2013-039-01-007
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , já jsem nechtěl původně vystupovat , vystupoval jsem v prvním čtení , poněvadž jsem doufal , že v situaci , kdy výbor pro veřejnou správu nedoprojednal tak závažný návrh , jako je návrh zákona o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , rozšíření pravomocí ve smyslu kontrol obcí a krajů , že snad nikoho nenapadne , aby jaksi navzdory tomu brutálně protlačoval za každou cenu projednání tohoto návrhu zákona . Nevím , kam spěcháme , protože zatím žádná novela Ústavy neexistuje , pouze Poslanecká sněmovna schválila znění , které teď leží v Senátu . A možná že by zajímal pana ministra Dienstbiera , také senátora , názor jeho stranického kolegy pana senátora Martínka , který prezentoval na finanční konferenci Svazu měst a obcí . Prohlásil , že pokud tam dojde zákon , který je , ten prováděcí , v takové podobě , který je teď v Poslanecké sněmovně , tak v žádném případě on pro změnu Ústavy ani pro tento prováděcí zákon nebude hlasovat . Už proto si myslím , že skutečně není přece potřeba za každou cenu spěchat . Víte , já jsem v prvním čtení poukázal na mnohá úskalí snahy o rozšíření kontrolní působnosti NKÚ na kraje a obce . Víme , že to prostě bez té příslušné novely Ústavy nelze , a skutečně považuji na konto toho konkrétního návrhu . . . Možná by bylo dobré , kdyby pan ministr také poslouchal jako předkladatel tohoto velmi sporného návrhu . Považuji především za velmi nebezpečné , pokud by předmětem kontroly ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu bylo posuzování , zda se v daném konkrétním případě jedná , či nejedná o takzvané účelné a hospodárné nakládání s majetkem územního samosprávného celku . To považuji skutečně za nejspornější moment celého toho návrhu prováděcího zákona . Ano , speciální zákony o obcích či krajích , pan ministr to určitě dobře ví , předpokládají u územních samosprávných celků hospodárné nakládání s veřejnými prostředky , ale konkrétní náplň takového postupu vesměs nestanoví , a to proto , že u mnohých činností nelze posuzovat nebo zužovat takový postup pouze na hospodářský efekt . Já nevím , až přijde Nejvyšší kontrolní úřad , a teď nebudu mluvit o komunikaci , a bude posuzovat , jestli ta která obec , například naše město , si postavila bazén , který efektivně provozujeme , takže nevznikají nějaké problémy finanční , jestli je to efektivní , účelné , hospodárné , nebo jsme měli postavit něco jiného . Myslím , že to je prostě nebezpečná záležitost , která fakticky je útokem na postavení samospráv . Od začátku vzniku myšlenky - já jsem se včera díval , co bylo v tom minulém volebním období , a určitě to pan ministr , tehdy byl senátorem , nebyl ministrem , sledoval - myšlenky , že by Nejvyšší kontrolní úřad mohl mít právo kontrolovat i počínání územních samosprávných celků , se vždy mluvilo pouze o věcné a formální správnosti jejich postupu v samosprávné činnosti , nic víc . Jenže prostě ten zákon , o kterém dnes rozhodujeme , říká mnohem více . Můžeme tisíckrát vyhlašovat nebo se zaštiťovat Parlamentním institutem , znám samozřejmě zase názory jiných ústavních právníků , že případná kontrola účelnosti a hospodárnosti nakládání s majetkem obcí neútočí formálně na jejich nezávislé postavení , neútoční formálně na práva samosprávy , která jsou ústavně dána , skutečnost je ale zcela jiná . Mluvil tady pan poslanec Bendl i pan poslanec Adamec o tom , že těch kontrol je mnoho . Jsou to skutečně duplicitní nebo multiplicitní kontroly . Už pomalu se nevyznáme v tom , kolik těch kontrol existuje . Samozřejmě kontrola , která kontroluje hospodaření obcí a krajů , je kontrola , která je pravidelná , každoroční , je to takzvaný přezkum hospodaření obcí , přezkum hospodaření krajů . Koneckonců u krajů je legislativně zákonem dáno , že kontrolu musí provádět Ministerstvo financí . To znamená , položme si otázku , co by další kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu vlastně vůbec měla přinést . Já to dodnes nevím . Víte , možná že zpočátku , pokud se to prosadí , nebo protlačí , tak ten Nejvyšší kontrolní úřad bude našlapovat opatrně v kontrolách obcí . Také na to nemá ani zatím personál . Ale zákon otevírá prostor , který kontroly dříve či později naplno