2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou , připraví se pan poslanec Karamazov . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jsme ve třetím čtení , už toho bylo hodně řečeno kolem školského zákona . Nakonec ten bývá vždy hojně diskutován . My za klub KSČM se samotným zákonem problém nemáme , i když považujeme některé ty změny , které jdou správným směrem , ale za nedotažené , že zůstávají na poloviční cestě . Pochopitelně konečné hlasování našeho klubu bude záviset i na některých pozměňovacích návrzích , které směřují buď přímo k novelizovaným paragrafům , či k zákonu školskému jako takovému . Dovolte tedy pár slov k některým těmto návrhům . Pokud jde o individuální vzdělávání , tak jsou tady dva návrhy . Je tady návrh na rozšíření na druhý stupeň , já jsem podala pozměňovací návrh , aby bylo zrušeno individuální vzdělávání na prvním stupni i v tom posledním ročníku předškolního vzdělávání . A proč jsem dala tento návrh , to už jsem vysvětlovala , takže jenom stručně . Podle mě pochopitelně nejdůležitější funkcí , kterou škola má , je funkce vzdělávací , ale také výchovná , sociální . A právě ta sociální gramotnost je velice důležitá . My zde neustále hovoříme nebo slyšíme o společném vzdělávání a já si myslím , že v tomto případě právě by to společné vzdělávání mělo fungovat , to znamená ne aby se děti vzdělávaly doma , ale aby se spolu učily žít , spolu učily diskutovat , aby se naučily prohrávat , slyšet jiné názory a aby nebyly ani ochuzeny o společné zážitky třeba ze školy v přírodě atd . Myslím si , že vnímat člověka i se všemi odlišnostmi , to patří prostě k životu . Pokud jde o další důvod , proč navrhuji zrušení individuálního vzdělávání , tak je to prestiž učitelů , odbornost a kvalita vzdělávání . My jsme přijímali zákon o pedagogických pracovnících , kde jsme žádali , aby měli pedagogové prvního a druhého stupně co nejvyšší kvalifikaci , odbornost , aby byli dobře připraveni , a to po všech stránkách . To znamená i po stránce metodické , psychologické , didaktické atd . Zároveň často mluvíme o prestiži učitelů . A ono to souvisí i s tím , o čem já tady teď hovořím , to znamená pokud budeme dávat veřejnosti najevo , že učit může vlastně každý , to znamená na prvním stupni kdokoli , kdo má střední vzdělání s maturitou , na druhém stupni další , tak to si myslím , že určitě ke zvýšení prestiže učitelů nepovede a že bychom se spíš měli zamyslet nad tím , jak učitelům pomoci včetně spolupráce s médii , ale také např . - a to je velice důležité - zvýšením platů . Zamyslet bychom se také měli nad tím v té souvislosti , proč řada učitelů nebo absolventů pedagogických fakult do škol nenastupuje , proč někteří , nebo značná část mladých učitelů ze škol odchází . I to si myslím , že souvisí s těmi otázkami , o kterých jsem tady mluvila , to znamená s prestiží , platem učitelů , ale také tím , jak je srážíme , i tím , že jak už jsem říkala , učit může každý doma . Pokud jde o druhou oblast , ke které bych se chtěla vyjádřit , tak to je předškolní vzdělávání . My ten směr , to znamená povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy před vstupem na základní školu , podporujeme . Myslíme si , že tady nedochází k ohrožování práv rodičů . Tady jsou stanoveny čtyři hodiny denně , což si myslím , že neohrozí to , že by se rodiče nemohli dítěti věnovat včetně jeho různých zájmových činností , ale považujeme ten krok právě i vzhledem k tomu individuálnímu vzdělávání za polovičatý . Protože co se vlastně změní ? Změní se to , že přijde rodič s dítětem k zápisu , to ano , ale stačí , když jenom oznámí u zápisu , že dítě bude vzděláváno doma , a tím to končí . Pak přijde k ověřování znalostí , a když se zjistí , že dítě nesplňuje to , co by splňovat mělo , úroveň , na jaké by mělo být , tak se opět nic nestane , jenom se doporučí rodiči , ať s dítětem víc pracuje . Takže tady si myslíme , že jde o formalismus a ne skutečné povinné vzdělávání , o které by nám mělo jít . A beru to i vzhledem právě k těm skupinám , o které si myslím , že by mělo jít , ze sociálně vyloučených lokalit , skupiny dětí ze sociálně znevýhodněných rodin , kde se jim nevěnuje taková péče a kde právě velké procento těchto dětí mateřskou škol u nenavštěvuje a je vlastně už od počátku svého potom povinného vzdělání do určité míry diskriminováno , nemá prostě stejnou startovací čáru v té další dráze svého vzdělávání . O tom , jak to vypadá v Evropě , paní ministryně mluvila , to nebudu opakovat , ale chci zmínit ještě jednu věc . Je předložen pozměňovací návrh , aby do mateřské školy byly přijímány děti dvouleté . Ono je to do určité míry umožněno už teď , ale tímto pozměňovacím