2013-050-06-058
58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi . Nyní vystoupí pan poslanec Jan Zahradník , zatím poslední písemně přihlášený do rozpravy . Vidím dalšího přihlášeného . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Zahradník
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , pane ministře , dámy a pánové , tento zákon si klade poměrně ambiciózní cíle ať už z hlediska záběru typů staveb , kterými se má zabývat , od rodinného domu přes stavbu nějakého obchodního centra , silnice třetí třídy , dálnice až třeba po dostavbu Jaderné elektrárny Temelín , pokud se k ní náš stát odhodlá . A také vlastně , i když to nemůže otevřeně navenek deklarovat , tak přesto z toho je jednoznačně vidět i celou škálu různých vztahů , ať už vztahů mezi lidmi , nebo vztahů mezi institucemi , nebo vztahů mezi jednotlivci a nějakými ať už soukromými , veřejnými , nebo státními institucemi . A zase , ty vztahy mohou být různé povahy , ať už vztahů mezi sousedy řešícími stavební povolení pro rodinný dům , nebo nějakými skupinami aktivistů hájících zájmy nějaké skupiny lidí , nebo třeba jenom zájmy své vlastní , až po mezinárodní vztahy , jako by tomu třeba bylo v případě dostavby Jaderné elektrárny Temelín . Je tedy samozřejmě škoda , že tady nemáme úplně nový zákon , který by řešil tuto problematiku na zelené louce znovu a který by možná byl moderním stavebním zákonem řešícím velmi těžko řešitelný problém skloubení rychlosti stavebního povolování a také skloubení této snahy o rychlost se snahou státních orgánů vyhovět všem možným zájmům stěžovatelů , oprávněných , méně oprávněných nebo i třeba neoprávněných . Já jsem samozřejmě měl takovou představu a těšil jsem se na to , až bude v rámci nějakého jiného zákona otevřený zákon o posuzování vlivu na životní prostředí , protože jsem spolu s dalšími poslanci patřil mezi navrhovatele pozměňovacích návrhů k tomu zákonu o posouzení vlivu , který byl schválen před rokem a půl a kterým jsme vlastně způsobili sami sobě velká traumata , která jsme tady řešili z hlediska zastavění velkých staveb , z hlediska nutnosti vytvářet nová posouzení na životní prostředí , a zatím se nestalo to , čeho se ještě možná můžeme obávat , totiž z těch velkých staveb se zatím vyřešila jejich část , asi těch devět , jakousi výjimkou , která snad bude naplněna , zatím nedošlo k tomu , že by se dělala nová posouzení , že by se dělaly nové EIA na ty stavby , které se nedostaly do toho úzkého kruhu devíti staveb , na které budou uplatněny výjimky Evropské komise . Zatím jsem si nevyzkoušel , jak velkou sílu jsme sami dali všem různým aktivistům , kteří mohou v procesu EIA vystupovat a kteří mohou dosažení posouzení vlivu na životní prostředí podle mého názoru na základě stávajícího zákona o EIA docela účinně bránit . Proto vítám otevření toho zákona a také vítám to , jak se ministerstvo snaží nějakým způsobem tu pozici neziskových organizací , nevládních organizací , zájmových skupin nějak účinněji definovat , nějak přesněji vymezit . A tady je samozřejmě hlavně změna dvou čísel - 500 místo 200 , to zmínila paní ministryně , je zde také limitovaná doba trvání této listiny na rok a půl . To všechno je samozřejmě vítané . Je zde samozřejmě celá řada věcí dalších . Historická sdružení občanů , historické neziskové nevládní organizace , kterým stačí tři roky existence . Je stále pořád stejný problém toho , že o významné stavbě v daném regionu mohou rozhodovat lidé , kteří vůbec v tom regionu nežijí , kteří k němu mají jen ten vztah , který je daný nějakým jejich aktivistickým zájmem . Čili bude druhé čtení , samozřejmě budu přemýšlet o tom , jaké pozměňovací návrhy bych v něm předložil , a budu rád , když se budu moci s panem zpravodajem o tom radit , když se budu moci třeba poradit i s kolegy pana ministra , tak aby ty návrhy skutečně byly návrhy účinnými , které by pozici těch nevládních organizací přesně definovaly , a také aby nejenom pravomoci byly svěřeny těmto organizacím , ale také aby byly vázány jistými přesně definovanými povinnostmi . Čili na závěr bych chtěl říci , že děkuji paní ministryni , panu ministrovi a všem dalším , kteří se podíleli na vypracování této obsáhlé novely , kterou tu má paní ministryně před sebou , která má asi 890 stran , a doufám , že její projednání zrychlí průběh stavebního řízení , učiní ten průběh průhledným a v neposlední řadě také předvídatelným , aby ten , kdo si v dobré víře žádá o povolení jeho stavby , věděl , že v nějaké dohledné době bude jeho žádost vyřízena v zájmu veřejnosti , ale také i v zájmu toho daného konkrétního člověka . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name