Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dnešnímimořádnáschůzebylasvolánaproto,abyzaměřilasvojipozornostnačeskémýto.Jakvšichnivíte,nenítozafungovánítétovládypoprvé,ajakjsemsledovalúvodní...promiňte.Nenítopoprvéapravděpodobněaninaposledy.Jejistězajímavé,žeseopětpokoušejísvolattakovouschůziposlanci,kteřísamivtétooblastimohlikonatanekonaliapřispělitakvelkýmdílemksoučasnésituaci.Chtělbychříctnazačátek,abychomsiřekli,očemvlastněmýtoje.Mýtojevelký,jedenznejvětšíchITsystémustátnísprávy,kterýročněvyberezhruba10mld.korun.Mánákladyasi20%,kteréjsoudányitím,žeseplatítenzásadnínáklad,tainvestice.Nicménějetosystém,kterýfungujeajespolehlivý.Samozřejmějekolemnějspoustaproblémů,hlavněspoustamediálníchvyhlášení.Nadruhéstraně,kdyžsepodívámenajinévelkéITsystémyvestátnísprávě,takmusímekonstatovat,ženapř.systémnaMinisterstvupráceasociálníchvěcísKaretstálpodobnépeníze,alenefunguje.Mámedalšísystémy,jakojenapř.IZIP,avíme,jaktodopadlonapř.uOpencard.NarozdílITodtěchtosystémůtentofunguje.Jázájemomýtovelmivítámajsemrád,žeseoněmbudedebatovatnapůděPoslaneckésněmovny,arádvámpředložímvšechnyinformace,kterémáMinisterstvodopravykdispozici.Předseda PSP Jan HamáčekPaneministře,ještěnežbudetepokračovatvpředkládáníinformací,prosímsněmovnu,abyseuklidnila.Abyseposlanciposadilinasvámísta,nediskutovali.Ministr dopravy ČR Dan ŤokAbychvámmohlzodpovědněvysvětlitnášpostup,takjenutné,abychstručněpopsal,cosestalovminulostiajakémožnostinámti,kteříuzavřelismlouvunamýto,zejménazásadnídodatky,zanechali.Vlastnísmlouvynadodávkuaprovozmýtabylypodepsánynakoncibřeznaroku2006tehdejšímministremdopravyMilanemŠimonovským.Mýtnýsystémmělbýtdodánazprovozněnběhemroku2006stím,žeostrýprovozmělbýtzahájenpořádnémpilotnímprovozu1.ledna2007.Bohuželjižvokamžikupodpisusmluvzdebylajednazásadnískutečnost.Mýtnýsystémnebylvsoutěžizadánanáslednědodánvpodobě,kterábyjejčinilapředatelným.Vesmlouvěneníanebylonijakupravenopředánísystémujinémuposkytovatelimýtapoukončenísmlouvy.Navícnebylojakkolivvymezeno,kdozúčtujemýtnépředepsanévprosinci2016,jestližesmlouvakončíposlednímprosincemamýtnésezúčtovávázpětněnásledujícíměsícavojedinělýchpřípadechidéle.Smlouvybylysjednánytak,žestávajícíprovozovatelKapsch31.12.2016prostěpřestaneslužbyposkytovat.Dálužnebudenic.Prostěbudeklid.Tentomomentbychrádzdůraznil.Státsitéměřza8mld.pořídilsystém,nechalsihoprovozovatamodernizovatsoukromoufirmouavesmlouvěvůbecneřeší,jakbudesmýtempokračovatakdoajakprovededoúčtovánítohoprosince2016.Promětoznamená,žeten,kdosmlouvupřipravil,buďvůbecnepočítalstím,žebudeposkončeníroku2016vybíratmýto,nebožeseposkytovatelslužebmýtaměnitvbudoucnunebude,nebotobudejenvelmiobtížnéapatrněivelmidrahé.Totobylapromýtoránačíslojedna.Avelmizáhypřišlapromýtoránačíslodvě.