222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkujiaprosímtedyprvníhořádněpřihlášeného,kterýmjepanposlanecTomioOkamura,apřipravísepaníposlankyněSemelová.Poslanec Tomio OkamuraVáženédámyapánové,pokusímsepředevšímstručněshrnout,covlastněpřinášínávrhzměnyškolskéhozákona,kterýnámpředložilatatovláda,konkrétnějejíMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy.Mámeschválitzásadnízměnufinancováníregionálníhoškolství.Cotatozměnapodstatnéhopřináší?Předevšímjenutnéříct,ženepřinášížádnénavýšenífinančníchprostředkůproškolyaninavýšeníplatůučitelů.NašehnutíSvobodaapřímádemokracie-SPDnaopakprosazujenavýšeníplatůučitelůanavýšenífinančníchprostředkůproškoly,tedypřesnýopak,nežprosazujeSobotkovavláda.Vládnínávrhpřinášízvýšení,aleněčehoúplnějiného-přinášízvýšeníadministrativyproškoly,kterébudouposílatnovévýkazynaministerstvo.Podletěchtovýkazůbudeministerstvokontrolovat,stanovovatarozdělovatfinančníprostředky.Ministerstvoberetutokompetencikrajskýmúřadům.VmateriálechpřiloženýchknávrhuzákonanásvládaústyMinisterstvaškolstvíujišťuje,žebudepotřebovatnavícpouzetřipracovnímístapropracovníky,kteřítutoagenduproškolybudoudělat.TřipracovnícibudoupodlenázoruMinisterstvařešitfinancováníněkolikatisícškolregionálníhoškolství.Určitějenamístěotázka,jestlitozvládnou.Ministerstvonámsděluje,žejejichprácibudepodporovatnovýinformačnísystém,aotom,jakmáministerstvojasnootomtoprogramovémvybavení,svědčíodhadcenypořízení.Cenuodhadujína2,5až5mld.korun.Tojedostvelkýrozptylvtakzásadnívěci.Pokudobčanplatícídaněočekává,žeušetřímemístaúředníkůnakrajskýchúřadech,kterénahradítitřiadministrativnísupermaninaministerstvu,takseplete.Ministerstvonámvezprávěříká,ženakrajskýchúřadechbudouřešitpracovnícinovéúkoly.Budouprýřešitkolizeaproblémyvznikléznovéhosystémufinancovánísvyužitímtzv.rezervy.Samozřejměžeproblémybudou.Kdyžnedátedosystémuvícfinančníchprostředků,takkdyžněkdepenízepřidáte,jindebudoupenízechybět.Krajeovšemzrezervymajíplatittakévícenákladynainkluzivníškolství.Vpraxitedyžádnárezervafaktickynebude.Posledníperlaceléhovládníhonávrhujefakt,ženovýsytémfinancovánísenetýkátzv.soukromýchškolacírkevníchškol.Patrněministerstvonechcedrážditlobbytěchtoškolpřiprotlačenítétoreformyfinancování.TakžejakhodnotitnávrhyMinisterstvaškolstvínareformufinancování?Myslím,žemůžemestručněrekapitulovat.Jdeonavýšeníadministrativyškol.Jdeonejasnoupředstavuořízeníazajištěníceléhoprocesusvýraznýmrizikemprořaduškol.Ministerstvoodpovědnostzařešenítěchtoriziknechávánakrajskýchúřadechapřitomjimnedáváreálnoumožnosttatorizikařešit.Některénedostatkynormativníhosystémuseřešíukvapenoureformou,kterámápředevšímcentralizovatmocvefinancováníregionálníhoškolstvíuministerstva.Zanejpodstatnějšíovšempovažujifakt,žeproučiteleaniškolynávrhneznamenáanikorununavíc.TakovýnávrhnebudenašehnutíSvobodaapřímádemokracie-SPDpodporovat.Našehnutípovažujezazásadníproblémčeskéhoškolstvíjehopodfinancování.