2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Vystoupení paní ministryně školství vyvolalo faktické poznámky . Nejdříve paní poslankyně Marta Semelová , poté paní poslankyně Gabriela Hubáčková s faktickou poznámkou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Mě trošku mrzí tón , který tady teď zaznívá . Myslím si , že řada věcí , které tady paní ministryně teď zmínila , jsou trošku jinak . Zmíněna tady byla kvalita . Já mám obavy , že právě ta kvalita půjde dolů a že se posílí soukromé školství , posílí se víceletá gymnázia , kam budou tyto děti odcházet v momentě , kdy vstoupí od 1 . 9 . paragraf 16 v platnost . To je jedna poznámka . Druhá věc . Ano , poradenská zařízení budou rozhodovat . Ale já už jsem tady říkala , jaký je stav poradenských zařízení . Že jsou tam lidé , že tam dělají opravdu nadoraz , a že jestli se jim přidá tato práce , tak tam hrozí kolaps . A druhá věc je , v základních školách běžného proudu tito speciální pedagogové chybí . Na druhém stupni úplně , protože ti dnes nezískávají v průběhu vzdělávání na pedagogických fakultách vůbec speciální pedagogiku nebo poznatky o tom , a na prvním stupni učitelé v naprosto minimální míře . To jsou základy . Tady je potřeba opravdu speciální pedagog . Takže to je další poznámka . Jinak za třetí , já si myslím , že všichni , co jsme tady diskutovali , nezpochybňujeme integraci dětí tam , kde to školy umožňují , tam , kde to umožňují schopnosti jednotlivých dětí . Ale ne za každou cenu , protože potom opravdu uškodíme těm dětem , které jsou integrované , i těm dětem , které jsou běžní žáci , i učitelům . A skutečně se to všechno odrazí na kvalitě vzdělávání . Kvalita vzdělání půjde dolů . A pokud tedy se teď tady zabýváme v souvislosti s otevřením zákona . . . (Mpř. Filip: Paní poslankyně...) Dejme ty dva roky čas , aby se to skutečně ověřilo .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Paní poslankyně , děkuji . Upozorňuji tedy na čas na dvě minuty k faktické poznámce . Nyní faktická poznámka paní poslankyně Gabriely Hubáčkové , potom faktická poznámka pana poslance Ivana Gabala . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Gabriela Hubáčková
Děkuji . Já ještě upřesňuji . Nenapadám ani zákon , nekritizuji ani zákon . Paní ministryně si je vědoma toho , že jsme spoustu věcí podpořili , ke spoustě věcí jsme diskutovali . Pouze jsem upozornila na interpretaci některých bodů , respektive vyjádření , ke kterým potom docházelo . Proto dochází k takovým diskusím . Možná by to bylo jednodušší , kdyby některé interpretace vycházely lépe . Nevím , kde je chyba . V tuto chvíli se neodvážím . Také jsem na závěr zhodnotila , že přeji ministerstvu i nám všem , aby ten zákon úspěšně byl přijat a měl dlouhého trvání .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní k faktické poznámce pan poslanec Ivan Gabal . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ivan Gabal
Pane předsedající , dámy , paní ministryně , slíbil jsem sice paní ministryni , že se ovládnu a nebudu mluvit , ale teď bych ji přece jen trošku doplnil a podpořil , protože pár věcí ještě neřekla . Za prvé neřekla , že z hlediska srovnávacích studií OECD máme školský systém s největší sociální segregační silou . To znamená shromažďující děti s chudým původem v jedněch školách a děti s bohatým původem v druhých školách . Za druhé , že to má strašně silný regionální efekt . Moravskoslezský kraj , Olomoucký kraj , Ústecký kraj , Karlovarský kraj jsou regiony , kde se nejvíc kumulují děti se špatným sociálním původem . Za třetí - celý systém speciálního školství je velkoprodukce nezaměstnaných . A poslední - ona tady není paní zpravodajka . Jenom si vzpomenu , jak školský výbor zamítl můj návrh , abychom pravidelně monitorovali sociální a územní nerovnosti v jejich efektu na vzdělanostní dráhy dětí . Kdybychom to dělali už od loňského roku , tak paní ministryně tady pro nás bude mít daleko větší počet faktických důkazů sociálních drah . A poslední . Základní statistické studie a analýzy speciálního školství ukazují , že počet dětí s lehkým mentálním postižením je nejvíce definovaný tím , jakou mají v jejich regionu kapacitu školy s příslušnou výukou pro lehké mentální postižení . Protože školy pro lehké mentální postižení si vytvářejí poptávku po lehkém mentálním postižení . A pomáhají v tom právě poradny . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name