|

2013-042-10-154

154. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 458/ - třetí čtení

Date2016-03-23
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/154
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b32615401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi za jeho závěrečné slovo. Nyní závěrečné slovo paní zpravodajky Válkové, připraví se pan zpravodaj Laudát. Prosím, paní zpravodajko. Poslankyně Helena Válková Děkuji. Milé kolegyně, milí kolegové, bych chtěla jenom doplnit to, co zde již bylo řečeno ve vztahu k obavě ze zavedení trestnosti přípravy trestného činu krácení daně a poplatku. Je to podle § 240 trestního zákoníku, kdy pozměňovacím návrhem, který si osvojil garanční ústavněprávní výbor, dokonce zvyšujeme hranici, které je nutné dosáhnout, aby takové jednání mohlo být považováno za trestné, z původních 50 tis., což byla větší škoda podle § 138 odst. 1 trestního zákona, na škodu značnou, což je v tomto případě minimálně půl milionu a vyšší škoda a je to ještě ve spojení s organizovanou skupinou. Čili neobávám se, že by to jednání mohlo kriminalizovat podnikatele, kteří se nevinně jdou poradit o optimalizaci daně a překročí určitou hranici takové porady. To opravdu na to nedosáhnou, i kdyby chtěli, aby se stali pachateli takovéhoto trestného činu, nebo podezřelými z takovéhoto trestného činu, když se vyžaduje nejméně škoda půl milionu a více a ještě ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech. Tak to je jedna věc a ta druhá, o které tady hovořil pan ministr, tak jenom bych podtrhla - v podstatě tady budeme hlasovat, pokud vypustíme to slovíčko "poskytl", o zúžení navrhovaného institutu účinné lítosti. A když na jedné straně tady slyšíme stále obavy z kriminalizace, kterou někteří z nás poslanců údajně podporují, tak tady naopak máme možnost prostřednictvím institutu účinné lítosti rozšířit ten institut tak, aby zahrnul všechny takzvaně potřebné osoby, to znamená ty, které sice poskytnou úplatek, ale vzápětí si to uvědomí, jak zde bylo řečeno, a ten jdou oznámit, a tím získávají šanci získat ten bonus orgánů činných v trestním řízení a případně se tak vyhnout odsouzení za takový korupční trestný čin. Čili to zúžení, které tady navrhuje pan poslanec Tejc, je samozřejmě jednou z možností, velmi legitimní, ale pokud s budeme souhlasit, tak zužujeme ten původní institut účinné lítosti a ochuzujeme ho o jeden rozměr, který si myslím, že by byl účelný v našem trestním právu prakticky znovu zavést. Protože on tady jednou byl, byť v jiné podobě. Takže potud ještě doplnění toho, co zde bylo řečeno, předtím než přejdeme k hlasování. Děkuji pane místopředsedo. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce ústavněprávního výboru poslankyni Heleně Válkové a nyní pan poslanec Laudát, pokud chce vystoupit za rozpočtový výbor. (Nemá zájem.)Nemá zájem. Můžeme tedy začít s procedurou hlasování... (O slovo se hlásí poslanec Stanjura.)Pardon, pardon, omlouvám se. Ano, eviduji přihlášku předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura bych chtěl vyzvat pana ministra, aby ještě otevřel rozpravu. Protože opět použil nefér taktiku, kdy nevystoupil v rozpravě, tak aby na jeho závěrečné slovo nebo na jeho argumenty mohli reagovat kolegové z ústavněprávního výboru. Je to nefér. Je to nefér. Kdybyste vystoupil v rozpravě, mohli by s vámi polemizovat. Takhle polemizovat nemohou. vás prosím, abyste otevřel rozpravu, aby mohli ti, kteří se tomu podrobně věnovali, dát protinázory vůči vám. Pokud ne, tak je to úplně jednoduché. Je to prostě zbabělost. Nic jiného to není! (Potlesk z řad poslanců ODS a TOP 09.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name