztohosimyslím,žetonenísprávně.Pokudříkáme,ževšudevesvětě,vEvropějejednapediatrie,ano,jetamjednapediatrie,alejetřebasepodívat,jakprávěfungujevtěchtozemíchprimárnípéčeoděti,dojakéhověkuseodětistarajípraktičtílékařiprodětiadorost.Atamzjistíte,žetozdalekanenídověkuosmnáctidevatenáctilet,jakjetovČeskérepublice,aledalekoméně,aženaurčitýpočetdětívtěchtozemíchjevelmimálolékařů.MinisterstvozdravotnictvíaČeskápediatrickáspolečnostmožnáočekávají,žetím,žedojdekesloučeníoborů,sezvýšípočetlékařůvnemocnicích.Domnívámse,žetomutakneníanebude.Pokudsepodívámetřebanatabulky,kteréjsmedostalikrozpočtuaMinisterstvazdravotnictví,taktamnaleznemetabulkyrezidenčníchmístatammůžetevidět,koliksevzdělávalovrezidenčníchmístechpraktickýchlékařůprodětiadorostakoliktěchtorezidenčníchmístvyužívalodětskélékařství,toznamenánemocničnílékaře.Zevšechtěchtodůvodůapředevšímztohopraktickéhodůvodu,žesystém,kterýunásvprimárnípéčiodětifunguje,ženenídobrédonějzasahovat,sepřimlouvámzapodporusvýchpozměňovacíchnávrhůG1aaG1b.Apokudbytytonávrhyneprošly,pakzapodporupozměňovacíhonávrhupanaposlanceSvobodypodbodemF,protožetenjeobdobný.Děkujizapozornostavěřím,žezvítězízdravýrozum.