23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - druhé čtení
Poslanec David KasalJenomdvaargumentyohlednětohotooboru.Jistějstevšichnislyšeliargumentyotom,žeoborPLDD,resp.spojenípediatriedojednohooboru,budemítzanásledekzrušeníPLDDjakotakovéhoazrušenípraktickýchlékařů.Ostatněmnohopoplašnýchmailůjsemdostalnejenjá,alemyslímsi,žeivynasvémailovéadresy.Chcitadyjasněříci,žesebavímeozákonuovzdělávánílékařů.Nejednáseanemluvímezdeostruktuřepéčeovzdělávání.Abyalebyloúplnějasnoaabychrozptýlilobavy,jakváskolegů,takilékařů,podomluvěsMinisterstvemzdravotnictvíbuduiniciovatpřijetízákona,pokterémvolaliikolegovépraktičtílékařiprodětiadorost,zákonaopéčiodítěaomatku,kterýbudezachycovatstrukturupéčevnašírepublice,tzn.jakpéčeprimární,kterájenedílnousoučástípéčeonašeděti,péčenemocničníapéčevespecializovanýchordinacích.To,cojepsáno,ženaženemepacientydonemocnic,továmmůžusklidnýmsrdcemříci,žepokudbysetoměloopravdustát,taktynemocniceužvtutochvílitozvládajíjensvypětímvšechsil,takženenítopravdaatímtonabízímpomocnouruku,abychomvyřešilitentoproblém.Podstatnéalejeto,žetazměnaodpovídáiduchuceléhozákona.Vcelémzákonujdeoto,abydošlokzjednodušeníazastupitelnostiaprostupnostijednotlivýchoborů.Vsoučasnédoběnemohoulékařiznemocnicpracovatvterénu,nemohoupracovatvambulanci.Zajímavéaleje,pokudsipraktickýlékařprodětiadorostpotřebujevybratdovolenou,takmujsouvhodníilékařizoddělení,kteřínemajíanikmen,tzn.majítřebarokpraxe.Naopakpraktickýlékařprodětiadorostnemůžedleplatnélegislativysamostatněpracovatvnemocnici,cožjevelkýproblémpřizajišťovánínapř.pohotovostníchslužebvnemocnicích,atímpéčeonašepacientyvnočníchhodinách.Nazávěr,protožesimyslím,žejsouvždyckydůležitáčísla.Jsoutočísla,kterájsouzískánazIPVZ.Takjakvystupujílékařkyazastupujídvatisícelékařůpraktikůprodětiadorost,takkdnešnímudni,13.9.,bylopodlenovéhoschématuzroku2004vyškoleno224lékařů.Všichniostatnídotěchdvoutisícbylivyškolenipodlestaréhosystému,kdybylajednaatestace,kterájednakopravňovalalékařesloužitvterénu,asoučasněopravňovala,žemohlijakosekundárnílékařipracovatvnemocnicích.Tadysimyslím,žejeztohojasněpatrno,zajakémnožstvílékařůjevtutochvílihovořeno.Protožetoobrovskémnožstvílékařů,kteříjsouškolenipodlestaréhosystému,zajišťujeonupéčionašeděti,cožjepronástonejdražší.Ještěselehcedotknufunkčníchkurzů.Funkčníkurzyjsoudůležitousoučástívzdělávacíhoschématuajejichznovuzavedenídosystémuvzděláváníbyloztohodůvodu,žemajímíthlavnědvavýznamy.Chtělijsmeřešitproblematikurevizníchlékařůarevizejakotakové,protožetavelmipokulhává.Podomluvách,kteréběželyběhemměsícesrpna,jsmedošlikekonsenzudalšíhovzděláváníaprohlubovánívzdělávánítěchtolékařů,abychommohlinaopakumožnitotevřenítohotooboruinapř.proženynamateřskédovolenéneboprokolegy,kteřímajínějakýmzpůsobemhendikepanemohouužpracovatnaplnýúvazek,abysemohlitohotovzdělávánízúčastnit.Tojeprvníčást,pročbylyznovuzavedenyfunkčníkurzy.Druháčástjeta,žemedicínasesamozřejměvyvíjíajedůležitézavádětnovinkydodanéhooboru.Vtompřípaděmámektomukdispozicitytofunkčníkurzy,ztohodůvodubylazkrácenajejichdélkanajedenažšestměsícůajetamjasnědelegováno,žetímtofunkčnímkurzemsezískázdatnostazkušenost,alenezavdávátonákladyzdravotníhosystému,tzn.,žetyobavy,žesinějakáúzkáskupinaprofesorůuděláfunkčníkurznapravounebolevounohuapaktobudechtítvyžadovatpopojišťovně,taktovžádnémpřípaděneníúmyslempředloženýchnávrhů.Ztohohlediskabychseteďdotkljednotlivýchpozměňovacíchnávrhů,sekterýmizavámipřicházímvedruhémčtení.Dovolilbychsiještěpoznamenatzměny,kterésetýkajíoblastifarmaceutickéaoblastizískáváníspecializovanézpůsobilostivnástavbovémoborunemocničnílékárenství.Ikdyžtatozměnabylanavýboruzamítnuta,znovusijidovolímnačíst.Odůvodněníjejednoduché.Navrženázměnabymělazlepšitmožnostarozšířitmožnostdalšíchlékárníkůstátsevlastněvedoucímlékařemvnemocnicíchadalšíchzařízeníchktomusměřujících.Dalšípozměňovacínávrh,kterýřešífunkčníkurzy,jakužjsemsepředchvílíotomzmínil,takúčelemtétozměnybudeprohlubováníznalostíadovedností,nelzejímnahraditzískáníkvalifikace,jaksprávněkonstatujedruhávětanavrhovanéhotextuv§21iodst.1návrhu.Podleprvnívětyvšakmajízdravotničtípracovníciabsolvovánímkurzuzískatzpůsobilostkčinnostemvyjmenovanýmvpříslušnémvzdělávacímprogramu.Získánízpůsobilostivšakneníjejímprohloubením.Prvnívětatakjevrozporusvětoudruhoupředmětnéhoustanoveníiproklamovanýmúčelemnavrhovanéhoinstitutufunkčníchkurzů.Rozporjeprotonutnoodstranit.Navrhujitedyvypuštěníprvnívětynavrhovanéhotextubeznáhrady.Změnujetřebapromítnoutpotomdo§21jodst.4.Odlišnédobytrvánífunkčníchkurzůprolékařeaostatnízdravotnicképracovníkynejsouztohotopohleduodůvodněny.Důležitýmfaktorem,okterémjsemsetakézmínil,jedohledadozornadlékaři,kteříještěnemajízpůsobilost.Návrhtohotopozměňovacíhonávrhujeodůvodněntím,žeupřesňuječinnostilékařesodbornouzpůsobilostívevztahukinstitutůmodbornéhodohleduadozoru,atotak,abyvprůběhuspecializačníhovzdělávánímohlbýtbránvětšízřetelnaindividuálníschopnostiaznalostijednotlivýchškolenců.Mámesamozřejměškolence,kteříjsouvelmischopní,isepřipravovalivícevrámcipregraduálníhovzdělávání,ajsousamozřejměškolenci,kterýmnebudestačitanitadoba,kterábyjeopravňovalaktomu,abymohlisamostatněsloužitapracovat.Budetedynaškoliteli,abyurčil,kteréčinnostijejižjehoškolenecschopenvykonávatpouzepododbornýmdohledem,nikolijenodbornýmdozorem.Tatoúpravamůžesoučasněvéstkmenšímuzatíženílékařůsespecializovanouzpůsobilostí,kteřínynímusejívykonávatdozornadlékařisodbornouzpůsobilostíivpřípadech,kdyhoneníveskutečnostipotřeba.Dálenarozdílodkomplexníhopozměňovacíhonávrhu,kterýumožňovalvýkonrevizníčinnostilékařůsodbornouzpůsobilostípouzepododbornýmdozoremnebodohledem,umožnítentopozměňovacínávrhvykonávatrevizníčinnostlékařůsodbornouzpůsobilostí,kteřímajícertifikátabsolvovánízákladníhokmenebezodbornéhodohledu.Výkondohledubyvrámcipraxezdravotníchpojišťovennešelvždynaplnit.Navícvzhledemkčinnosti,kteroureviznílékařivykonávají,nenídohledulékařespraxíanidůvodný.Pokudjdeovýkonodbornéhodozoru,nevyžadujese,abybylvtomtopřípaděprováděnlékařemsespecializovanouzpůsobilostívpříslušnémoboru,alevjakémkoli,atozestejnýchdůvodů.Ohledněpředposledníhopozměňovacíhonávrhu,kterýmjevěc,kterábudevycházetapomáhatjaksihlavnělékařkámvoblastipediatrie,kteroudoufámvšichnipediatričtípracovnícipřivítají,protožefeminizacevoborupediatrieseblíží90až95procentům,takjevzásadědoplnitustanoveníoto,žepokudtakoválékařkamávesvépéčidítě,okterésestará,míněnožehoporodí,takdíkytomu,ževlastněto,cosenaučilavčetněnapříkladlaktačníporadny,včetnězjišťováníinfekcíumalýchdětíakojenců,taksepočításezapočtenímurčitédoby,cobudepečovatotytoděti,dojejichvzdělávání.Účelemjetedypřispětklepšímusladěníprofesníhoarodinnéhoživotalékařůzařazenýchvespecializačníchvzděláváníchoborůpediatrie.Aposlednívěcjevelmikrátká.Jdeopotvrzeníkurzů,kdyjetamdrobnázměnavčlánkudvě,kdysevbodě6vedruhévětědoplnízaslova"vkvalifikačnímkurzu"slova"avydávápotvrzeníoabsolvováníkurzu".Důvodemjepouzestanovitosobu,kterávydávápotvrzeníoabsolvováníkurzu.Děkujivámzapozornost.