2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane předsedo , byl jste přihlášen k faktické poznámce . Děkuji . Nyní pan poslanec Jiří Mihola , v tuto chvíli poslední přihlášený do rozpravy ve třetím čtení . Pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Jiří Mihola
Děkuji . Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , kolegyně a kolegové , se zájmem jsem si vyslechl celou tu diskusi a jen pár závěrečných slov mi dovolte za klub KDU - ČSL , abych se vyjádřil tady k této novele a pozměňovacím návrhům . Budu podle toho , jak žádal pan kolega Sklenák , co nejvíce stručný . Doufám , že se pak osvědčí to známé úsloví - řekni jim to kratší , budou tě mít radši . KDU - ČSL je připravena podpořit školský zákon jako celek . Jsme připraveni podpořit také některé pozměňující návrhy . Věnovali jsme se tomu velmi obšírně jak na poslaneckém klubu , na výborech , na naší školské odborné komisi apod . Chtěl bych ale zdůraznit zde především podporu jednoho pozměňujícího návrhu , který najdete pod písmenem I 16 až 19 . Týká se individuálního čili domácího vzdělávání na druhém stupni základní školy . My jsme tu podporu tomuto pozměňujícímu návrhu přislíbili před rokem a nyní také před pár týdny na tiskové konferenci společně se zástupci dalších čtyř politických klubů , konkrétně hnutí ANO , ODS , TOP 09 a Úsvitu , takže věřím , že tento návrh projde . Vnímám , že emoce vzbuzuje především zavedení povinného předškolního roku v mateřských školách . Možná zbytečně , protože přes 90 % dětí tam stejně chodí . Už jsem vícekrát asi zdůraznil fakt , že jsou země v Evropě jako Německo , kde se bez toho povinného ročníku obejdou a dobře fungují . Jsou země , jak již tady bylo zmíněno , kde dokonce mají od čtyř let povinnou školní docházku , jako je Lucembursko , také fungují , také to nepovažují za nějaké jho nebo odtrhávání dětí od rodiny apod . A v celé řadě zemí je také právě od pěti let . Je zajímavé , že vcelku bez problému , nebo s malými problémy , jak jsem tak vnímal , rozhodujeme na zavedení povinných přijímacích zkoušek . A také jsme nezaznamenal nějaké zvláštní emoce u maturity z matematiky . Možná jen proto , že je dostatečně daleko ta doba , kdy začne povinná maturita z matematiky fungovat . K inkluzi už tady mluvila řada předřečníků . Chtěl bych zdůraznit , že ani já ani poslanecký klub nejsme proti inkluzi neboli společnému vzdělávání . V mém případě by to bylo obzvlášť absurdní , to z toho důvodu , že jsme učitelem Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a tam se řada lidí této problematice odborně věnuje , věnovala dříve a věnovat bude i dál . Co se týká paní ministryně , vítám její ujištění ohledně finančních záležitostí především ve věci podpory asistentů pedagoga a dalších souvisejících záležitostí . Ale chtěl bych tady možná alespoň drobnou poznámku nebo ujištění ještě k jedné věci . Jedna věc je , že deklarujeme , že nerušíme žádné speciální a praktické školy . Ale když jim budou ubývat žáci , tak jim nastanou ekonomické problémy , to je zřejmé . Tady by bylo dobré slyšet , kdo převezme tu odpovědnost , když ty finance prostě těmto školám budou chybět . Aby prostě nemusely skončit pouhým úbytkem financí . Takže tohle bych rád , ještě tento argument , slyšel . A na závěr , také už tady bylo to vyjádření k pozměňovacímu návrhu kolegy Fichtnera , odvolávání ředitelů škol bez udání důvodu . To my odmítáme . Myslím si , že při vši úctě je to takový typický příklad přelétávání ode zdi ke zdi . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name