2013-042-02-149
149. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 546/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Soně Markové . Nyní pan poslanec Jiří Skalický , připraví se pan kolega Petr Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Skalický
Děkuji , pane předsedající . Pane ministře , dámy a pánové , vážení kolegové .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ještě vás , pane kolego , přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid . Jsme ve třetím čtení , jsme před schvalováním návrhu zákona . Prosím tedy , abyste věnovali pozornost tomu projednávání , anebo diskuse , které se toho netýkají , opravdu vedli mimo jednací sál . . . Já to opravdu myslím vážně ! Děkuji . Pokračujte .
Poslanec Jiří Skalický
Děkuji . Ve svém vystoupení bych chtěl zareagovat i na pozměňovací návrhy pod písmenem E 1 , E 2 , které ve druhém čtení přednesl kolega pan poslanec profesor Vyzula . Týká se samozřejmě tématu , které bylo diskutováno na zdravotním výboru velmi intenzivně , a to jsou účty zdravotních pojišťoven u České národní banky . Chtěl bych ještě před závěrečným hlasováním , aby si kolegové vyslechli některé argumenty k principu , nikoli detailům , a to zejména zdravotníci , protože v té filozofii vidím některá rizika , a to bez ohledu na to , který ministr financí momentálně je nebo v budoucnu bude na ministerstvu . Svůj příspěvek bych rozdělil na dvě části . První část se týká opravdu vedení účtu u České národní banky , a zde bych jenom v krátkosti chtěl říct , že se opravdu jedná historicky o systém veřejného zdravotního pojištění , který byl vždy koncipován jako samostatný , samosprávný a oddělený od státního rozpočtu . Stát svěřil finanční prostředky od klientů zdravotních pojišťoven zdravotním pojišťovnám jako takovým . Vybrané pojistné plnění není příjmem státu , ale jde o samostatný příjem veřejného zdravotního pojištění . Jsem přesvědčen , že z fondu zdravotních pojišťoven nemá a neměla by být dotována obsluha státního dluhu . To je základní systémový rozdíl v pohledu na věc . To , že změna je tady nastavována , dokládají i slova pana ministra financí , citováno ze stena z 19 . ledna . Cituji : " Nechci mluvit o zdravotnictví , nechci mluvit o tom , kolik potřebujeme pojišťoven . Toto je výhodné a nemá to nic společného se zdravotnictvím ani s počtem pojištění ani se zdravotní péčí . Je to čistě pragmatická finanční operace , která nám vylepší , ano , vylepší nám dluh . " Čili tam ten postoj Ministerstva financí je naprosto explicitně a jasně deklarován . Zařazení zdravotních pojišťoven do kapitoly státní pokladny s tím , jak bylo uváděno v důvodové zprávě , že se jedná o nezbytné navýšení míry kontroly nad finančními toky , působí s ohledem na speciální úpravu dohledu nad hospodařením zdravotních pojišťoven trošku účelově . Již několik let zdravotní pojišťovny předkládají ke kontrole pravidelně čtvrtletně všechny významné údaje , parametry o hospodaření . Zejména v poslední době lze konstatovat , že výkaznictví zdravotních pojišťoven je velmi podrobné , přehledné a dostačující , zejména po přijetí transparenční novely , kdy pojišťovny , zejména tedy VZP , zveřejňují všechny smlouvy , které má k dispozici . Pokud se týče negativních dopadů , které by mohl na zdravotní pojišťovny tento krok mít , tak ty tady byly několikrát diskutovány . Já bych zde zmínil pouze jednu jedinou záležitost , o které jsem přesvědčen , že může opravdu hospodaření zdravotních pojišťoven ovlivnit , a to je to , že při přechodu a převádění účtu do České národní banky reálně hrozí pokles výběru pojistného o několik procentních bodů , což se jedná řádově o stovky milionů , potažmo jednotek miliard , a to po dobu jednoho roku . Čili může se jednat o krátkodobý výpadek , nicméně lze předpokládat , že tento výpadek bude . Ten dopad bude zejména v oblasti vymáhání dlužních pohledávek . A všichni víme , zejména kolegové , kteří sedí ve správních radách zdravotních pojišťoven , že vymáhání dlužních pohledávek je never - ending story a každá pojišťovna s ním bojuje . Chtěl bych zde jen říct , že efektivita výběru Všeobecné zdravotní pojišťovny byla v loňském roce 98,77 % . Čili velmi vysoká . A i kdybychom připustili tento přístup , tzn . účty u České národní banky , což z pohledu Ministerstva financí je celkem pochopitelný krok - který ministr financí by nechtěl mít dohled nad všemi účty , které se v ČR vyskytují ? - tak za podstatně závažnější nebo rizikovější považuji druhou část , a to bych prosil , aby kolegové ze zdravotnictví , zejména ti , zpozorněli , a to je tedy novelizační bod 19 § 34 odst . 6 , který zde již byl citován . Nebudu ho citovat celý . Ministerstvo je oprávněno stanovovat majitelům účtů podle § 3 písm . h ) termíny a rozsah režimu realizace plateb atd . Jsem přesvědčen , že v této formulaci je opravdu skryto riziko a potenciál selektivního rozhodování správního orgánu a možnost znevýhodnit nebo ovlivnit vybraný subjekt . Je totiž velmi zajímavé , že tento návrh a tato formulace zákona v předložené podobě vůbec neřeší formu tohoto oprávnění ani procesní stránku . Čili nejsou popsány situace , za kterých k tomu může dojít , zda to bude jenom z rozhodnutí ministra , nebo bude potřeba rozhodnutí vlády apod . Z toho tedy lze usuzovat , že opravdu je zde velká volnost , a přeloženo do normálního jazyka , trošku nadneseně , když se pan ministr rozhodne , tak bez jakýchkoli omezení nebo konzultací může nařídit , ovlivnit výši a rozsah plateb jakémukoli zdravotnímu zařízení - ať už státnímu , nebo privátnímu , to nehraje roli . Tady v tomto bodě , v tomto paragrafu , vidíme riziko , které není detailně popsáno , jak s ním bude nakládáno dále . Čili shrnuto , účty zdravotních pojišťoven u České národní banky - je tedy změněn princip oddělování veřejného zdravotního pojištění od státního rozpočtu . Za druhé § 34 odst . 6 , je tam jasné riziko do budoucna možnosti selektivně ovládat nebo ovlivňovat některá zdravotnická zařízení , byť opakovaně zaznělo jak z úst pana ministra , tak z úst jeho náměstka Ing . Gregora na zdravotním výboru , že toto vůbec nepřipadá v úvahu a že se vlastně nic dít nebude . A poslední věc bych se rád zeptal , zda tento krok a toto riziko si uvědomují zdravotníci , zdravotnické odbory , Česká lékařská komora apod . , nebo zda s tím principem souhlasí a je jim to tak v zásadě jedno , protože nikdy k těm krokům , které já tady zmiňuji , nebude moc dojít . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name