143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováJáděkuji,paneposlanče.AprosímkmikrofonusfaktickoupoznámkoupanaposlancePlzáka.Připravísezatímřádněpřihlášenýpanprof.Zlatuška.Prosím,máteslovo.Poslanec Pavel PlzákDěkuji,panípředsedající.Váženékolegyně,kolegové,jáužjsemstímmožnáotravný,alemyslímsi,žepřevážnávětšinatoho,cotadybylopředneseno,dotřetíhočtenínepatří,vyjmatoho,cosetýkalotěchpozměňovacíchnávrhů.Alejámámopravdufaktickoupoznámku,atokpůvodnímuprojevupaníministryně,konkrétněktéčásti,kterásetýkalapravomocíprezidentajmenovatprofesory.Jájsemvtomhlukutrochupřeslechl.Paníministryněřekla,žepodporujepozměňovacínávrh,ajánevímkterý.Protožejsoutamdva.JedenjeodkolegySediadruhýodméhokolegyKasala.Jakvíte,takpanprezidentotutopravomocpřílišnestojí.Tojechronickyznámáskutečnost.Jesivědomtoho,žetatopravomocsedatujedodobprvnírepubliky,kdyjsmemělipárvysokýchškol,několikklinikzdravotnickýchatěchprofesorůbylojmenovánodorokamožnádodesíti.Nyníužseztohostalatakovátrochumasovějšízáležitost,vysokýchškolmámehodně.AtomutopřáníprezidentazbavitsetétopravomocivycházívstřícspíšepozměňovacínávrhkolegySedi,kterýříká-jásitotadynajdukonkrétně-žeprofesoremprourčitýoborjmenujeministrtoho,kdobylnajmenováníprofesoranavržen.Toznamená,jmenujeministr.KolegaKasalříkávesvémpozměňovacímnávrhuto,žepokudprezidentnekonádošedesátidnůanejmenuje,takjetenčlověkautomatickyjmenován.Jakznámnašehopanaprezidenta,můžesestátjednajednoduchávěc.Panprezidentprostědošedesátidnůnebudekonatunikohoatilidébudouautomatickyjmenovániaonseveliceelegantnětétopravomocizbaví.Takžejenom,kolegové,zauvažujte,ažotombudemehlasovat,jestliitotorizikotatoskutečnostssebounenese.Děkuji.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujizadodrženíčasovéholimituaprosímkmikrofonupanaposlanceZlatušku,připravísepanposlanecRais.Prosím,máteslovo.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženápanípředsedající,váženápaníministryně,dámyapánové,jájsemse,kdyžbyloprvníčtení,obšírnýmzpůsobemzmiňovalotom,copovažujizaproblematickévténovele,arádbychnavázalnato,cozdeříkalpanposlanecKaramazovstrankonkrétníchpozměňujícíchnávrhů,kterésetýkajípostavenífakult.Jepodstatné,ževysokéškolyjsouuvnitřinstituce,kterémajípřirozenoudiverzitu,atačinnosttradičněnafakultáchstojí.Snahaocentralizacimůžeškolypoškoditavéstkopačnémucíli,nežjakýmjecílténovelyjakocelekzhlediskasystémuakreditací,zhlediskadůrazunakvalitu.Dáseříci,žetahlezaváděnázměnavorganizačníchmechanismechfaktickynemáopodstatněnízhlediskazákladníhosměrováníténovelyjakotakové,zaměřenénakvalitu,zaměřenénaakreditace.PanposlanecKaramazovzdeříkaldůležitouvěc,kteroubychrádpodtrhl.Změnapravomocífakultnenínijakvevládnínovelezdůvodněna.Důvodovázprávaneobsahujenic,cobyříkalo,včemsoučasnýstavpotřebujezměnituspořádánípravomocífakultversusvysokýchškol,tedypersonifikovaněděkanůversusrektorů,přestožejeznámo,žetatozáležitostbylapředmětemvelicedlouhýcharozsáhlýchdebatpřipřípravětextu.Skutečnost,žetamtotozdůvodněnínení,dávádobrýdůvodříci,žesetamnepromítajívěciaťjižodborné,nebověciprinciputoho,jakmajífungovatvysokéškoly,aležetobylstřetzájmovýchskupinvpozadí.Avtomtobychtakésouhlasilstím,jaksituacicharakterizovalpředemnoupanposlanecKaramazov.Dovolímsipoznámkuojistéabsurdnostivývojepohledunato,jaksemámocnavysokýchškoláchcentralizovat.KdyžTopolánkovavládanastoupilasprogramemtzv.reformyterciárníhovzděláváníapřišlastím,žezměnívysokéškoly,takcentralizacerozhodovánídorukoujednohočlověkanaškoláchbylajednímzústředníchbodů,kterétennávrhobsahoval.Přijdeminynídojistémíryparadoxní,žestojímepředproblémem,žezdevládasesociálnědemokratickouministrynípředkládánávrh,vůčikterémurozumnějšíalternativyjdouztěchbývalýchvládníchstran,kteréstályzapůvodníreformou,tedyzTOP09,resp.zODS.Totomipřijdesmutnézhlediskapolitickéhopohledu.Nezměnilosenicméněoprotipůvodnímustavunicnatom,žetazměnanenínijakodůvodňovaná.Topolánkovareformapřišlasbílouknihouaaspoňformálněobsahovalafahrplantoho,jakbudouvysokéškolyválcovány.Vtomtonávrhutenvuvozovkáchkompromisvycházíprostězvenkujakonějakýnáhodnývýsledek,kterýnenícharakterizovanýničímjinýmnežsilovýmipoměryvlivovýchskupinzatím.Rádbychztohotohlediskapoděkoval,takjakjsemmělmožnostvidětjednánínanašemvýboru,iopozicizakonstruktivnípřístup.AjakorozumnýkompromismipřipadánávrhpanaposlanceSvobodyT1,kterýustupujevotázceekonomickéanechávátamtudůležitoučástpersonálníchpravomocí.Vysokéškolyjsoukoneckoncůinstituce,kteréjsoutvořenyakademickouobcí,jsoutvořenypředevšímsboremučitelů,resp.kombinacíučitelůastudentůnanich.Tojeto,cojedělávysokýmiškolami.Ztohotohlediskamitenkompromispřijdesicejakohoršínežsoučasnýstav,alepokudjeobecnánálada,žejepotřebatyvěciměnit,takjetonávrh,kterýsizasloužípodporu,arádbychvámhodoporučil.Doporučilbychvámjinavzdorytomu,žejstedostaliodRadyvysokýchškolneboodČeskékonferencerektorůopačnástanoviska.UstanoviskaRadyvysokýchškol-kterévámvšemdošlo,nebopředpokládám,žetobyloadresovánovšem,odpanapředsedyRadyvysokýchškolFischera,dokoncedvakrát,jednouráno,jednoupopoledni-utohobychsezastavilzhlediskadruhéhobodu,kterývidímjakovelicedůležitý,atojepozměňovacínávrh,kterýjsempředkládalnaomezenítzv.létajícíchprofesorů.Jinýmislovyúpravatoho,jakseregulujípracovnípoměryvzhledemkobecnémuustanovení§304zákoníkupráce,kterýobsahujeobecnouzásadu,ževokamžiku,kdypracovníkmámítvýdělečnoučinnost,kterájeshodnáspředmětemčinnostijehozaměstnavatele,musížádatopředchozípísemnépovoleníodtohotozaměstnavatele.Zákoníkprácevobecnýchustanoveníchobsahujeztohotovýjimku,kdeříká,žeomezenívýdělečnéčinnostisenaobecnéúrovninevztahujenavýkonvědecké,pedagogické,publicistické,literárníauměleckéčinnosti.Důvodtohojejednoduchý.Jeveřejnýmzájmemšířitdálpoznatky,šířitvědění,šířitkulturnístatky.Odtudtadytotoobecnéoprávnění.Alejezjevné,žeobecnéoprávněnínenívpořádku,kdyhovořímeoinstitucích,kterésekonkrétnětěmičinnostmizabývajíjakosvýmizákladnímičinnostmiavstupujídokonkurenčníchvztahůsjinými.Nevztahujesenavýkonvědeckéapedagogické.Taktotavýjimkazačínala.Zastavilbychseutohovědecké.Vezměmesi,žebychomsivzalinějakouvelkouzahraničnífirmu,kterápřicházídoČeskérepublikyamánejensvéoddělenívýrobníaprodukční,alemátakéoddělenívýzkumuavývoje,kdepracujívědci,neboaplikovanívědci.