|

2013-042-02-149

149. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení

Date2016-03-02
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/149
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b02514901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Votava také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. bych chtěl pana ctěného kolegu, pana poslance Hegera, ubezpečit, že rozpočtový výbor nechce žádné prostředky znárodňovat. Pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, určitě ne ta koaliční část. jsem tak trošku nerozuměl tomu vašemu vyjádření. Rozpočtový výbor schválil jako garanční výbor některé pozměňovací návrhy, které upřesňují postavení VZP právě v státní pokladně. Takže tím myslím, že jsme dost věcí řešili tak, aby to bylo ve prospěch pojištěnců a samozřejmě i těch pojišťoven. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Votavovi za dodržení času a za jasné vyjádření. Nyní pan poslanec Miroslav Kalousek, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka a další přihlášení k faktickým poznámkám. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Miroslav Kalousek bych chtěl opravdu poprosit, abychom alespoň v parlamentní diskusi nepletli základní pojmy. Při vší úctě k lékařům v poslaneckém klubu ANO, si také neukazuji na ruku a netvrdím, že tam mám femur. Prostě ano, pan doktor Janulík pravdu, že to není soukromé pojištění, je to veřejné pojištění. Ale není to zdravotní daň, byť poplatník to tak chápe a je mu úplně jedno, jestli odvádí daň z příjmu, nebo zdravotní pojištění, je to přímé zatížení jeho mzdy. Ale v systému veřejných rozpočtů to není daň, je to pojištění. Kdyby to byla daň, byl by to příjem státního rozpočtu a stát by s ním mohl naložit libovolným způsobem na jakýkoliv účel. Protože daňové příjmy na příjmové straně bilance nemají účelové určení. Tohle je příjem Veřejné zdravotní pojišťovny a jedno jediné účelové určení a to je zajištění zdravotní péče. Ano, zákonem o rozpočtových pravidlech můžeme rozhodnout, že kromě zajišťování zdravotní péče bude občas přebytky zdravotních pojišťoven sanovat náklady dluhové služby panu ministrovi financí ve státním rozpočtu. Když se tak Sněmovna rozhodne, bude to legální. Otázka jenom je, jestli to chceme, nebo nechceme. A takhle je to fér a takhle to je. A nemlžte to pojmy, které nejsou přesné, nebo jsou dokonce nepravdivé. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka a ještě potřetí pan poslanec Leoš Heger - pardon podruhé. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, z těch zhruba 250 miliard korun ve zdravotních pojišťovnách jsou ze tří čtvrtin peníze vybírané od pojištěnců a jejich zaměstnavatelů a z jedné čtvrtiny peníze, které tam posílá za státní pojištěnce stát. Ale o co jde tady v tom návrhu. Jde podle především o princip, že peníze, které jsou ve zdravotních pojišťovnách, jsou peníze zdravotního pojištění a měly by být odděleny od státního rozpočtu. V tom návrhu vidím osobně dva největší problémy. Ten jeden je za prvé zpoždění plateb zdravotnickým subjektům minimálně o jeden den a za druhé možnost, že stát může nařídit splatnost faktur. Protože v příslušném paragrafu a odstavci je takto napsáno, že peníze, které budou soustředěny na účtu České národní banky, může o nich Ministerstvo financí rozhodnout, kdy budou splatné. To vidím jako největší rizika tady tohoto návrhu, proto jsem podpořil pozměňovací návrhy zdravotního výboru a také je podporuji. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name