2013-049-04-064
64. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 874/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Antonína , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Pavel Antonín
Dobrý den , kolegové , dobrý den , pane předsedající . Po třeskutém tématu o vzdělávání sester jsme přešli do poněkud klidnějších vod specifických zdravotních služeb , protože to jsou takové vody , o kterých zase plno lidí úplně neví , a málokdo z vás si asi těch 105 stran změn v tomto zákonu vzal do ruky . Před čtyřmi lety , v roce 2011 , jsme zákon o specifických zdravotních službách zde projednali a uvedli ho v činnost . Během těch tří a půl roku , co jsme ho vyzkoušeli , se našlo v koláži střípků tohoto zákona několik míst , která potřebují docizelovat a dovylepšit . Mezitím se objevilo několik nových zákonů , které potřebují také implementovat do tohoto zákona , a tak vznikl tento sněmovní tisk . Postupně jsem si tady vypsal všechny ty body , které se tam mění , on je mezitím přečetl pan ministr , takže znova vám číst všechny kastrace a posudkové péče nebudu , ale je opravdu nutné , abychom tento zákon změnili do té podoby , kterou vyžaduje dnešní den . A doufám , že to všichni pochopíte .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . Otevírám obecnou rozpravu a mám do ní přihlášku pana poslance Ludvíka Hovorky , který je zatím jediný přihlášený . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se chtěl dotknout jenom některých oblastí tohoto zákona , zejména asistované reprodukce . Je tady § 5 Volba pohlaví ze zdravotních důvodů . Znamená to , že z in vitro vytvořených embryí se vybere to , které nepřenáší dědičnou chorobu nebo není určitou chorobou ohroženo . Ostatní embrya , byť zdravá , se zlikvidují nebo se použijí na výzkum se svolením rodičů . Z hlediska prevence dědičné choroby je to sice rozumné , ale upozorňuji , že je to eticky sporné . V § 6 se domnívám , že věk 49 let u příjemkyně embrya je příliš vysoký . Vím , že se oplodňují i starší ženy , ale nepovažuji to za rozumné . V § 7 je povinné stanovit zdravotní způsobilost dárce spermatu i dárkyně vajíček . U anonymního dárce by ale bylo žádoucí kromě vyšetření zdravotní způsobilosti znát i jeho sociální anamnézu , např . člověk , který nebyl trestán , není sociálně nepřizpůsobivý , není mdlého rozumu apod . Asi by bylo žádoucí vědět , jaké má obecně kvality otec dítěte . Dá se to řešit psychologickou a sociální , nejenom zdravotní anamnézou . V § 9 není nikde řešeno , kolik embryí je dovoleno vytvořit při jednom cyklu , při jednom IVF . V mnoha západních státech je povoleno jenom jedno embryo nebo tři . Správně by měla být všechna uložena do dělohy , což je ale nevhodné , protože riziko dvojčat nebo trojčat je samozřejmě příliš vysoké . Nevím , zda to u nás regulovala prováděcí vyhláška , ale je to docela vážná věc . V § 10 není nikde řečeno , kolik žen smí být v daném regionu oplozeno spermatem jednoho muže . Možná že by to mohlo být ve vyhlášce , ale nevím . Roste totiž riziko , že se později mohou při plození dětí setkat děti jednoho dárce . Podle Úmluvy o právech dítěte má dítě právo vědět , kdo jsou jeho biologičtí rodiče . V některých zemích , v Rakousku , ve Skandinávii , se to dítěti po dosažení zletilosti sděluje , pokud o to požádá , ale dárci z toho nevznikají žádné povinnosti . § 11 , ten se týká , řekněme , oplodňovací turistiky . Do České republiky jezdí ženy ze zemí , kde umělé oplodnění není dovoleno , a za těžké peníze se u nás nechávají oplodňovat . Existuje také dárcovství vajíček za peníze . Buď se jedná o export vajíček , anebo mladé ženy jezdí na odběr do zahraničí . Podle bioetické komise Rady Evropy se za lidské buňky , tedy za gamety , nesmí platit . Byly publikovány případy rumunských žen , které darovaly vajíčka do Německa nebo Velké Británie , a to se zdravotním rizikem . Díl druhý se týká sterilizací . Tady si nejsem jist , jestli sterilizační komise je nutná jenom u osob s omezenou svéprávností . Jinak v oddíle šest u genetického vyšetření myslím , že je pozitivní , že je v zákoně zákaz klonování a zákaz tvorby chimér . Ještě bych se chtěl dotknout ověřování nových postupů . Jde o terapeutický výzkum na živém člověku , tedy o zkoumání nových léčebných metod . Není zde ale výslovně řečeno , že jde také o výzkum nových léčiv . Ta by měla být pojednána zvlášť . V této hlavě také není řeč o neterapeutickém , tedy o základním výzkumu , tedy výzkumu na živém člověku , který slouží pouze k většímu poznání , ale nehledá nové léčebné metody a zkoumaný člověk do toho systému nebo do toho výzkumu vstupuje jako dobrovolník . Tuto oblast povinně upravuje dodatkový protokol o medicínském výzkumu biologické komise Rady Evropy . Tento protokol byl předložen Ministerstvu zdravotnictví , ale už se o něm potom dál nejednalo . Nevím , jaký je jeho osud . To jsou moje připomínky k tomuto návrhu zákona , který považuji za potřebný , ale považoval jsem za nutné vás seznámit s některými oblastmi , které považuji za sporné a nedořešené . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name