222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,paníministryně.Prosímpanazpravodaje,kterýmbylurčenpanposlanecPetrKořenek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Petr KořenekDěkuji,panepředsedající.Váženéposlankyně,váženíposlanci,váženápaníministryně,členovévlády,Poslaneckásněmovnazahajujeprojednávánísněmovníhotisku841,vládníhonávrhuzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání,školskýzákon,vezněnípozdějšíchpředpisů.Součástítohototiskujsouipodzákonnénormy.Jehozdůvodněnípředneslavyčerpávajícímzpůsobemministryněškolství,mládežeatělovýchovy,protoseomezímjennakrátkéshrnutí.Chtělbychjenomještěproúplnostdodat,žeposlancůmtentotiskbyldoručen17.červnav11.21.Definiceproblému.Současnýsystémnormativníhofinancováníškolaškolskýchzařízenízestátníhorozpočtukodifikovanýveškolskémzákonějezaložennaprincipufinancováníprostřednictvímtřínormativů.Republikovénormativystanovíministerstvojakovýšivýdajůpřipadajícíchnavzděláváníaškolskéslužbynajednodítě,žákanebostudentapříslušnévěkovékategorievoblastipředškolníhovzdělávání,základníhovzdělávání,středníhoavyššíhoodbornéhovzdělávánínakalendářnírok.Jdetovtzv.kohortách.Tytorepublikovénormativysloužípouzektransferuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtuministerstvadorozpočtukrajů.Krajskénormativypakrozpočítákrajskýúřadjakovýšivýdajůpřipadajícíchnajednotkuvýkonunakalendářnírok.Tytokrajskénormativysloužíktransferuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtukrajedorozpočtujednotlivýchškolaškolskýchzařízenízřizovanýchkrajem,obcínebosvazkemobcí.Zvláštnípakjsounormativyprosoukroméacírkevníškolství,kteréstanovíministerstvoasloužíproposkytovánídotacíjednotlivýmsoukromýmacírkevnímškolámaškolskýmzařízením.Současnýsystémfinancováníškolaškolskýchzařízenízřizovanýchkraji,obcemiasvazkyobcí,dáletakéregionálníškolstvíúzemníchsamosprávníchcelků,zestátníhorozpočtusevyznačujeřadouproblémů,jejichždůsledkemjenerovnépostaveníjednotlivýchsrovnatelnýchpříjemcůvrámciČeskérepubliky.Jakozákladníproblémybychpojmenovalnepředvídatelnostfinancování,rozdílyvplatechvjednotlivýchkrajíchzejménavoblastinenárokovýchsložek,aproblémypředevšímvodbornémučňovskémškolstvízvláštěpřiodchodužákůzesystému.Dovolímsijenomkrátceshrnoutnedostatkysoučasnéhosystému.PřinormativnímrozpisuprostředkůstátníhorozpočtudorozpočtujednotlivýchkrajůnemůžeMinisterstvoškolstvízohlednitdůležitáspecifikaregionálníhoškolstvívjednotlivýchoblastech,kterávýznamněovlivňujískutečnoupotřebufinančníchprostředkůvkraji,jakonapř.rozdílnávelikostnístrukturamateřskýchazákladníchškol,rozdílnáoborovástrukturastředníhoavyššíhoodbornéhoškolství,rozdílnýprocentnírozdílzeškolnípopulacezapojenýdovzdělávánívzájmovéuměleckéškoleneborozdílnáfinančnínáročnostpodpůrnýchopatřeníprožákyzespeciálnímivzdělávacímipotřebamiadalší.Přinormativnímrozpisuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtukrajůdorozpočtujednotlivýchškolaškolskýchzařízenívznikajívelkérozdílyvevýšikrajskýchnormativů,tj.rozdílyvevýšistátnífinančnípodporynavzdělávánížákůvestejnémoboruvzdělávánímezijednotlivýmikraji.Výšenormativůnavícnenídlouhodoběpředvídatelnánejenzestranyškoljakopříjemcůfinančníchprostředků,aleanizestranyministerstva.Systémnezohledňujeskutečnýrozsahvzděláváníposkytovanéhožákůmkonkrétníškolou.Škola,kterádanémupočtužákůposkytnenižšíobjempedagogicképráce,nežjeobjempředpokládanýchnormativů,jepaksystémemzvýhodněnaanaopakškola,kterábyvzájmukvalityvzděláváníchtělaobjempedagogicképrácezvýšit,jesystémemvýraznělimitována.Systémnezohledňujerozdílnouúroveňnárokovýchsložekplatůpedagogůvkonkrétníchškolách,tarifníplatovéstupněpodledélkyvykonávanépraxe,specializačnípříplatkyadobudoucnapaknapř.nárokyvyplývajícízkariérníhosystémuučitelů.Zdebychjenomzpraktického.