2013-050-05-139
139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Bendlovi . S přednostním právem pan předseda Stanjura . Prosím , pane předsedo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji . Chtěl bych upozornit ještě na jednu věc , možná obecnější . Dělají to především kolegové , ať se nezlobí , ze sociální demokracie . Vkrádá se nám takový nový institut do veřejné správy , oni tomu říkají vznešeně memorandum . První memorandum , které uzavřela , musím říct , úřednická vláda s kraji , bylo o financování Českých drah , o příspěvku státu . Bylo to za Fischerovy vlády , jestli se nepletu . A každý rok chtěly kraje automaticky navýšení peněz a zabetonovali jsme situaci na deset let . Teď se ta situace opakuje . Já si myslím ano , klidně tak může být , ale horizont deseti let překračuje volební období kterékoli vlády . A pokud to chceme řešit , tak to řešme zákonem a hledejme velkou politickou shodu , když je to na tři volební období , a ne že pak přijde za rok , za dva nebo za pět , za šest jiný ministr dopravy a nic s tím neudělá , protože kraje budou říkat : no ale my máme memorandum a my to chápeme jako jasný závazek a my prostě chceme tolik co loni plus inflační doložka . Hotovo . Kde je nějaká debata o organizování veřejné dopravy ? My si to těmi memorandy prostě zavíráme . Já to můžu respektovat , pokud by to bylo v zákoně . Dobře , je to na deset let , projednala to Sněmovna , prošlo to řádným legislativním procesem , připomínková místa , každý k tomu něco řekl . A výsledek může být stejný , ale z mého pohledu chápání výkonu veřejné správy je to mnohem silnější než memorandum . A dneska máme druhé memorandum . Možná jsou další . A zase v oblasti dopravy . A předkladatel říká : my vycházíme z memoranda , které uzavřela vláda s Asociací krajů - jestli to říkám správně . A co ? Tak tady ten zákon , tak ho hledáme . To je jako pozitivní , že to není automaticky jako u Českých drah , u toho příspěvku na krytí ztráty z veřejné dopravy , abych byl přesný . Ale to není přece argument , navíc , když jsme měsíc po volbách . Já bych klidně počkal na novou Asociaci krajů , jestli to skutečně chtějí . Vrátím se k tomu , co jsem předtím nestihl říct v té faktické připomínce , a to je ke stavu silnic druhé a třetí třídy . Opravdu ty kraje mají volné kapacity ? Opravdu ty silnice jsou v tak dobrém stavu ? Proč kraje chtějí příspěvky od státu na údržbu a opravy silnic druhé a třetí třídy a současně říkají milý státe , my budeme pro tebe dělat správu a údržbu i silnic první třídy . To nějak nejde dohromady , tato dvě tvrzení . Každé z nich má logiku , ale dohromady to logiku už úplně nedává . To jedno jde doprava a druhé doleva , nebo jedno dopředu a jedno dozadu , abych nepoužíval politické termíny vlevo a vpravo . Nikdo z těch podporovatelů vlastně zatím nevyloučil , že už to dneska mohou dělat , pokud se to vysoutěží . Přece nikdo nediskriminuje krajské súsky , aby se přihlásily do soutěže a tu soutěž vyhrály . Takže dneska není žádná negativní diskriminace , jako že to nemůže být krajská firma . Naopak . Tu diskriminaci chystáme . Podívejte se , jak je to napsané . Tou správou může být pověřen někdo , kdo je vysoutěžen podle zvláštního předpisu , je tam odkaz na zákon o zadávání veřejných zakázek , to je první možnost . Druhá možnost je kraj . A to už je bez soutěže . Takhle je dikce toho návrhu zákona . A já jedině co namítám , proč se nedržíme jenom té první možnosti , včetně toho , že to nemůže vyhrát ne kraj , ale krajská firma . Kraj nemůže soutěžit . Ale bavíme se o těch súskách , o těch synergických efektech . Když je synergický efekt , tak logicky taková firma musí nabídnout lepší podmínky , nemusí pořizovat nový vozový park , pokud už má velkou zakázkovou činnost , může dát i lepší cenu , není to její hlavní byznys . Takže tam ten důvod skutečně nevidím , proč říkáme buď podle zákona o veřejných zakázkách , anebo přímo kraj . To bych prosil vysvětlit . Kdyby to byla jenom ta první možnost , tak se určitě nepřeme , ale ta podle všeho existuje už dneska , jenom někdo navrhuje možnost , to připouštím , ne povinnost , to dát rovnou tomu kraji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name