2013-039-05-143
143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni . Pan kolega Rais se hlásí k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Karel Rais
Já budu reagovat na to , co jsem tady slyšel o půl miliardě korun do kvality . Mě by tedy zajímalo , kde se to vzalo , protože pokud vím , tak akorát byl nějaký výzkum dělaný za 60 milionů . To je jedna věc . Druhá věc je - tu obavu pana kolegy Šarapatky chápu v tom smyslu , že to prostě půjde z rozpočtu Ministerstva školství , čili tam nebude nějaký nárůst , to jde z kapitoly Ministerstva školství , včetně vybudování celé té instituce . Tam bych byl relativně zdrženlivý také v těch počtech , když pominu to , že se všichni znají se všemi , takže hovořit o té nezávislosti zvyšováním počtu , tak to bude ještě horší . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Raisovi . Nyní tedy pan poslanec Bohuslav Svoboda v řádné přihlášce do diskuse . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych i já jako celoživotní vysokoškolský učitel , jako člověk , který pracoval v akademickém senátu univerzity , fakulty dlouhá léta jako proděkan , jako děkan fakulty - myslím si , že je celá řada skutečností , které dobře znám , které jsem prožil , a je třeba , aby se tady o nich promluvilo . Já si myslím , že ten vysokoškolský zákon samozřejmě má svůj smysl . Tam skutečně asi ta nejsilnější kapitola , otázka akreditace , kterou jednoznačně podporuji . . . Má obava , obava je o to , aby ten akreditační úřad byl dostatečně nezávislý . Samozřejmě ten vnitřní pocit , když je něco něčím financováno , že na něm není závislé , ten ve mně zůstává . Otázka je , jak to ta praxe dovede . Jsem také člen akreditační komise , takže vím , jak to funguje . Skutečně otázka té nezávislosti bude zásadní a možná , že nás to jednou donutí , abychom něco na struktuře toho úřadu nebo na jeho financování nebo na jeho umístění v časoprostoru změnili . Ale v každém případě je to zásadní krok a vlastně to nejdůležitější . Ta druhá věc , kterou by měl tento zákon řešit , je taková otázka zvláštní . On by měl vést k tomu , že by výuka na našich školách byla kvalitnější , že by naši studenti byli více schopni konkurence , že by absolventi našich vysokých škol byli akceptováni jako rovnocenní absolventi vysokých škol jinde v Evropě nebo jinde ve světě . A to si myslím , že je věc , kterou nejlépe zajišťuje to , že vlastně vývoj toho stavu výuky běží odspodu . To nemůže běžet seshora . Žádný rektor nemůže nařídit . . . Jistě , máme univerzity , kde ten rektor má tolik zaměstnanců , co má na jiné univerzitě fakulta . Pak je to asi otázka jednoduchá . Ale berme ty velké instituce a tam skutečně to všechno musí běžet odspodu . Kvalita výuky běží od toho , jak kvalitní je tam fakulta , jak dokáže vytvořit svůj výukový program , svůj vědecký program , jak dokáže pracovat se studenty , jak dokáže zajistit komunikaci se světem , to znamená se stážemi , stážovými pobyty , s využíváním Erasmu a všech těch možností , které nám současná doba dává . A proto také z toho mého pohledu omezování možností a pravomocí fakult v některých věcech já vnímám jako zásadní chybu . Prostě proto , že něco nelze řídit seshora . Já jsem jako proděkan zažil tu fázi , kdy fakulty přišly o svou právní subjektivitu . Bezprostředně potom to byl pro nás obrovský problém . Obrovský problém , který se táhl několik let , protože všechny ty věci byly nastaveny jinak . Najednou fungovaly jinak . A do dneška já to vnímám trošičku . . . zvláště na jednu stranu chápu , proč právní subjektivita je na té univerzitě , na druhou stranu té fakultě , některé možnosti , které dává ta právní subjektivita , chybí . Provozně chybí , je to tam nedostatek . A co je naprosto zásadní na té naší výuce , je to , že ty fakulty musí mít kvalitní učitele . To je to , proč jsem já udělal ten svůj pozměňující návrh , to K 1 , protože já jsem ochoten akceptovat celou řadu kompromisů a pochopit je a vždycky si říkám s takovou nadějí , že když se nějaké manželství nepovede , že se dá opravit , a když je nějaká chyba , dá se opravit . Ale jestliže vezmeme fakultám právní subjektivitu v pracovněprávních otázkách , podkopáváme to nejzásadnější , co tam je . Když já jako děkan nebudu mít možnost vybrat si své učitele , nebudu mít možnost vybrat si je v souladu s tím , jaký mám výzkumný program , jaký mám pedagogický program , když je nebudu schopen zaplatit , a to je otázka těch létajících profesorů , ti flying profesoři , vlastně je to zkreslení toho slova . Létající profesor je krásná věc , když odletí do světa , je tam rok jako hostující profesor , skvělé . Tohleto je jinak . Ti lidé to dělají proto , že si chtějí přivydělat . Když já budu mít jako děkan možnost , abych svého profesora zaplatil , já vám garantuji , že mi nikam nepoletí . A nám z naší fakulty také nikam nelítají , prostě proto , že my platíme jinak , než se platí jinde . Je to také otázka toho , že jsou fakulty , které mají své zahraniční studenty . Učíme v anglickém curriculu , získáváme nějaké prostředky , z těch prostředků jsme schopni zaplatit kvalitní učitele , protože pro anglické curriculum musíte mít i jazykově schopného pedagoga i pedagoga , který je schopný akceptovat , jak se to učí ve světě , protože je učí do jiného prostředí . A do toho všeho musí mít možnost mluvit děkan té fakulty . Jinak to fungovat nebude . Já nechci hovořit o tom , že jsou univerzity , které mají několik fakult , které mají velmi příbuznou obsahovou náplň . Na medicíně je to jednoduché , tam je prostě pět lékařských fakult , ale řekněme , že nejnutnější právní nebo sociologické směry na těch fakultách jsou podobné . Já si nedovedu představit , že by se našel tak andělský rektor , který pochází z jedné fakulty , že by fungoval vůči všem těm fakultám naprosto spravedlivě . Chtěl bych tomu věřit , ale zatím život mě vždycky v těchto věcech zklamal . Jsem proto přesvědčen , že má - li mít tento zákon nějaký smysl , musíme všichni přistoupit k nějakému kompromisu k nějaké vyváženosti těch věcí a pak to dočistit . Ale jedna věc , která je zásadní , která nepřipouští kompromis , podle mého názoru je to , aby děkan měl možnost v pracovněprávních vztazích vystupovat jako někdo , kdo v tom má zásadní slovo . Ono i z toho principu , když si vezmeme , že děkana volí senát fakulty , rektora volí senát univerzity - proč máme tedy ty dva senáty , proč tam je nějaký aspekt té dvojstupňovosti toho řízení ? pak je nemusíme mít , pak to všechno můžeme udělat na úrovni té univerzity . Ten můj návrh , který jsem předložil vlastně proti tomu oficiálnímu , má jedinou změnu : říká , že děkan rozhoduje v pracovněprávních vztazích v souladu se statutem fakulty . To je věc , která nikomu nemůže vadit , do ničeho nezasahuje , a věřte mi , tak fakulta bude v tom okamžiku funkční . Prostě proto . A garantuji vám to jako člověk , který dělal děkana sedm let a proděkana pro personální otázky dvanáct let . Když nebudu mít možnost postavit kvalitní pedagogický a vědecký sbor , nikdy se úroveň našeho školství nepozdvihne nahoru . Ten rektor tam má jedinou úlohu , aby to seshora jistil , slučoval to dohromady a dobré věci podporoval . Všechno v této sféře musí skutečně vycházet odspodu . Od toho nejkvalitnějšího posledního asistenta , který učí , od toho narůstá kvalita té školy . Ne od nějakých rozhodnutí zásadních , že přijmeme akademika z Bostonu . To je také dobré . Ale jestliže nedokážeme zaplatit mladé učitele , zaplatit mladé pedagogy , dokázat to , že z těch pomvědů se stanou skuteční učitelé , že nám neodejdou do průmyslové sféry někam jinam , když toto nedokážeme , nebudeme mít žádné kvalitní vysoké školy . Věřte mi , že vím , o čem mluvím . Je to i generační problém prostě proto , že ta naše stará armáda začíná dosluhovat a už bychom potřebovali , aby za námi stál někdo , kdo bude kvalitu té výuky do budoucna držet . Znovu tedy opakuji , jestliže neumožníme , aby vysoké školy měly možnost bojovat o kvalitu svého pedagogického a vědeckého sboru , nebudou ty školy kvalitní a celý tento zákon se mine svým cílem Děkuji . (Potlesk zprava.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name