***Ještěvčervnuroku2006,tojebratrunecelétřiměsícepopodpisusmluvsKapschem,bylministremŠimonovskýmuzavřenprvnídodatek.Vněmbylosjednáno,ževevlastnictvístátunebudeinfrastrukturaprorozesílánílistovníchzásilekvčetněinfrastrukturyprotiskovécentrumabilling,dálezařízeníproclearingplatebmýtnéhovčetněsoftwaruainfrastrukturyprocallcentrum.Vneposlednířaděitelekomunikačníaelektrickávedenívčetněnapojovacíchzařízení.Couvedenéznamenáprakticky.Státmístokompletníhosystému,kterýsiobjednal,dostalsystémnekompletní,podotýkámzastejnoucenu,azásadnímzpůsobemsezvýšilazávislostmýtnéhosystémunaexterníchdodavatelích,nejenvšaknadodavatelíchmédií,elektřiny,datovýchslužeb,nýbržnověseiuvedenékomponentystalycizímmajetkem,atobuďdodavatelesamotného,nebojehosubdodavatelů.Totojeránapromýtočíslodvě,protožezvlastnictvíceléhoorganismumýtnéhosystémubylystátemvyňatyněkteréorgány,cévy,tepnyažílytytoorgányspojující.Mýtnýsystémsebeztěchtoorgánůacévvprovozuneobejde.Stručněřečeno,závisloststátunaexterníchdodavatelíchextrémnímzpůsobemnarostla.Jenombychtadytroškuodbočil.Vroce2006,konkrétně20.11.,uvedlyktétosouvislostiHospodářskénovinynásledujícíčlánek.Dodatekkesmlouvě,okterémjsmesebavili,uzavřelnazačátkučervnaletošníhorokusfirmouKapschtehdejšíministrdopravyMilanŠimonovský.SmlouvuvšakpodepsalpodleinformacíHospodářskýchnovinzazvláštníchokolností.DodatekpředložilministrovikpodpisunyníjižbývalýředitelodborupozemníchkomunikacíJiříNouza.Ministrovinapsal,žedodatekjeprostátvýhodnýažehodoporučujepodepsat.NáměstekJiříKubínek,kterýbylnaministerstvuzamýtnéodpovědný,dodateknepodepsal.NaministerstvutehdypodlezdrojeHospodářskýchnovinaninebyl.NouzavsoučasnédoběpůsobínaŘeditelstvísilnicadálnic,ŠimonovskývčeranatelefonátyHospodářskýchnovinnereagoval,dřívevšakopakovanětvrdil,žedíkydodatkukesmlouvěsKapschemzajistilstátumiliardykorunnavíc.NovýministrdopravyAlešŘebíčeksenynísnažíalespoňčástidodatkuanulovat,ktomuvšakpotřebujesouhlasfirmyKapsch.ZítrasekvůlitomusejdesmajitelemfirmyGeorgemKapschemabudeotétověcijednat.TolikHospodářskénovinyz2011.2006.Nicméněcosestalo.Vroce2007panministrŘebíčekajehonáměstekHodačpodepsalidalšídodatek,podlekteréhojeKapschoprávněnosazovatmýtnýmibranamiveškerézpoplatněnékomunikace,unichžstavebnípovolenínabudeprávnímocidokonceroku2017.Atopřesto,žesmlouvyoslužbáchprovozumýtnéhosystémujsouúčinnéjenomdokonceroku2016.Praktickytoznamená,žeKapschmůžeosazovatbrányaždoroku2022,cožjetřetíránapročeskémýto,avtomtododatkubohuželnicztohopředchozíhododatkuzrušenonebylo.Uvedljsempouzetynejzásadnějšískutečnosti,kterédnešnísituacivýrazněkomplikují.Kdybychmělpoužítpříměru,takkaždázuvedenýchrandočeskéhomýtasamaosoběznemožňujejakékolivnakládánísmýtnýmsystémem,nebude-lijechtítKapschumožnit.VšechnyuvedenéránydohromadyvšakpředstavujíproMinisterstvodopravyuzavřenouklec,vnížcelýmýtnýsystémsministerstvemje,aklíčeodtétoklecetřímástávajícídodavatel.Prosím,můžesenámtovšemspolečněnelíbit,můžetednešníministerstvoimnezatopranýřovat,aletojefakt,skterýmmůžeme(těžko)kdokoliv,cokolivdělat.NynísebuďpodaříKapschpřimět,abynámzámekotevřel,aneboabynámalespoňklíčehodilamysepokusímeotevřítsami.Přestožetytoamnohédalšískutečnostimohlyamělybýtmýmpředchůdcůmznámy,nikdoznichnekonal.Zezkušenostíspřípravoustávajícísmlouvyizezkušenostízjinýchzemívíme,žepřípravatendrunanovýmýtnýsystémtrváčtyřiažpětlet.Tohosimuselibýtvědomivšichnimípředchůdci,apřestonekonali.AnyníkmémupočínánínaMinisterstvudopravy.Ano,přiznávámtadyférově,žemitakéchvílitrvalo,nežjsemsesrozsahemmýtnéhoproblémuseznámil.Aždoúnoraloňskéhorokunikdootevřeněnepromluvilotom,jakjetosautorskýmiprávykdokumentacimýta,jakjeto,čispíše,jaktonenísukončenímprovozumýtaposkončeníúčinnostismlouvy.Nikdoveřejněneupozornilnadalšíúskalí.Vtiskuseobjevovalyinformaceododatcích,některébylyajsouuvedenynawebuministerstva,alebylotoažMinisterstvodopravypodmýmvedením,kterésecelouzáležitostízačalodetailnězabývatarozkrylovšechnynastíněnéproblémy.Rukunasrdce,dámyapánové,někteřízvás,kteříměteďkritizujeteamožnábudetekritizovat,jstemělimožnostsepodíletnatom,abychomjakostátouvedenýchproblémechasvízelíchvědělivčas,jižpředněkolikaroky.Nevědělijsmeonich.Vnímám,žeitehdybylasituacesložitáanelehká.OstatnětotopřipustilipanposlanecLaudát,kdyžsetatoSněmovnavícenežpředrokemzabývalasituacínaMinisterstvudopravyzapůsobeníméhopředchůdcepanaPrachaře.Nekritizujteměalenynízato,žejsemzačalvěciřešitažehledámvšechnycestysještěpřijatelnoumírourizika.Jednouztěchtocestbylizpůsobnalezeníodbornězpůsobiléhoporadce,společnostiDeloitte.Snažímeseusilovně,pořádvšakmusímemítnapaměti,žesemusímepohybovatvplatnémprávnímrámci.Kdyžjsempřišelvroce2014vprosincinaMinisterstvodopravy,bylavběhusoutěžnamýtnéhomanažera,kterábylavelmidebatovánaamělaobjektivněsvojechyby.NavícměpředsedaÚOHSinformoval,žesoutěžnenípodleúřaduvypsánasprávně,apokudjinezrušímsám,takjizrušíÚOHS.Zrušiljsemtedytotovýběrovéřízeníanavrhljižvbřeznuvládě,abychomsitakzvaněkoupiličasaprodloužilistávajícímuprovozovateliprovoznanezbytnědlouhoudobu,amělitakčasnadokončenítechnologickyneutrálnísoutěže.Totořešenínebylotehdypolitickyprůchozí,zdnešníhopohledujetoškoda,žejsemnaněmnetrval.Nicméněmodifikovaljsemsvůjnávrh,abychommýtoještědálevyužívaliavysoutěžilistávajícíhododavateleaparalelněstímvybralidodavatelenového.NaMinisterstvudopravyintenzivněpracujemenapokračovánívýběrumýtaporoce2016.VyužijemektomustávajícísystémabudunavrhovatvláděpokračovatponezbytnědlouhoudobusfirmouKapsch.Jetosituace,kteráměsicenijaknetěší,radějibychsděloval,žesoutěžímenovéhoprovozovateleaževšechnojevpořádku,nicménějakjsemjiždříveuvedl,vzhledemktomu,cobylovletech2006a2007sjednánoadoplněnododatky,ministerstvonemávestávajícímčasepraktickyjinoumožnost,jakreagovat.Najednánívlády17.2.předložímjednaknávrh,jakchcemedosáhnoutvýběrumýtaod1.1.2017svyužitímstávajícíhosystému,takharmonogramvšechkrokůnutnýchkvýběrunovéhomýtnéhosystému.Nepochybněbudemechtít,abyKapschvýznamnětentoprovozzlevnil,abyzačlenildomýtaevropskouslužbuEETS,abydošlokdohoděosoučinnostiaabysejednaloonapraveníchybvzniklýchvevýšecitovanýchdodatcích.Současněpracujemenavýběrovémřízenípronalezenínovéhomýtnéhosystému,pronalezeníporadceavnejbližšídoběvyhlásímevýběrovéřízenínatohotoporadce,kterýnámstímtoprocesempomůže.Udělámevšechnoproto,abybyltentoprocesvběhuconejdříve.Vícskutečněvtaktokomplikovanéprávnísituaciavtaktokrátkémčasenelzezvládnout.Mohuvásubezpečit,žestátaMinisterstvodopravybudemýtořádněvybírativroce2016,cožjenašezásadnípriorita.Protobychvásvšechnyrádpožádal,abystepředtím,nežmězahrnetevýtkami,zodpovědnězhodnotili,kdozposledníchministrů,mnenevyjímaje,začalmýtoskutečněřešitakdopřišelspravdounasvětlosvětapřesto,ženenínijakpříjemná.Aletaktospravdouvelmičastobývá.Děkujizapozornost.***