využijí . V prvním čtení , myslím , že to zrovna pan zpravodaj zde uváděl , zaznělo , že i v případě obcí se jedná také o veřejné prostředky , tak proč je nekontrolovat i ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu . Pak se zamysleme , ale teď myslím vážně , skutečně nad obsahem pojmu majetek územního samosprávného celku . Jaký smysl takový pojem dnes vlastně vůbec má , pokud na druhé straně přijímáme tezi , že se svým majetkem nemůže územní samosprávný celek téměř autonomně nakládat ? Opět zde můžeme tisíckrát vyhlašovat , že vlastně Nejvyšší kontrolní úřad nemá žádný nástroj , jak zasahovat do samostatné působnosti územních samosprávných celků , a že nemůže uplatňovat vůči těmto subjektům fakticky žádné sankce . Už samotná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu , vztažená nakonec i na to prověřování věcné a formální správnosti postupu samospráv , je podle mne na hraně zasahování do samospráv , ne - li prověřování účelnosti a hospodárnosti . Tam fakticky tu samosprávu zužuje pouze jaksi na institut , který užívá část veřejného majetku . Já jsem letitým komunálním politikem , ale byl jsem zvolen až v roce 1990 . Nemám zkušenosti s komunální politikou před listopadem 1989 . Ale protože jsem samozřejmě musel také řešit věci , které spadaly do toho ještě předlistopadového období , tak ano , i tam ty národní výbory fakticky mohly nějak nakládat se státním majetkem , pokud prokázaly účel , účelnost svého postupu a nakládání s majetkem . Mám takový pocit , že čím - a to není jen návrh o kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu , nebo o rozšíření pravomocí , ale mnoho dalších návrhů , které postupem doby za těch 26 let byly schváleny , tak v zásadě začínají zužovat samosprávu do téměř podoby centrálně kontrolovaných bývalých národních výborů . Předkladatelé zákona , jak jsem si přečetl , nevidí nebezpečí zužování pojetí samosprávy . Pan ministr Dienstbier byl myslím jako jeden z mladých poslanců Federálního shromáždění , když byl poprvé snad ještě kooptován v roce 1990 , nebyl v České národní radě , ale určitě zná zákon 376 , nebo 367 , první zákon o obcích . Tehdy se dalo mluvit o nějaké samosprávě obcí . Tehdy byl skutečně vytvořen , v tom roce 1990 , Českou národní radou nějaký legislativní prostor , aby mohly samosprávy uskutečňovat své poslání . Ano , byly tam určité problémy a některé dílčí věci z pohledu praktických zkušeností se musely opravit . Ale nešlo o nějaký jaksi legislativní průlom . Ten se děje až teď . A to teď nemyslím jen tímto zákonem , ale pod naprosto nesmyslnou představou , že další kontroly , další omezování působnosti samospráv nám přinesou nějaké efekty pro občany . Já tam vůbec žádné efekty pro občany nevidím . Opak je prostě pravdou . Dnes je tolik kontrol . A už to tady bylo , nechci to opakovat , ty kontroly většinou přicházejí k různým kontrolním závěrům a nemá každý to štěstí jako moje město , které tedy porazilo kontrolu Ministerstva financí u soudu . Nemá každý to štěstí . Víte , urputná snaha rozšířit pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu směrem k dalším kontrolám obcí a samozřejmě i krajům , já je z toho nechci vyjímat , je především projevem plíživé , ale o to důslednější snahy omezovat samosprávu v této zemi . Něco takového je pro mě jako člověka , který byl zvolen v prvních svobodných volbách jako komunální politik a byl zvolen posedmé nebo poosmé v řadě , je pro mě něco takového nepřijatelné . Původně jsem , protože jsem viděl , že ani kontrolní výbor ani výbor ústavněprávní nepředložily žádný návrh úpravy toho zákona , snažil jsem se o to poctivě se pokusit , ale pak jsem uznal , že by to stejně byl pouze oslí můstek k tomu , aby se kontrolovalo nakonec všechno . Takže jsem od toho upustil . Podle mého soudu je třeba vyčkat na to , jestli Senát schválí , nebo neschválí novelu Ústavy . Tak jak jsem to aspoň pochytil z úst pana Martínka , nějak se k tomu nechystá - a dokonce ani vaši straničtí kolegové , pane ministře . Proto si myslím , že v tuto chvíli návrh , tak jak je předložen , nemá smysl projednávat . Proto bych v závěru , a určitě to padne od dalších našich kolegů , chtěl navrhnout , aby byl tento návrh zákona zamítnut . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name