2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Novotnému . Nyní pan poslanec Martin Lank . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Lank
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , slibuji , že se pokusím být maximálně stručný , protože i v mém zájmu a v zájmu nás všech je , abychom to stihli odhlasovat co nejdříve . Nicméně ještě než se dostaneme k závěrečnému hlasování , dovolte mi , abych za poslanecký klub Úsvitu vyjádřil určitou obavu z dopadu nepromyšlené inkluze . Ona je velice zajímavá otázka , kde je vlastně původ inkluze ve školství . Česko před více než osmi lety prohrálo před Evropským soudem pro lidská práva spor s rodiči proti zařazení osmnácti romských dětí z Ostravy do zvláštní školy . Stát se tehdy u Evropského soudu zavázal řešit problém dětí s diagnózou lehké mozkové dysfunkce . A dnešní rušení praktických škol je výsledkem právě tohoto rozsudku . Pravdivost této informace na konci února letošního roku veřejně potvrdil náměstek z Ministerstva školství Stanislav Štech . Ten také potvrdil , že inkluze řeší především problematiku dětí s tímto postižením , ale nebere téměř žádný zřetel na potřeby dětí s jinými hendikepy . Ony se v českém školství dějí věci , které by do něj rozhodně patřit neměly . Některé školy se rozhodly zakázat vstup rodičům do školy , protože se množí případy napadení učitele právě rodiči . Nedávno celou Českou republiku šokovala sebevražda pedagoga vyvolaná útoky žáků . V roce 2014 se dostal do vážných problémů pastor a učitel David Kavka , když nechal na Střední zdravotnické škole v Ústí nad Labem propadnout muslimskou studentku . Její otec vyhrožoval intervencí ombudsmanky , medializací a argumentoval tím , že pedagog je zaujatý proti islámu , a dokonce i tím , že je rasista . Na řadě škol jsou v současné době třídy zaplněné na maximum . Například můj syn v tomto školním roce nastoupil do první třídy v Jihlavě a všechny třídy prvních ročníků mají okolo třiceti dětí . Nároky na učitelku si dovedete představit a její možnosti věnovat se individuálně jednotlivým dětem , které by to potřebovaly , jsou naprosto logicky velmi omezené . Když to shrnu , zvládat ve třídě stále sebevědomější dětí a fyzické , ale i právní útoky rodičů , to vše činí z povolání učitele už dnes rizikovou profesi a ze školy skoro válečnou zónu . Toto bychom měli řešit , a ne situaci ještě zhoršovat . Už jedno v uvozovkách pouze hyperaktivní dítě plynulost výuky dokáže narušit poměrně výrazně , a než začleníme další , třeba i se zásadnějším hendikepem , tak musíme mít jistotu , že školy a učitelé k tomu budou mít vytvořeny takové podmínky , aby vše zvládli bez dopadu na kvalitu výuky všech dětí ve třídě . Je více než zřejmé , že nepromyšlená inkluze ve škole mnoho problémů ještě prohloubí . Podle našeho názoru je potřeba postupovat v tomto ohledu maximálně opatrně , protože následky by mohly být fatální . My proto podpoříme pozměňovací návrhy , které tento princip , princip inkluze zmírňují a odkládají . A vás bych rád poprosil o totéž . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name