|

2013-049-08-015

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 839/ - druhé čtení

Date2016-09-16
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b27601501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Petr Kudela Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, projednáváme sněmovní tisk 839, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Cílem předkládaného vládního návrhu zákona je rozšířit daňové zvýhodnění nakoupených a spotřebovaných minerálních olejů, které jsou spotřebovány v rostlinné výrobě, i na minerální oleje, které jsou spotřebovány při vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat. Jedná se tedy o tzv. zelenou naftu. Vývoj zavádění a rušení zelené nafty. Známe tři období, ve kterých byla či je vratka daně, tzv. zelená nafta, zavedena. Náležitosti vedení evidence o nákupu a spotřebě minerálních olejů upravuje prováděcí vyhláška č. 202/2014. Pro snadnější komunikaci správce daně s daňovými subjekty zveřejnil odbor spotřebních daní Celní správy vnitřní pokyn, kterým se sjednocuje postup správců daně při administraci vratky ze zelené nafty. Součástí vnitřního pokynu je seznam činností v zemědělské prvovýrobě, na které lze vratku ze zelené nafty uplatnit. Celní správa na svých webových stránkách pro žadatele zpřístupnila tiskopisy daňového přiznání pro uplatnění nároku na vrácení daně podle zákona č. 57/2003, o spotřebních daních, a pokyny pro jeho vyplnění. Vratka části spotřební daně minerálních olejů je v praxi zavedená a využívaná forma podpory v zemědělství působících subjektů. Dohled nad oprávněním čerpání vratky spotřební daně provádí Celní správa. Žadatel pro přiznání vratky daně musí vést podrobnou evidenci druhu provedené činnosti, datum činností, na kterém půdním bloku, dobu činnosti, označení stroje, celkovou spotřebu apod. Je to celkem složitý a náročný proces uplatňování této vratky spotřební daně, nicméně u velkých zavedených firem je tato evidenci stejně vedena, u menších subjektů zase se zjednodušuje nižším objemem provedených prací. Jestliže spotřební daň u motorové nafty a minerálních olejů pro pohon je využívaná pro správu a údržbu silnic apod., potom je namístě si říci, jestliže zemědělec provádí zemědělskou činnost na pozemcích, v tuto dobu nemůže ničit komunikace, které jsou z spotřební daně tyto opravovány. Dosud byla vratka zavedena pouze pro činnosti navázané na rostlinnou výrobu. Nyní projednáváme návrh, aby se spotřební daň vracela také u vybraných činností v živočišné výrobě. Konkrétně se jedná o chov skotu, prasat, drůbeže, ovcí, koz za účelem výroby, získávání a zpracování živočišných produktů. Na jednání zemědělského výboru byly předloženy celkem tři pozměňovací návrhy. Pozměňovací návrh můj, poslance Kudely, který rozšiřoval vratku spotřební daně podle obsahu biosložky v motorové naftě. Návrh poslance Pavla Šrámka, který jednak navrhoval zavedení vratky také na dopravu produktů z místa výroby na trh a také diferencoval vratku podle počtu chovaných dobytčích jednotek. Třetí pozměňovací návrh, který byl předložen, navrhoval, aby se vratka spotřební daně také vracela ve vybraných činnostech v chovu ryb. Zemědělský výbor pozměňovací návrhy projednal a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně, aby sněmovní tisk 839 přijala ve znění přijatých pozměňovacích návrhů na jednání zemědělského výboru. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name