2013-039-01-007
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji a ptám se zpravodajů , jestli mají zájem o závěrečná slova . Pan kolega Stupčuk za garanční výbor ano . Prosím , pane zpravodaji .
Poslanec Štěpán Stupčuk
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , jenom ve stručnosti bych chtěl reagovat na některé poznámky mých předřečníků , aby tady nebyl dojem , že snad skutečně schvalujeme nějakou zásadní změnu , která by převratným způsobem měnila kvalitu a kvantitu kontroly oproti současnému stavu . Tady padla slova jako duplicita , multiplicita . Já si myslím , že duplicita je špatná v jakémkoli ohledu . Je to něco , co dubluje něco , a v tomto smyslu se to jeví jako zbytečné . Naopak multiplicita ve svém charakteru nemusí být něco , co je špatné . Multiplicita se v současné době standardně objevuje v našem kontrolním prostředí ve státní správě . Vy určitě víte , že existuje zákon o veřejnofinanční kontrole , kde je tzv . třístupňová kontrola . Ta kontrola je předběžná , průběžná , následná všech těch procesů . A samozřejmě že ústředním orgánem státní správy , který ji sjednocuje a má jakousi supervizi v té oblasti státní správy , je Ministerstvo financí . Takže vidíte , že v podmínkách státní správy je standardní , že existuje multiplicita kontroly . A samozřejmě že státní správa je taky formovaná na základě výsledků voleb , kdy někdo kandiduje se svým volebním programem a říká , jak bude veřejné prostředky utrácet a bude s nimi hospodařit . V tomto smyslu ta legitimita získaného mandátu pro řízení státní správy a pro řízení samosprávy je naprosto totožná , si troufám říct , pokud obojí je výsledkem demokratických voleb . Ostatně ten bazén můžete postavit i za státní peníze , nejenom za ty obecní . A může se ukázat , že to bylo dobře , nebo že to bylo špatně . A i v podmínkách státní správy může přijít NKÚ a říct , že ta kontrola je špatná . Poslední . Divím se tomu , že tady nepadla zmínka , že nevnímáte jako zásah do samosprávy ten současný stav , kdy kontrolují obce s jejich hospodařením finanční úřady , které jsou součástí moci výkonné , např . při dotacích nebo při jiných dotačních poskytováních . NKÚ je orgán kontroly nezávislý i na vládě . To je důležité vědět . Důležité je také vědět , že případná kontrola vždycky bude dopředu stanovená tím , že NKÚ schválí tzv . plán kontrolní činnosti na to stanovené období , takže na rozdíl od multiplicit těch kontrol , kterým jsou podrobeny samosprávy dneska , a to i z krajů atd . , tato kontrola vždy dopředu bude známá a obec či kraj se na ni bude v dostatečné míře moci připravit . A poslední argument . Myslím si , že tak jak znám charakter kontroly NKÚ , tak možná i ve vztahu k těm multiplicitním kontrolám je dobře , že tam bude takováto kontrolní činnost vykonávaná ze strany NKÚ , protože přece jenom se domnívám , že kontrolní činnost NKÚ má větší autoritu a je skutečným výrazem nezávislosti a nestranného orgánu , který ji vykonává . Takže tolik stručná poznámka . Samozřejmě lze odkázat i na zahraničně právní úpravy a učinit tak komparaci . Ale rozhodně nechci , aby se zde vytvářel dojem , že schvalujeme něco , co je v zásadě převratné . Jenom standardizujeme to prostředí a říkáme : Není rozdílu v tom , s jakými veřejnými prostředky hospodaříte , jestli se státními , nebo s obecními . Všechny veřejné prostředky by měly být nově zařazeny pod kontrolu Nejvyššího kontrolního úřadu . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name