|

2013-050-03-262

262. Ústní interpelace

Date2016-10-20
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/262
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b10226201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Jan Bartošek Prosím, pane vicepremiére. Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek Mělo by to být v několika týdnech dostupné, protože vlastně hodnocení 2015 by mělo být hotové do konce roku plus minus několik dnů, týdnů. Nelze vyloučit, že to bude třeba v lednu. Ale chtěli bychom to do konce roku. To znamená, všechna data tam již fyzicky mají být. Takže by to měla být otázka dnů, kdy by se v tom mělo dát pracovat. Pokud by byl jakýkoli problém, tak se ozvěte a vyřešíme to. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám. Nyní požádám paní poslankyni Kovářovou a připraví se paní poslankyně Havlová. Prosím. Poslankyně Věra Kovářová Vážený pane ministře, jedním z témat krajských voleb, a to nejen ve Středočeském kraji, byla výstavba obchvatu měst, která se bohužel dlouhodobě nedaří. Rozhodně ne tak rychle, jak by bylo žádoucí. Se starostou Dolních Břežan Věslavem Michalikem jsme se shodli, že pokrok bude jen obtížně realizovatelný beze změny fungování Státního fondu dopravní infrastruktury. Konkrétně jde například o to, že Státní fond dopravní infrastruktury by měl podporovat výkup pozemků pro výstavbu obchvatů na silnicích II. třídy. Jaký je váš názor na tuto změnu? Jste ochoten ji podpořit? Je realizovatelná? Pokud ne, co brání? Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji a požádám pana ministra Ťoka o odpověď. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, úvodem bych rád uvedl, že podle ustanovení § 9 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, je vlastníkem silnic II. a III. třídy kraj, na jehož území se silnice nacházejí. Podle zákona o SFDI je možno z prostředků SFDI vykupovat pozemky pro novostavby silnic II. a III. třídy. Tyto finanční prostředky jsou poskytovány vždy se souhlasem vlády. Jedná se o strategické stavby s celorepublikovým významem. Pro úplnost dodávám, že podle pravidel pro financování oprav silnic II. a III. třídy pro rok 2016 lze finanční prostředky poskytnout pouze na opravy, rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy. V připravovaných pravidlech pro financování oprav silnic II. a III. třídy pro rok 2017 se zvažuje možnost využít finanční prostředky SFDI také pro financování výkupu pozemků pod stávající infrastrukturou, ale závisí to na finančních možnostech rozpočtu SFDI. V letošním roce byla pro financování oprav, rekonstrukcí, modernizaci silnic II. a III. třídy ve vlastnictví krajů vyčleněna z rozpočtu SFDI celková částka 3 mld. Z této částky bylo dosud ze strany krajů vyčerpáno cca 1,3 mld., což je zhruba 43 % finančních prostředků. A co se týče vaší otázky. Víte, původně záměrem legislativce při zřizování SFDI bylo, aby tento fond měl na starosti tranzitní komunikace, to jsou komunikace dálničního typu a I. tříd. Co se týče krajů, tak kraje by měly financovat výstavbu dvojek a trojek z rozpočtového určení daní, které by měly preferovat to, co kraj potřebuje, a tam, kde to potřebuje. Jinými slovy využívat peníze SFDI bez toho, že by se mohutně napumpoval penězi, aby tyto věci mohl taky financovat, nelze. Minulé vedení Asociace krajů říkalo, že by chtěli pravidelný příspěvek z tohoto fondu a že přijdou s nějakým koncepčním řešením. Zatím jsem takové koncepční řešení neviděl. Osobně si myslím, že by se ty věci měly rozdělit. Jestliže vlastník jsou kraje, tak kraje by měly dostat v rozpočtovém určení daní dostatečné peníze. A teď je jen otázka možná politické debaty, zdali ty peníze by měly být účelově vázány na investice do komunikací, anebo je to otázka svobodné vůle zvolených zástupců kraje, jestli si řeknou, kam ty peníze pošlou, co udělají. Jestliže v minulosti preferovaly jiné náklady nebo jiné cíle, které chtěly profinancovat, než byly silnice, a ty vždycky počkaly, tak teď říkat, že ten problém vyřešit znovu stát, asi není úplně to pravé ořechové.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name