|

2013-044-06-054

54. Vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce /sněmovní tisk 763/ - prvé čtení

Date2016-04-20
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/054
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b21005401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Klánovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Pilný, poté pan kolega Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. bych rozšířil okruh otázek, které tady byly položeny, protože ten zákon s kuriózním názvem poskytování elektronických služeb vytvářejících důvěru se opírá o evropskou směrnici, která měla být implementována, a ta v podstatě charakter dvou věcí. Za prvé zrovnoprávnit elektronické a písemné dokumenty a za druhé vytvořit jednotnou identitu. A tady čtu: elektronické podpisy, elektronické pečetě, elektronická časová razítka, elektronické dokumenty, služby elektronického doručování atd. Do toho máme zamontovanou elektronickou občanku s čipem, která zřejmě tedy bude povinná, a dokonce zadarmo, a která by takovou identitu měla nějakým způsobem vytvářet. Proto se mi nelíbí minimalistický přístup, protože minimalistický přístup bych nahradil přístupem správným, protože to budou neuvěřitelné náklady, a budeme novelizovat novely novel, uvádět jak soukromé subjekty, tak i právní subjekty do stavu naprosté nejistoty, což bude nakonec výsledkem elektronické identity, která v některých státech, jako například v Estonsku, je zavedena. Takže vím, že je tady spěch, protože adaptace směrnice je zpožděná, ale měli bychom to udělat nějak správně, aby to bylo řešení, které není minimalistické a které je správné, jinak bude spojeno s obrovskými náklady ve všech sektorech. Mám spoustu otázek, které tady byly vzneseny, a k nim doplňuji ty své. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Pilnému. Ještě faktická poznámka pana poslance Petrů. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Jiří Petrů Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jsem chtěl pouze vyhovět kolegovi Klánovi, protože tady hovořil o tom, že někdo požádá o zkrácení na třicet dní ve výborech k projednání, takže to takto činím. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní tedy s řádnou přihláškou pan poslanec Petr Bendl. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, jsem ve svém ranním vystoupení žádal Poslaneckou sněmovnu o hlasování, aby právě tento bod byl vyřazen z jednání Poslanecké sněmovny, tak teď možná znovu, ale obšírněji, vysvětlím, proč jsem tak činil. Neboť opravdu považuji tento návrh zákona - a on to tak dílem v podstatě řekl i pan kolega Pilný. My tady máme návrh zákona, který spíše připomíná fakt, že si někdo na Ministerstvu vnitra teprve teď uvědomil, nebo možná dostali z Bruselu nějaký dopis, který je upozorňuje na to, že směrnici z poloviny roku 2014, kterou Evropská unie - nebo Evropská komise, nebo Rada, nevím přesně - přijala a uložila členským státům, aby se zabývaly, projednáváme takto narychlo jako zákon, který, když ho přijmeme, tak se v České republice vlastně vůbec nic nestane. My jsme na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj se několikrát zabývali problematikou eGovernmentu, tím, jak Česká republika je vlastně pozadu vůči nejenom vyspělejším zemím na západ od nás, ale bohužel dnes v řadě zemí na východ od nás, že jsme v této oblasti, co se týká elektronického podpisu, velmi pozadu, a vůbec celého eGovernmentu, celé struktury toho zjednodušování kontaktu s úřady cestou elektronické komunikace a podobně. K tomu ten elektronický podpis jako takový potřebujeme. Diskutovali jsme ve výboru pro veřejnou správu také skutečnost, že českým občanům například jsou za poplatek 500 korun nabízeny občanské průkazy s čipem, přičemž ten čip vypadá, že Česká republika nikdy nevyužije, protože v době bude absolutně zastaralý. Se zástupci Ministerstva vnitra jsme poměrně podrobně diskutovali, aby nám řekli, co s tím tedy budeme dělat, a zjistili jsme, že se vlastně vždycky jenom čeká na to, co udělá Brusel, a my se pak tomu přizpůsobíme. Výsledkem je to, že tady děláme jaksi krok číslo deset, ale nemáme hotovy kroky číslo dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm, devět. Nemáme elektronickou občanku. Mimochodem se o také píše v důvodové zprávě. Máme řadu důležitých a klíčových věcí, které potřebujeme k tomu, abychom je tímto zákonem vlastně zastřešili. A to hotovo není. Je to podle evidentní zaspání Ministerstva vnitra v celé oblasti eGovernmentu a rychle řešíme a předkládáme Poslanecké sněmovně v duchu toho "zachraňte Českou republiku, neboť budeme sankcionováni". Ale je potřeba dodat: protože jsme zaspali. Protože jsme v téhle oblasti opravdu pozadu a nemáme v tuhle chvíli jasno, jak to budeme činit, protože jinak by tady s tím byly potřebné ještě další zákony, které s tím budou souviset. Mimo jiné i zákon upravující tu elektronickou občanku, nebo občanský průkaz, chcete-li. V důvodové zprávě je uvedena nádherná věta a ji musím přečíst. Proto jsem si vzal s sebou ten počítač, protože jsou tam opravdu rozepsány varianty možného řešení a jedna z těch variant - je tam věta: Vzhledem k tomu, že nařízení eIDAS upravuje věcnou materii upravenou zákonem o elektronickém podpisu na úrovni právního předpisu Evropské unie, který je přímo aplikovatelný a který aplikační přednost před národním právem, musela by být podstatná část zákona o elektronickém podpisu zrušena a jeho zbytek novelizován, čímž by zcela jistě utrpěla přehlednost tohoto právního předpisu. No, je přeci běžná věc, když některé zákony novelizujeme, že tam některé paragrafy vypadnou a některé jsou tam nové. Nekomplikujeme tím ale legislativní oblast v České republice přidáváním nových a nových zákonů, ale upravíme ty zákony, které se věcné problematiky dotýkají. Nechápu, proč Ministerstvo vnitra volí cestu nového zákona s argumentem, že kdybychom to dali do zákona, kterého se to věcně týká, způsobili bychom tím nepřehlednost, neboť bychom vypustili některé paragrafy a některé nové bychom tam museli dát. To je absurdní postup. Myslím si, že se nic nestane, když to vydrželo rok a půl, aby to vydrželo ještě pár měsíců a zároveň aby Ministerstvo vnitra přineslo ty podstatné klíčové návrhy zákonů týkajících se elektronizace veřejné správy. Proto dávám návrh na vrácení zákona předkladateli k přepracování, neprojde-li návrh na zamítnutí tohoto zákona. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name