17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.NynítedyvystoupípanposlanecLudvíkHovorka,řádněpřihlášenýdorozpravy.Prosím,paneposlanče.Poslanec Ludvík HovorkaVáženýpanemístopředsedo,děkujizaslovo.Váženápaníministryně,váženékolegyně,váženíkolegové,jábychsechtělzabývat§16,tojeprávěinkluze,ikdyžsoučasnýzákontoneřeší.Aleprotožejsemdvanáctletdělalstarostuobceakonzultovaljsemtytověcisestarosty,takmajívelkéobavyznaplňovánípovinností,kterévpodstatějsoudány,resp.práv,kterávyplynulaz§16odst.6,atoje,žeděti,žáciastudentisespeciálnímivzdělávacímipotřebamimajíprávonavzdělávání,jehožobsah,formyametodyodpovídajíjejichvzdělávacímpotřebámamožnostem,navytvořenínezbytnýchpodmínek,kterétotovzděláváníumožní,aporadenskoupomocškolyaškolskéhoporadenskéhozařízení.Jaksineníproblémstím,abyděti,žácidostaliconejširšímožnosti,aleproblémjeten,žezejménamaléškolynamenšíchobcíchmajíproblémtotoreálněnaplnit.Protosimyslím,ževtomtozákoně,takjakbyl,řeklbych,velmihumánněpostaven,abyvšichniměliconejlepšímožnostiazačlenění,taktoneodpovídárealitěamožnostemzejménamenšíchškol.Zejménatěch,kteréjsouspočtemžáků200,250,simyslím,ženenímožnézajistitvzdělávánínapříkladdítěte,kterémánějakoumentálníporuchu.Uvědomtesi,žetakovédítě,žemunebudestačitjenomasistent,aležetodítěvtomvzdělávacímprocesudokážetakérušitostatnížáky,atímsesamozřejmězkomplikujevzdělávánítěchostatních.Teďtřebanastupujísilnějšíročníky,adovedetesipředstavitvtakovévětšítřídě,pokudtambudepůsobitdítěsnějakoumentálníporuchou,ikdybyměloasistenta,nedovedusipředstavitjehovzdělávánívnormální,řekněme,třídě,nebotřídě,kdeje26dětíplněschopnýchatojednodítě,kteréjesnějakoutřebailehkoumentálníporuchou.Myslímsi,žeipedagogickáveřejnostnatoupozorňuje,žejetoproblémzajistitnanašichškoláchažetyproblémyinkluzejsoutěžkořešitelné.Nelzevytvořitzvláštnítřídysespeciálnímivzdělávacímipotřebami.Chybímateriálníaprostorovézázemí.Žácipotřebujíjinýrežim,častějšírelaxaci,prostorypropsychologaapod.Možnátyprostředky,okterýchmluvípaníministryně,zajistí.Aletonenívšechno.Jetadyještětenjedenmomentatojevlastněpůsobenítévětšiny,tétřídy,atohojednohodítětestouporuchou.Ateďmyslímmentální.Protožesidovedupředstavit,žedítě,kteréjenějakýmzpůsobempostiženézdravotně,mánějakýhendikep,taksesnímdokážespomocíasistenta,spomocíitěchostatníchdětívyrovnat.Alepokudsejednáonějakýmentálníhendikep,takjetosamozřejmědalekosložitějšíatěžšínejenomprotodítě,alepředevšímpropedagoga.Asamozřejměiprozbytektřídy.Čilidomnívámse,žetytověcibymělybýtřešenypřiměřeně,astarostovézdůrazňuji,žebudoumítobrovsképroblémytotonaplnit.Abudeproblémistím,abypedagogickáveřejnostbylaschopnazajistittytopožadavky§16odst.6.Stejnětakbychsechtělještězmínitopostaveníspeciálníchškol.Vdnešnídoběpedagogickáaporadenskácentrapraktickyodmítajíjednoznačnědítědoporučitprovzdělávánívespeciálníškole.Idětismentálníretardacínavrhujídozapojenídohlavníhovzdělávacíhoproudu.Totojiždnesvedekpoškozenídětísamotných,kdytyděti,kterémajínějakémentálnípostižení,propadajíjižvprvnítřídě.Pokudtotakje,taksamozřejmětodítěztratímotivaciajepotomvelmiobtížnéhovzdělat,ikdyžbytotřebabylodoceladobřemožnévespeciálníškole.Speciálnípedagogickáporadenskácentravydávajípouzedoporučujícístanoviska,kterásikaždástranavykládárůzně,avznikajísporymezirodičovskouveřejnostíapedagogickouveřejností.Azdůvodunízkéhopočtužákůspeciálníškolypraktickésereálněomezujíazřejměbudoupostupnězanikat.Ikdyžpaníministryněnaškolskémvýboruřekla,žetonenípravda,žebudoufungovatdál.Alepodlevýkladu§16atoho,cosemápřipravitnebocosemárealizovat,takjereálné,žedětívespeciálníchtřídáchnebospeciálníchškoláchbudedalekoméně.Asamozřejměmůžemesetadybavitonějakémodkladu,dvarokytadyzaznělnávrh,nebozaznívpodrobnérozpravě.Paníministryněříkala-kdybychtoodložilaostolet,takmibudouvšichnitleskat.Jásialemyslím,žeipokudsetoodložíodvaroky,taktenproblémzadvarokybudezhrubastejný.Myslím,žemožnájsoudalekovětšímožnostivměstskýchškolách,kdesamozřejmějsoudalekovětšíškoly,zřizovatelémajídalekovíceprostředkůnežvtěchmenšíchškoláchnaobcích,kdejsoupočtydětíveškoláchdo200,250dětí.Tamsimyslím,žetobudevelkýproblém,aprotosimyslím,žebysemělootěchtověcechjednatanapravitto,coužvzákoněrelativněje,amělabytambýtnějakápřiměřenostkvelikostitéškolyamožnostemškol.Tojemůjpraktickýpoznatek,kterýtlumočímnazákladěpožadavkustarostů,kterýmipřednesliakterýjájsemipředalpaníministryni.Děkujizapozornost.