|

2013-050-05-139

139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-10-25
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/139
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b16013901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   006 < Page 007 > 008

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Bendlovi. S přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji. Chtěl bych upozornit ještě na jednu věc, možná obecnější. Dělají to především kolegové, se nezlobí, ze sociální demokracie. Vkrádá se nám takový nový institut do veřejné správy, oni tomu říkají vznešeně memorandum. První memorandum, které uzavřela, musím říct, úřednická vláda s kraji, bylo o financování Českých drah, o příspěvku státu. Bylo to za Fischerovy vlády, jestli se nepletu. A každý rok chtěly kraje automaticky navýšení peněz a zabetonovali jsme situaci na deset let. Teď se ta situace opakuje. si myslím ano, klidně tak může být, ale horizont deseti let překračuje volební období kterékoli vlády. A pokud to chceme řešit, tak to řešme zákonem a hledejme velkou politickou shodu, když je to na tři volební období, a ne že pak přijde za rok, za dva nebo za pět, za šest jiný ministr dopravy a nic s tím neudělá, protože kraje budou říkat: no ale my máme memorandum a my to chápeme jako jasný závazek a my prostě chceme tolik co loni plus inflační doložka. Hotovo. Kde je nějaká debata o organizování veřejné dopravy? My si to těmi memorandy prostě zavíráme. to můžu respektovat, pokud by to bylo v zákoně. Dobře, je to na deset let, projednala to Sněmovna, prošlo to řádným legislativním procesem, připomínková místa, každý k tomu něco řekl. A výsledek může být stejný, ale z mého pohledu chápání výkonu veřejné správy je to mnohem silnější než memorandum. A dneska máme druhé memorandum. Možná jsou další. A zase v oblasti dopravy. A předkladatel říká: my vycházíme z memoranda, které uzavřela vláda s Asociací krajů - jestli to říkám správně. A co? Tak tady ten zákon, tak ho hledáme. To je jako pozitivní, že to není automaticky jako u Českých drah, u toho příspěvku na krytí ztráty z veřejné dopravy, abych byl přesný. Ale to není přece argument, navíc, když jsme měsíc po volbách. bych klidně počkal na novou Asociaci krajů, jestli to skutečně chtějí. Vrátím se k tomu, co jsem předtím nestihl říct v faktické připomínce, a to je ke stavu silnic druhé a třetí třídy. Opravdu ty kraje mají volné kapacity? Opravdu ty silnice jsou v tak dobrém stavu? Proč kraje chtějí příspěvky od státu na údržbu a opravy silnic druhé a třetí třídy a současně říkají milý státe, my budeme pro tebe dělat správu a údržbu i silnic první třídy. To nějak nejde dohromady, tato dvě tvrzení. Každé z nich logiku, ale dohromady to logiku úplně nedává. To jedno jde doprava a druhé doleva, nebo jedno dopředu a jedno dozadu, abych nepoužíval politické termíny vlevo a vpravo. Nikdo z těch podporovatelů vlastně zatím nevyloučil, že to dneska mohou dělat, pokud se to vysoutěží. Přece nikdo nediskriminuje krajské súsky, aby se přihlásily do soutěže a tu soutěž vyhrály. Takže dneska není žádná negativní diskriminace, jako že to nemůže být krajská firma. Naopak. Tu diskriminaci chystáme. Podívejte se, jak je to napsané. Tou správou může být pověřen někdo, kdo je vysoutěžen podle zvláštního předpisu, je tam odkaz na zákon o zadávání veřejných zakázek, to je první možnost. Druhá možnost je kraj. A to je bez soutěže. Takhle je dikce toho návrhu zákona. A jedině co namítám, proč se nedržíme jenom první možnosti, včetně toho, že to nemůže vyhrát ne kraj, ale krajská firma. Kraj nemůže soutěžit. Ale bavíme se o těch súskách, o těch synergických efektech. Když je synergický efekt, tak logicky taková firma musí nabídnout lepší podmínky, nemusí pořizovat nový vozový park, pokud velkou zakázkovou činnost, může dát i lepší cenu, není to její hlavní byznys. Takže tam ten důvod skutečně nevidím, proč říkáme buď podle zákona o veřejných zakázkách, anebo přímo kraj. To bych prosil vysvětlit. Kdyby to byla jenom ta první možnost, tak se určitě nepřeme, ale ta podle všeho existuje dneska, jenom někdo navrhuje možnost, to připouštím, ne povinnost, to dát rovnou tomu kraji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name