|

2013-044-11-231

231. Ústní interpelace

Date2016-05-05
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/231
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b36823101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   024 < Page 025 > 026

Předseda PSP Jan Hamáček Pan poslanec si nepřeje položit doplňující otázku? V tom případě tato interpelace končí. Pan poslanec Valenta stáhl svoji interpelaci, takže budeme pokračovat interpelací pana poslance Korteho. Poslanec Daniel Korte Děkuji. Vážený pane ministře, rád vás vidím. V návaznosti na mou ústní interpelaci v lednu tohoto roku jste písemně doplnil informaci stran outsourcingu služeb vízového centra v Minsku. Cituji z vaší odpovědi. "Výběr společnosti FREIGHT LINK byl taktéž konzultován s příslušným orgány. Ani v tomto případě nebylo zainteresovanými orgány specifikováno, že by se v případě zahájení spolupráce se společností FREIGHT LINK jednalo o bezpečnostní riziko vůči žadatelům o schengenská víza nebo vůči státu. Ministerstvo zahraničních věcí v dané době neobdrželo jasné stanovisko, na základě kterého by bylo možné zvážit ukončení spolupráce se jmenovanou společností." Konec citátu. Pane ministře, vyrozumívám správně z vaší odpovědi, že společnost nemá nic, opravdu vůbec nic společného s Olegem Děripaskou? Je vám známo, že oligarcha Oleg Děripaska je sedmý nejbohatší Rus, který své postavení opírá o čtyři pilíře? Za prvé je to politická moc Kremlu, k níž velmi blízko. Za druhé je to moc ekonomická. Za třetí jsou to ruské zpravodajské služby a za čtvrté zločinecké podsvětí. Jsou vám známy tyto okolnosti? Předseda PSP Jan Hamáček Pane ministře? Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek Ano. Dobré odpoledne přeji. se vyjádřím k této kauze, nebo k tomuto případu. Vlastně jsme se tím tady ve Sněmovně zabývali, takže mohu provést jakousi bilanci i toho, čeho jsme se dobrali na ministerstvu. Jenom pro poslance připomenu pro začátek, že se jedná o to, že došlo k tomu, že jsme outsourceovali vydávání víz v Bělorusku, že jsme to provedli z důvodů, které jsou stejné jako i jinde, totiž to, že to nějakým způsobem outsourceujeme, tak nám umožňuje přijmout větší počet žádostí o krátkodobá víza a zároveň uvolnit kapacitu konzulárního úseku. Takže ty důvody pro to, že jsme přikročili k tomu outsourceování, jsou v případě Běloruska stejné jako kdekoliv jinde. Jenom bych vám rád připomněl, že takovéto provozování vízového centra se děje koncesí a výběr poskytovatele služeb probíhá podle koncesního zákona. A to je to, co je podstatou toho, co je zásadní při posuzování toho případu. To koncesní řízení vedené Ministerstvem zahraničí, na základě kterého jsme uzavřeli smlouvu na ten outsourcing se společností FREIGHT LINK, nebo též Pony Express, proběhlo transparentně. To je věc, kterou jsem si ověřil. Proběhlo transparentně v souladu s koncesním zákonem. Podrobná informace včetně zadávací dokumentace, včetně hodnoticích kritérií i výsledků řízení, všechno je to veřejně dostupné. Koncesionář pro Bělorusko, tedy ta společnost FREIGHT LINK, byl vybrán na základě nejlepší nabídky těch hlavních hodnoticích kritérií, jako je rychlost spuštění vízového centra, průměrná doba čekání žadatele a výše toho servisního poplatku. Transparentnost je potvrzena i tím, že jednotlivá teritoria nebyla obsazena jedinou společností a vyřazení společnosti v průběhu koncesního řízení je možné pouze na základě důvodů daných zákonem. To znamená, v tomhle postupu se musíme držet zákona, nemůžeme nikoho vyřadit. Bylo by to porušení zákona a byla by to diskriminace. Takže když se zabýváte tím, jaké jsou naše možnosti do toho vstoupit, tak si myslím, že to je otázka skutečně dodržování zákona, ve kterém je těžké učinit něco jiného než respektovat právě ta stanovená pravidla. Výběr společnosti FREIGHT LINK byl také konzultován s příslušnými státními orgány, jak tady zaznělo. bohužel ty detaily říci nemohu, to asi chápete. Ale platí to, co tady bylo panem poslancem zmíněno, že ten výsledek nám nepotvrdil, že by se jednalo o něco tak závažného, že bychom na to museli v tomto případě a měli nějaké oprávnění reagovat. Chtěl bych říci, že se mi mezitím podařilo zjistit, jaká je role společnosti FREIGHT LINK v případě jiných zemí. Vím, že ona vlastně podobným způsobem jako u nás uspěla také na Slovensku, v Lotyšsku, v Maďarsku a ve Spojených státech amerických, takže je řada dalších zemí, které tuto koncesi poskytly na podobný způsob nabírání víz. A my jsme si mezitím také zjišťovali, jak se ta spolupráce osvědčila. A tam, kde se nám to povedlo, tak nám všude potvrdili, že mají v zásadě dobrou zkušenost s tou společností. Takže nebylo tam nic, co by nějaké podezření posílilo. Dostupné informace, které jsme dali dohromady, nepotvrzují v případě společnosti FREIGHT LINK domněnky o tom možném narušení ochrany osobních údajů, jako že by se manipulovalo s údaji žadatelů o schengenská víza. Ten závazek vyplývající z uzavřené koncesní smlouvy totiž poměrně jasně definuje, co si mohou ti provozovatelé dovolit. Oni (?)jasně stanovují způsob nakládání s osobními údaji žadatelů. A jsou tam dokonce i případné sankce, kdyby došlo k nějakému porušení, včetně například ukončení vzájemné spolupráce, kdyby někdo ta pravidla porušil a prokázalo se to. Takže tohle je stanoveno poměrně jednoznačně. V případě této společnosti, opakuji, že v zahraničí jsme nikde nenašli případ, který by opravňoval podezření k tomu, že mají nějaký zvláštní zájem s tím manipulovat. A tak jak jsem se tím zabýval u nás, tak naši pracovníci vyloučili, že by tam byla nějaká rizika, která bychom si nedokázali pohlídat. Takže opakuji, postupujeme podle zákona. (Upozornění na čas.)Kdybychom zákon nedodržovali, tak by to byla diskriminace. A my nemůžeme zákon porušit.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name