návrhem , který tady je předložen , se to vlastně umožňuje ještě víc . Podle mého názoru dvouleté děti potřebují úplně jinou péči , než je vzdělávání v mateřské škole . Potřebují péči , kterou zajišťují ještě na některých místech jeselská zařízení . Pokud jsou v mateřské škole dvouleté děti a jsou ještě ve smíšených třídách , to znamená i s předškoláky šestiletými , někdy sedmiletými , tak kvalita výchovně vzdělávacího procesu při předškolním vzdělávání určitě nebude taková , jaká by měla být a jaká by měla být příprava na školu . Zároveň to pochopitelně silně zatěžuje učitelky mateřských škol , když tam mají dvouleté prcky a sedmileté děti , které patří už do základní školy . Poslední poznámka . U předškolního vzdělávání , jak už jsem říkala , my podporujeme jinak to předškolní vzdělávání jako povinné v posledním ročníku . Myslím si , že by bylo potřeba právě u těch skupin , o kterých jsem mluvila , už mnohem dříve , to znamená od těch tří let . Mateřská škola plní funkci vzdělávací , výchovnou i sociální a stále častěji supluje rodinu , nebo některé rodiny , pokud jde o vytváření základních návyků , rozvoj komunikativní , řečové schopnosti , jazykové schopnosti atd . K jednotným přijímacím zkouškám na střední školu . My souhlasíme s tím , aby byly jednotné přijímací zkoušky , centrálně zadávané . Považuji ovšem za chybu to , že ministerstvo školství nepřistoupilo k tomu , aby byla centrálně stanovena hranice úspěšnosti při přijímání . To znamená , ta nepodkročitelná hranice , kdo může , kdo už nemůže být přijat . Já jsem proto dala ten svůj pozměňovací návrh , aby tato hranice centrálně stanovena byla , protože si myslím , že i v souvislosti s tím , jakým způsobem jsou financovány střední školy , to znamená na žáka , tak pochopitelně když si tuto hranici stanoví každý ředitel střední školy sám , bude mít zájem o to , aby jeho škola byla co nejvíc naplněná , aby měl pro tu školu co nejvíc peněz . Jsem ráda , že v tuto chvíli se diskutuje o novém způsobu financování regionálního školství , a věřím tomu , že právě ty změny , které se tam připravují , by měly vést k úpravě a ke zlepšení . Protože to pochopitelně souvisí i s kvalitou vzdělávání . Pokud jsou na některé střední školy na maturitní obory přijímáni žáci , kteří mají trojky , čtyřky na vysvědčení z devítky , tak určitě to té kvalitě neprospěje . Musíme uvědomit , že ne každé dítě , ne každý student , ne každý člověk může mít maturitu . Někteří jsou šikovní na různé manuální obory , na učňovské obory . A tady bych velice , velice apelovala na to , aby Ministerstvo školství pomohlo při vytváření už těch základních návyků nebo takových přístupů k manuální práci , co se týká už základních škol , kde by mělo ministerstvo pomoci při obnovování školních dílen , při tom , aby byli připraveni i učitelé těchto oborů na pedagogických fakultách a aby to bylo zafinancováno . Protože tady se vytváří vztah k učňovským oborům , tady se vytváří vztah k technickým oborům na středních školách . Další , k čemu bych se chtěla vyjádřit , jsou návrhy , které jsme nepodávali my , ale týkají se funkce ředitele škol . Mám na mysli dva návrhy . Jeden se týká šestiletého funkčního období , které by bylo přerušeno na dobu vykonávání veřejné funkce . Já mám s tímto návrhem problém , protože si myslím , že v momentě , kdy ředitel školy je zvolen buď jako uvolněný zastupitel , radní nebo poslanec , senátor a je tady třeba dvě tři volební období , tak si vezměte , kolik je to let , a ta škola už je úplně někde jinde . Ta škola má určitý směr , pedagogové jsou za tu dobu vzděláváni , proškolováni atd . , atd . a ředitel , který by se měl vrátit na toto místo třeba po dvanácti nebo šestnácti letech , tak to si nedovedu dost dobře představit . Navíc je to zabetonovaná funkce , kdy v současné době po šesti letech jsou konkurzy a tady po celou tu dobu by konkurzy vůbec nemohly být . Druhý pozměňovací návrh , s kterým nesouhlasíme zásadně , je odvolání ředitele bez udání důvodu . Tady už o tom bylo řečeno v úvodním slově paní ministryně . Já si myslím , že tady je vysoká možnost , vysoká pravděpodobnost zneužití takového postoje , takového postupu , a to v žádném případě nepodpoříme . Poslední , k čemu bych chtěla hovořit , je otázka tzv . společného vzdělávání nebo inkluze . Já bych tady chtěla požádat o podporu svého pozměňovacího návrhu , který odkládá účinnost § 16 o dva roky , to znamená , že by nevstoupil v platnost 1 . září 2016 , ale až 1 . září 2018 . Chtěla bych říci , že v zásadě souhlasím s tím , co tady řekl pan poslanec Fiala , který vyargumentoval myslím velice logicky , proč je důležité , aby se účinnost odložila . Vnímám protesty krajů - Zlínského , Jihočeského , Ústeckého a dalších , nechci je všechny jmenovat . Protesty učitelů běžných škol i škol speciálních , resp . základních škol tzv . praktických , ale také poradenských zařízení . Jsou tady obavy nejen z finančního zajištění , ale z toho , že poklesne kvalita vzdělávání , z toho , že skutečně dojde k rušení základních škol praktických . I když neustále slyšíme , že k tomu nedojde , nebudou rušeny . Ale ony se zruší víceméně samy . Protože ta poradenská zařízení už v tuto dobu podstupují takový nátlak , aby nezařazovala děti do speciálních škol , že pochopitelně tato místa ubývají . Druhá věc je , co se týká kvality vzdělávání , co se týká pomoci prostřednictvím asistenta pedagoga . Asistent pedagoga nemá odpovídající vzdělání , které potřebuje pro odbornou pomoc pro tyto děti , nemůže nahradit učitele , natož speciálního pedagoga , nemá ani odpovídající plat . A navíc v mnoha krajích ti asistenti nejsou . Nejsou . Školy žádají opakovaně a nemají šanci získat asistenty . Inkluze vyžaduje opravdu připravené učitele . Učitelé základních škol běžného typu jsou velice kvalitní , ale jsou prostě připraveni na něco jiného . Žádný kurz , krátkodobý kurz , žádné školení nemůže nahradit pětileté studium na vysoké škole pedagogické , které absolvuje speciální pedagog , který se seznamuje se všemi možnými druhy postižení , se stupni postižení , s kombinovanými vadami , s tím , jak má působit , jaké metody , jaké formy práce má uplatňovat . Pokud jde o speciální školy , tak zde jsou i zvlášť vybavené prostory , zvlášť vybavené třídy . Jsou zde speciální pomůcky . Jsou zde zavedeny školní dílny a různé pracovny pro praktické činnosti , protože právě u dětí s lehkým mentálním postižením je důležité , aby byla posílena , a také je posílena , praktická činnost na úkor té teoretické , což jim pomáhá , a mnohdy díky speciálnímu školství se dostávají tyto děti - nejen že projdou všemi ročníky základní školy , ale dostávají se i na učňovské obory a procházejí jimi a mají lepší uplatnění . Zároveň si myslím , že inkluze za každou cenu poškodí děti v tom , a už to tady bylo také řečeno , že nezažijí pocit úspěchu . Ony - i kdyby se přetrhly samy děti , kdyby se přetrhli sami ti učitelé , tak prostě na to nemají , tak to nedokážou a postupně se budou stávat outsidery , kteří nemají žádný pocit úspěchu , kteří jsou na okraji té třídy , namísto toho , aby ve speciální třídě se dostaly třeba na první , druhé místo , nebo průměru , to je jedno , ale určitý úspěch tam zažívaly . Takže ve skutečnosti tyto inkludované děti by byly vlastně v té běžné třídě základní školy diskriminovány . Další věc . Pochopitelně to bude mít velký dopad na učitele . Učitelé základních škol už teď mají spoustu administrativy . Tato administrativa se jim velice navýší a zkomplikuje práci . Velice se navýší práce i poradenským zařízením . Už dnes jsou poradenská zařízení , pracují prostě nadoraz . A další a další zatížení hrozí , že tady bude kolaps poradenství , nestíhání zákonných termínů , formalismus při vyšetření dětí a tak dále a tak dále . Myslím si , že je chyba zrušení přílohy LMP pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením . Jenom připomínám , že při schvalování novely , když se o tom hovořilo , tak bylo přislíbeno , že nedojde ke zrušení novely (přílohy) . Bohužel opak je pravdou . Pokud jde o to odložení o dva roky , myslím si , že lze využít ty dva roky k ověřování na několika školách , jaké to bude mít vůbec výsledky , jestli to bude k dobrému , nebo špatnému , a to jak u žáků běžných , tak u žáků s lehkým mentálním postižením , ale tak také pro učitele a pro poradenská pracoviště . Takže za toto ověřování bych se moc přimlouvala . Ono se totiž také může po těch dvou letech ukázat , že to takto možné vůbec není , že není možné přistupovat takto k inkluzi , že se to bude muset přehodnotit . Myslím si , že je škoda , že skutečně mnohdy podléháme různým neziskovým organizacím , které mají jiné zájmy , Bruselu a těmto požadavkům . Myslím si , že speciální školství tady má nezastupitelnou úlohu včetně základních škol takzvaně praktických , že ve vzdělávacím systému mají své místo , odvádějí vysoce profesionální práci a že by byla chyba , kdybychom tento systém zatracovali . Na závěr bych vás , dámy a pánové , chtěla ještě jednou požádat o podporu mého pozměňovacího návrhu , který se týká odložení § 16 , tedy inkluze , zjednodušeně řečeno , o dva roky . Tento pozměňovací návrh je pod označením C 10 . Zároveň si nejsem jistá , jak je procedura , ale zároveň bych chtěla , aby tento pozměňovací návrh byl hlasován zvlášť . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name