2013-039-05-143
143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Zahradníka , připraví se paní poslankyně Válková .
Poslanec Jan Zahradník
Vážená paní místopředsedkyně , vážené dámy , vážení pánové , já si také dovolím vystoupit k tomuto problému . Již osm let jsem také příslušníkem akademické obce Jihočeské univerzity jako učitel , a tak bych řekl pár slov . Na závěr bych si dovolil vyjádřit ještě prosbu o podporu svého pozměňovacího návrhu . Ale nejprve tady k té debatě . Mnohokrát jsem zde slyšel vyslovit slovo létající profesoři a pochopil jsem , že se jedná o něco jiného , než měl na mysli překladatel románu Davida Lodge , v originále Changing Places . Tam ti profesoři - jeden z Anglie , druhý z Kalifornie - si vymění svá pracovní místa . Každý tráví pak rok na pracovišti svého kolegy se všemi důsledky , které to pak přináší , patřícími do toho románu . Ale to není ono . To nemáte na mysli , když o tom mluvíte . Právě takové létající profesory ale potřebujeme , lidi , kteří by byli schopni měnit si svá místa , byli schopni pracovat na jiném pracovišti v zahraničí a na svoji mateřskou školu přinášet znalosti , které tam získali , a to tento zákon myslím bohužel také neřeší . Co se týká studentů . I pro studenty by tady měla tato možnost být v daleko větší míře umožněna . Pan profesor Karamazov se tady zmínil o tom , že jedním z určitých problémů našeho vysokého školství , já to řeknu takto otevřeně , je právě strukturované studium . Domnívám se , že to je jedna z překážek k tomu , aby studenti našich vysokých škol během svého studia častěji absolvovali výměnné stáže v zahraničí . Začnou studovat , rozkoukají se , pak již mají před sebou bakalářskou práci , bakalářské zkoušky a hned na to navazuje dvouleté navazující studium magisterské . Není prostě čas rok vysadit , nebo semestr , odjet do zahraničí a vrátit se zpátky . Mám pocit , že jedním z důvodů , proč tomu tak není , je také ne úplně dobrá jazyková znalost našich studentů , ale to také prosím nemůžeme řešit zákonem , ale spíše vnitřními úpravami jednotlivých fakult . Já souhlasím s tím , co říká kolega Karamazov , a podporuji jeho návrh , aby fakultám byly jejich pravomoci zachovány . Mluvil jsem o uzavřenosti nebo otevřenosti našich vysokých škol . V jedné příloze sobotního vydání významného deníku byl přes dva tiskové listy článek významného profesora , univerzitní kapacity právě věnující se problémům našeho vysokého školství , a z celé řady myšlenek , které tam byly zmíněny , mě zaujala jedna - a je to možné pozorovat u nás na našich vysokých školách , určitá lineárnost postupu . V čele mnohých kateder jsou lidé , kteří dělali přijímačky na ta fakultu , do dané katedry , kteří vystudovali , absolvovali , udělali disertaci a pak se jako členové té katedry kdesi habilitovali , vrátili se zpátky a jsou nyní vedoucími katedry , a přitom vlastně nevytáhli paty z té své vysoké školy . To je myslím něco , co se za každou cenu musíme snažit změnit . Já se domnívám , že bohužel jedním z těch důvodů je sice náš krásný mateřský jazyk daný našimi předky , ale bohužel ne úplně dobrá schopnost našich studentů a v mnohém případě i učitelů dobře znát a učit se ne cizí jazyk , ale cizí jazyky v množném čísle , to myslím . Zákon si k tomu určitě žádné ambice nedává a ani to možné není , ale spíš každý z nás učitelů na vysokých školách se nad tím musíme zamyslet a ze všech sil se snažit , je - li to možné , hledat cesty , jak navazovat kontakty s vysokými školami v zahraničí , a když ne zrovna třeba za mořem , tak třeba v nejbližším sousedství . My to máme v jižních Čechách jednoduché . Máme v blízkém sousedství Univerzitu Jana Keplera v Linci , Univerzitu v Pasově , obě vynikající univerzity , a snažíme se skutečně s nimi spolupracovat . Na závěr mi dovolte , abych se vyjádřil k tomu , co jsem naznačil na začátku , abych tady přednesl žádost o podporu pozměňovacího návrhu , který je zde uveden pod písmenem J . Ten návrh se týká , za prvé tedy , vzdělávání v mezinárodně uznávaném kurzu , kde ten paragraf jaksi vyřazuje ze svého dosahu soukromé vysoké školy , přitom předchozí paragraf 60 mluvící o celoživotním vzdělávání , ten již je jaksi neutrální a používá termín vysoká škola . Navrhuji , aby se přívlastek veřejná vysoká škola škrtl , a tím ten paragraf platil i pro soukromé vysoké školy . Nevím , proč by měly být z tohoto hlediska diskriminovány . A za druhé . Moje navržená úprava se týká vydávání osvědčení o uznání vysokoškolského vzdělání a tady opět navrhuji , aby byl škrtnut přívlastek veřejná vysoká škola , a tedy aby takováto osvědčení mohly vydávat i vysoké školy soukromé . Prosím vás tedy o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name