Stát,tedykonkrétněSobotkovaaBabišovavláda,odmítápřidatpenízedoškolství.Platynašichučitelůjsoupřitomhanebné.Anivdoběnacistickéhoprotektorátunebylsociálnístatusučiteletaknízký,jakojednes.Mámnávrh.Cotakponechatstávajícínormativnísystém,omezitrozdílymezikrajivpodoběkrajskýchnormativůapětmiliardplánovanýchnanovýsoftwaredátnanavýšenímezdučitelůařešenísituaceškolvdemografickynepříznivýchlokalitách?Jednoduchéřešení,pokudovšempodstatouceléreformyneníprávěapouzerealizacesoftwarovéhobyznysu.VprogramunašehohnutíSvobodaapřímádemokracie-SPDpočítámeskroky,kterémusízastavitdevastacinašehoškolství.Jenutnédostatpakučitelena130%průměrnémzdyanavýšitprostředkyurčenénaškolstvína6%HDP.Kdevzítpeníze?ZČeskérepublikyodtékákaždýrokdozahraničípřes200miliardkorun,tojeasi5%HDP.Jetoevropskárarita.Podívejmesedále,kolikstályprojektyMinisterstvaškolství,jakojetzv.novámaturita.Jetopřehlídkamrhánípeněziobčanů.Musímeefektivněvyužívatprostředkyařešeníposílenípoziceučitele.Učitmusímotivovaníučitelé,kteřímajípodmínkyprosvojipráci.MyvhnutíSPDchcemeudělatkonecadministrativníšikaně.Jenutnéposílitprávnípostaveníučitelůpřiřešeníurážek,násilíazáškoláctví.Bezkázněnemůžeškolapracovat.Musískončitpozitivnídiskriminacenepřizpůsobivýchžákůajejichrodičů.Jenutnédoškolvrátitjasnéosnovysestandardyvýkonůžákůasvýraznýmprostoremprovlastníprofilaciškoly.Beztohonenímožnézastavitúpadekkvalityvýuky.Zásadníkrokyvyžadujeoblastodbornéhovzdělávání,kdesemusíobnovitvazbanaprovoznípraxi.Jenutnévyrovnávatpodmínkypropráciškolrůznýchzřizovatelů,jejichprávaapovinnosti.MinisterstvoškolstvíaniSobotkovavládanejsouschopnéřešitzákladníproblémyškolství.VládajeplnězaujatabojemoovládnutípolicieaMinisterstvoškolstvípodvedenímministryněValachovépřekonalovšechnyrekordynekompetentnostianekoncepčnosti.Chrlíukvapenéanepřipravenéreformy,kterédestabilizujíškoly.Příklademjenepřipravenákoncepceinkluzivníhovzdělávání.Vznikáotázka,jestlijdeodiletantismus,nebojesníženíúrovněčeskéhoškolstvísoučástíglobálníhopořádku,kterýprogramověbudujeČSSD.Kdyžmluvímsučiteliařediteliškol,takotevřeněříkají,žetakovouotřesnousituaci,kterápanujezasoučasnévlády,nepamatují.Zmatek,zbytečnépapírování,šílenáadministrativadotacíEU,pokleskvalityvýuky,špiclováníašikanaúřaduombudsmankypaníŠabatové,kteroudofunkcezvoliliprávěposlanciČSSDahnutíANO.Víte,cosiučiteléařediteléškolpřejí?Přejísi,abyMinisterstvoškolstvínedělalonic,neboťneustálézměnysituacijenzhoršují.Takovájednesdůvěrapedagogickéveřejnostivpráciministerstvatétovlády.Učitelémajíplnézubyneustálýchreforem,kteréjimnicnepřineslyabránívjejichpráci.NašehnutíSvobodaapřímádemokracie-SPDjdedokrajskýchvolebsjasnýmzáměremobnovykvalityregionálníhoškolství.Užsinemůžemedovolitjehodalšídestrukci.Chciujistitpracovníkyškolnašípodporou.Vrátímezpěttradičníkvalitučeskéhoškolství-opakujislovočeskéhoškolství-bezmultikulturníideologieanesmyslnýchreforeminiciovanýchEvropskouunií.Děkujizapozornost.