ŘekněmejakopříkladbymohlsloužittřebaSiemensneboněcopodobného.Ateďsipředstavme,žebytamzaměstnanývědecneboaplikovanývědecpřišelstím,ževzhledemktomu,žezákoníkpráceobsahujeobecnouvýjimku,ženemusížádatopovolenípráceukonkurence,protoževykonávávědeckoučinnost,takbysisjednalvedlejšíúvazekupřímékonkurenceSiemens.Všichnibystetadytotopovažovalizcelajistězaněco,conepřipadávúvahuacojeabsurdní.JistěbysteneargumentovaliListinouprávasvobod,žetakovétoomezenípracovníkůnenímožné.Koneckoncůnepůsobitukonkurencemájakopodmínkuzaměstnáníběžněspoustaspolečností.Přestovokamžiku,kdysemluvíotom,žebysepodobnéomezenímělozavéstprospecifickoukonkrétnískupinupracovníchpozicnavysokýchškolách,cožjsouakademičtípracovníci,taksenarázvzbudíobrovskávlnaodporucharakterizovanátím,covámvšemposlalpředsedaRadyvysokýchškolJakubFischer,azačnouseprodukovatpodkladovémateriály,kteréjsouvelmipochybnéúrovně.Zdůraznilbych,žeJakubFischer,kdyžvámapelovalnato,ženávrhnenívpořádku,takktomupřidaljakousiprávníanalýzuvuvozovkách,kterávšestibodechtzv.analyzujetennávrh.Doporučujivámpodívatsepodrobněnatenmateriálzhlediskatoho,žejetomateriál,kterýjenepodepsaný.Tenpapírnemážádnouhlavičku.(Ukazuje papír.)Nenínikýmpodepsán.Kdyžseměnatoptalinovináři,takčastodokoncepředpokládali,žeautoremtadytohotojeten,kdojimtoposlal.Včerajsemmělhovorsnovinářkou,kteráautomatickysoudila,žeautoremtohotextujerektorPolicejníakademieSalač,protožetentopřiložilkesvémuemailu.Ažjsemjíříkal:Paníredaktorko,podívejtesenato,jetoskutečněpodepsáno?Takzjistila,žetonenípodepsánoažejetoargumentacemateriálemvelmipodivným.Nedivímse,žetonenípodepsáno,protoževprvnímodstavcisetammluvíonepřijatelnostisjednávánízákazusouběhuurčitýchčinností.Tanepřijatelnostjejasněvyvrácenazněním§304zákoníkupráce.Totoomezenímajívšechnyprofesesvýjimkoutěchvyjmenovanýchčinnostívtévýjimce.Dáleseargumentujetím,ženeníjasné,cosestane,kdyžrektorbudenečinný,nebojakýmzpůsobemsebudestímomezenímzacházet.Podívaljsemsetadynatohledoučebnicepracovníhopráva,kterásepoužíváunásnauniverzitě.(Ukazuje knihu s názvem Pracovní právo.)AutořiMilanGalvasakolektiv.Velicesnadnovtomhlepřípaděnastraně272najdetepasáž,kterájasněříká:"Naprvnípohledsezdá,žeuvedenépovinnostiaomezeníjsouvzákoníkuprácebezsankce,ostatněuvedlijsmevýše,ženelzetotoomezeníchápatabsolutněanelzevpracovnímpoměrudonutitzaměstnance,abyjinouvýdělečnoučinnostnevykonával.Tojepravda.Avšakpovinnostdodržovatomezeníjinévýdělečnéčinnostivpředmětučinnostizaměstnavatelejepovinnostítvořícíobsahpracovníkázněvdanémpracovnímpoměru.Jestližetedyzaměstnanecnerespektujetakovoupovinnost,dopouštíseporušenípracovníkázněapodlemíryintenzitytohotoporušenímůžebýtsankcionovánvpracovnímpoměru.Sankcetedynespočíváaaninemůžespočívatvpostihumimohranicepracovníhopoměru.JednalobyseozásahdozákladníchprávasvobodzaručenýchListinouprávasvobod.Spočívávpostihuuvnitřpracovníhopoměrusamotného.Postihembybylozejménaukončenípracovníhopoměru,výpověďzaměstnavateleprozávažnéporušenípracovníkázně,eventuálněokamžitézrušenípracovníhopoměruzestranyzaměstnavateleprozvlášťhrubéporušenípracovníkázně."Tedytotojekontext,vekterémbybylomožnédovozovat,ženěkterédruhyzacházenístakovýmtoomezenímbybylyomezenímListinyprávasvobod,nikolivšaktoomezenísamotné,takjakjenavrhujivpozměňovacímnávrhuG1plusG3.BylovámtakédoručenoodpředsedyRadyvysokýchškol,aomlouvámse,ženatomusímreagovattímtozpůsobem,alepřišlotonaposledníchvíli,takžebychrád,abytatověcnezůstalabezodpovědiužproto,žepředsedaRadyvysokýchškolstímvyšelvtiskovézprávě,kterávyšlavČTK,kdytvrdil,žepozměňujícínávrhbylpředloženbeztoho,abybylřádnězpracovávánvlegislativnímprocesu.Nenítopravda.Osudpozměňovacíhonávrhunebylúplnějednoduchý,nicméněbylpředkládánkorektněabylkorektnězpracováván.Předložiljsemhopředprojednávánímpozměňovacíchnávrhunaškolskémvýboru,kterýsekonal15.10.2015,na17.schůziškolskéhovýboru.Tamdošloktomu,žepaníministryněValachováprezentovalajedinénesouhlasnéstanovisko,okterésejednalo,ajektomukdispozicistenozáznam.(Ukazuje další papír.)Ztěchvšechjednánívýborubylusnesenímvýborupořizovánstenozáznam,takžesoučástízápisujsoupřepisytoho,cosenavýboruřeklo.Paníministryněkonstatovala,žezdeexistujenegativnístanoviskoMinisterstvapráceasociálníchvěcí.Nebylozdejinénegativnístanovisko,zejménazdenebylonegativnístanoviskoRadyvysokýchškolaninikohojinéhozreprezentaceRadyvysokýchškol.Tonegativnístanoviskobylodůvodemtoho,pročsenedostaltentopozměňujícínávrhdosouhrnnéhonávrhuvýboru.Nicméně,azatoděkujipaníministryniiministerstvuzasoučinnost,Ministerstvoškolstvídoplnilopřechodnéustanovení,kterébyloproblémemvtompůvodnímznění.AodtohojetennávrhG1plusG3,nejenomG1.Taktoupravenýnávrh,kterýsplňovaltyparametry,kterénatokladestátníspráva,bylznovunačten.Jájsembyltehdyvdobědruhéhočtenínazahraničnícestěvýboru,takžehonačítalapaníkolegyněBerdychová.Bylnačtenznovu.Alenenípravda,žebyneprošelřádnýmprojednáním.Nenípravda,žebysektomureprezentacevysokýchškolnemohlyvyjadřovat.Azejménanenípravda,žebysektomunemohlavyjádřitRadavysokýchškol,jakvámtvrdilpanpředsedaFischervmailu,kterývámvšemrozeslal.Otázkuomezenílétajícíchprofesorůpovažujizastěžejníproblémnašehovysokéhoškolství.Apokudtotonebudeupraveno,takbudemedálsihrátnakvalitu,budemedělatvelkénovelysakreditačnímiprocesy,aletojádroproblému,pročnejsmeschopnibudovatkompaktníinstituce,kdejsouloajálnípracovníci,kteřípůsobíprotuinstitucitak,jakjetozcelaběžnénazápadodnašichhranic,tohlesenámnepodaří.ProtobychvásprosilopodporunávrhuG1aG3.Děkuji.