Škola,kterámávyššívěkovoustrukturu,jepodstatněvíceznevýhodněnanežta,kterámámladšívěkovoustrukturu.Takžesamozřejměprozíravýředitelsesnažívrámcimožnostímítvyváženýučitelskýsbor,alesamozřejměučitelskésborynámstárnouasamozřejmětam,kdeučiteléučídlouhodoběamajívyššípraxi,taksamozřejměškolamápakvyššípotřebufinančníchprostředků.Voblastifinancovánínepedagogicképrácesystémbezzřetelnéhodůvoduzvýhodníškolusvyššínaplněnostítřídoprotistejněorganizovanéškolesnaplněnostítřídnižší.Přitompotřebynepedagogicképrácejsousrovnatelné.Voblastistředníhovzdělávánísmaturitnízkouškousystémvřaděpřípadůnegativněpůsobínakvalituinaekonomickouefektivnostvzděláváníškolyvzájmuzískánížáků,atímpádemprostředkůzestátníhorozpočtu,snižujísenárokynakvalitunavstupudovzděláváníaižákysvelmimaloupravděpodobnostíúspěšnostinavýstupudržívevzděláváníconejdéle.Tojetenproblém,žeberemevšechno,cosenámhlásí,zvláštěustředníhoškolství,abychommělinaplněnétřídy.Hlavníparametrynavrhovanézměnyfinancováníregionálníhoškolstvíproškolstvíaškolnídružinybudenormativnífinancovánízestátníhorozpočtupřenesenonacentrálníúroveň,tj.naúroveňMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy.Vmateřských,základníchastředníchškoláchbudenormativnífinancovánínepedagogicképrácenažákanahrazenonormálnímfinancovánímnaškolu,naodloučenépracovištěanatřídu,cožmnohemobjektivnějivyjadřujereálnoupotřebuzajištěníobslužnýchčinnostíškol.Naprostozásadnízměnuvnavrhovanémřešenípředstavujezavedenízcelaodlišnéhosystémufinancovánípedagogicképrácevmateřských,základníchastředníchškolách,konzervatoříchaveškolníchdružinách.Jenomprovašizajímavost,dneskavětšinavychovatelůveškolnídružině,mnohdeivmateřskýchškolách,majípedagogičtípracovnícikrácenéúvazky.Prooboryvzdělávánívtěchtodruzíchškolažpoškolnídružinubudezávaznýmprávnímpředpisemstanovenmaximálnírozsahvzdělávání,nebonaopakmaximálnírozsahpřímépedagogickéčinnostihrazenýzestátníhorozpočtu.Školeaškolnídružiněbudeposkytnutobjemfinančníchprostředkůnaskutečnýpočetjejichpedagogů,pokudhodinovévyjádřeníjejichúvazku,tj.přímépedagogickéčinnosti,nepřekročístanovenýmaximálnírozsah.Objemposkytnutýchprostředkůbudepřitomrespektovatreálnézařazenípedagogůškolyaškolnídružinydoplatovýchtřídastupňůanormativněstanovenouúroveňostatníchnárokovýchanenárokovýchsložekplatu.Stávajícísystémfinancováníregionálníhoškolstvíprostřednictvímrepublikovýchakrajskýchnormativůzůstanezachovánpouzeprofinancovánívzděláváníaškolskýchslužebposkytovanýchškolskýmizařízeními,svýjimkouškolníchdružin.DojdevšakkezměněstrukturyrepublikovýchnormativůakregulacivýšekrajskýchnormativůbudemociMŠMTstanovitpersonálnístandardyprozajištěníčinnostiškolskýchzařízení.Stávajícísystémfinancováníprostřednictvímnormativůnažákazůstanezachovánprofinancovánísoukromýchacírkevníchškol.Dnesdopoledneještěproběhlkulatýstůlnatémafinancováníregionálníhoškolství.Přítomnéprofesníorganizacevnímajípřipravenounoveluzákonajakovelmizdařilou,alezároveňupozornilynanutnostdostatkufinančníchprostředků.Přestosivšakdovolímpodatvpodrobnérozpravěnávrhnaprodlouženílhůtyproprojednánínávrhuzákona,kterýmseměnízákončíslo561/2004Sb.,dáleškolskýzákon,vevýborech,atona90dnů.Předkládanýnávrhzákonapředstavujepoměrnězásadnízásahdonormativníhofinancováníregionálníhoškolství.Ikdyžnávrhzákonanemířínavšechnyškolyaškolskázařízení,nicméněsedotknepočetněnejvětšíhomnožstvíztěchtozařízení.Nejzásadnějšízměnysetotiždotýkajímateřskýchškol,základníchškol,středníchškol,konzervatoří,vyššíchodbornýchškol,základníchuměleckýchškolaškolníchdružinzřizovanýchúzemnímisamosprávnýmicelkynebosvazkyobcí.Vzhledemktétoskutečnosti,ženávrhzákonasseboupřinášízměny,kterébudouvýraznědopadatnacelouřaduškolaškolskýchzařízení,jetřebasenávrhuzákonavěnovatdůsledně.Jednacímřádemstanovená60dennílhůtaproprojednánívládníhonávrhuzákonavevýborechsevtomtopřípadějevíjakonedostatečná.Navrhujitedyvsouladus§91odst.3zákonačíslo90/1995Sb.,ojednacímřáduPoslaneckésněmovny,projednatnávrhzákonavevýborechvelhůtěo30delší,tedyvelhůtě90dnů.Jenomupozorňuji,žektakovémuprodlouženílhůtyjetřebasouhlasupředkladatele.Děkuji.